![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעים > ביולוגיה > צמחיםעמוד הבית > ישראל (חדש) > נוף וטבע > צמחים |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מרבית הצמחים במדבר אינם "אוהבי מדבר". אם נגדל אותם בעציץ מושקה, הם יגדלו יפה יותר מאשר בסביבתם הטבעית. לכן, מניחים יודעי דבר שצמחי המדבר נדחקו לסביבה קשה זו כתוצאה מתחרות עם צמחים אחרים.
בעייתם העיקרית של צמחי המדבר היא כמות המים המוגבלת העומדת לרשותם. היובש נובע מתנאי האקלים המדברי: בעיה נוספת היא הקרקע. במקומות רבים במדבר הקרקעות מלוחות ועניות בחומרים אורגניים, שמקורם בצמחים והם גם חשובים מאוד להתפתחותם.
צמחים ה"מתחמקים" מיובש גדלים אמנם במדבר, אך אינם צומחים בתקופת היובש, אלא רק בחורף או באביב. 1. צמחים חד-שנתיים - צמחים שמחזור חייהם קצר. הם צומחים רק בעונת הגשמים ומייצרים במהירות זרעים עמידים ביובש, שנובטים רק לאחר שירדה כמות מספקת של גשם. 2. צמחים גיאופיטים - צמחים בעלי בצלים או פקעות. צמחים אלה אוגרים מים וחומרי תשמורת בעונת החורף, וכך יכולים לפרוח גם בעונות לא גשומות. 3. צמחים נשירי קיץ - צמחים אלו מצמיחים עלים וענפים בעונת הגשמים, אך בקיץ הם שרויים בתרדמה. 4. צמחים שאינם מדבריים, אך חיים במדבר בגומחות אקולוגיות מיוחדות, כמו למשל מקומות הסמוכים למעיינות, או כיסי קרקע בין משטחי סלע.
הצמחים העמידים ביובש מתחלקים לשתי קבוצות: א. צמחים בעלי מנגנונים המונעים התייבשות של הרקמות. א. צמחים עמידים ביובש פיתחו לעצמם שני מנגנונים עיקריים למניעת התייבשות: ישנן דרכים נוספות להקטנת איבוד המים: ב. צמחים שביכולתם לצמוח לאחר ההתייבשות הם בעיקר צמחים ירודים כגון אצות קרקע, טחבים וחזזיות מדבריות. צמחים אלה מסוגלים להתייבש באופן כמעט מלא ובכל זאת להמשיך להתקיים, ואף לחזור ולצמוח כאשר יש די מים.
בין הצמחים המדבריים העמידים ביובש ישנם רבים שהם בעלי ענפים או עלים בשרניים האוצרים בקרבם כמות גדולה של מים, כמו למשל היפרוק. יש דעות שונות באשר לתפקידה של תכונה זו. חוקרים אחדים סבורים שהעלים והענפים הבשרניים חשובים דווקא לקיומו של תהליך הטמעה מיוחד המאפשר לפיוניות להיפתח בלילה ולהישאר סגורות במשך היום. חוקרים אחרים טוענים כי תכונה זו התפתחה בצמחים שגדלים בקרקעות מלוחות. לדעתם, התפקיד העיקרי של כמות המים הגדולה בצמחים בשרניים הוא מהילת עודפי המלחים.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|