![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > אמונות ודעות במקראעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > משפחת האבות |
||||||||||||||||||||||||||||||
המקרא עצמו מניח, שאמונתם של האבות1 מונותיאיסטית היתה. אלהיהם של האבות הוא, לפי הנחה זו, אותו האל שבו האמינו שבטי ישראל בתקופה ההיסטורית, אף שהוא "נודע" ונתגלה לאבות בשמות אחרים (ראה להלן). תפיסת המקרא נשתרשה ביהדות. האגדה התלמודית עושה את אברהם ללוחם מלחמתה של דת הייחוד, מהרס פסילים של תרח אביו ומקדש שם אמונתו בכבשן של אש2. ומן היהדות הועברה תפיסה זו אל הנצרות. כך, למשל, מניח פאולוס כדבר המובן מאליו שאברהם היה מן המייחדים הצרופים ואף הוא מציג אותו כאביהם של כל ישראל-ברוח וכסמל הבטחון המוחלט באלהים (אל הרומיים ד'; אל הגלטיים ג', ו-טז). תפיסה זו הפכה לעקרון בלתי-מעורער במחשבת ימי הביניים ולפעמים נעשתה השפעתה ניכרת (ולו גם בעקיפין) אף על המחקר המודרני. ההשפעה נסתמנה באפנים שונים ובאה לידי גילוי בכמה מגמות, או שחוקרים הגיעו לידי השקפה קרובה לזו מתוך מה שנראה להם כצורך הענין. כמה חוקרים מן התקופה החדשה, מקצתם אתנולוגים וביניהם אנשי-דת קתוליים, דימו להוכיח מציאותה של אמונת-ייחוד פרימיטיבית-קדומה באמצעים מדעיים והניחו שרק במרוצת ההיסטוריה האנושית היא "התנוונה"3. את עקבות האמונה הזאת הם דימו למצוא מתוך חקר שרידי האדם הקדמון, או מושגי השבטים הפרימיטיביים בזמננו, או הדתות האליליות הקדומות (בעיקר הדת השומרית) ואף מתוך תהייה על הנטיות הנפשיות הקבועות בטבע האדם4. חוקרים אחרים הניחו, שכל העמים השמיים הם שנתפסו בתחילתם לאמונת הייחוד, או שלפחות היתה בהם נטיה לאמונה כזו – ובעיקר נתקיימה נטיה כזו בין השמים המערביים, שהתיבה "אל" שימשה אצלם כשם פרטי קודם שנתרחבה משמעותה והפכה לשם כללי (appellativum) . זהו ה"מונותיאיסמוס של אל", שכמה חוקרים דיברו עליו בצורות שונות5. חוקרים אחרים ניסו להסביר את נטית העמים השמיים למונותיאיסמוס מתוך מסיבות החיים הנוודיים-המדבריים, שלפולחן נודעת בהם, כביכול, חשיבות מועטת בלבד ואילו פשטות התנאים מגבירה בהם את השאיפה להפשטה, למיזוג הכוחות האלהיים, עד כדי יצירת רעיונות פשוטים בתכלית6. התגליות הארכיאולוגיות הגדולות של התרבות השמית בעמק הפרת ביטלו, כמובן, את ההשערה הזאת לחלוטין. אך דוקא תגליות אלו גרמו להתהוותה של אסכולה אחרת, שניסתה להסביר את יצירת המונותיאיסמוס בדרך הפוכה ממש – היא האסכולה ה"בבלית" (ה"פאן-בבלית"). חוקרי האסכולה ה"בבלית" סבורים היו, שהרעיון המונותיאיסטי לא יכול להיווצר בחברה פרימיטיבית. זוהי, לפי דעתם, יצירה של תרבות מפותחת ומורכבת דווקא. לפיכך הניחו, שפה ושם היו מצויים בה בתרבות הבבלית הקדומה "זרמים מונותיאיסטיים". את אברהם הם תיארו כמונותיאיסטן ישראלי ראשון באשר הוא קלט משהו מן הזרמים האלה, ואת נדידתו לכנען – כהתעוררות דתית-רוחנית. כתגובה על הדלדול וההשחתה של סביבתו. לא מעט מחשבה נצרכו חוקרים אלה להקדיש כדי לקבוע את ההבדל בין המונותיאיסמוס הבבלי לבין זה של ישראל, שלשיטתם החל באברהם. את הראשון ציירו כהסתכלות מדעית-אסטרולוגית תלושה, שאינה מבטלת את האלילות אלא נובעת ממנה ושתופסת את האל ככוח טבעי, או כישות מופשטת. ואילו את השני – כבשורה דתית-חיונית, שנעשית נחלתו של ציבור שלם ושתופסת את האל כישות מוסרית. כן חייבים היו להבחין בין אמונת הייחוד של אברהם לבין זו של משה – שאמונתו ש/ל אברהם היתה חפשית מכבלים של פולחן, מחוסרת כהונה, מצוינת בזיקה ישירה של המאמין לאלהיו וקרובה, מבחינה זו, לאמונת הנבואה הקלאסית. כמה מהם הניחו, שאמונת הייחוד של אברהם הובלעה בקרקעה של כנען, וכשבאו הכובשים הישראליים העלוה משם והפכו בעזרתה את אמונת יהוה שלהם למונותיאיסטית7. גם כל ההשקפות האלה יכולות להיחשב כיום לבטלות, ובכל זאת הדי השפעתן עדין ניכרים אצל חוקרים שונים8. אין צריך להוסיף, שנמצאו חוקרים שחשבו את אברהם למייחד ראשון וראו בו את תחילת האמונה הישראלית, לא מתוך השתייכות לאסכולה זו או אחרת, אלא מתוך נאמנות יתירה לעדות המקרא, מתוך פונדמנטליסמוס מובהק שציין את גישתם אל המחקר9. אולם, כל הסברות האלה כולן נשארו, בדרך כלל, בפריפריה. ואילו המדע הבקרתי התקדם לפי דרכו וכיום שוב אין הן יכולות לשמש לו נקודת-מוצא. המדע האנתרופולוגי אינו מקבל, בדרך כלל, את ההשערה על מציאותו של מונותיאיסמוס פרימיטיבי-קדמון, ומחקר המקרא אינו יכול לקבל את ההנחה, שאמונת האבות מונותיאיסטית היתה. כל שכן כשהמסורות והאגדות שבמקרא המדמות את האבות כמייחדים, הן עצמן מקפלות בתוכן ראיות מכריעות נגד ממשותו של הדימוי הזה. לפריטים אחרים קשורים לנושא: הערות שוליים:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|