![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > סיפורי הראשית > מגדל בבלעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > סיפורי הראשית > סיפורי הראשית ומיתוסים מקבילים |
||||||||||||||||||||||||||||||
שני הסופרים האחרונים העוסקים באגדה שלפנינו. הלאטיני היגינוס והיווני באבריוס, מאשרים את ההנחה, שבספרות המשלים, ואולי גם מחוץ לתחומה של ספרות זו, עמדה האגדה של שותפות השפות בעולם החי במרכז ההגות על ראשיתה של ההיסטוריה האנושית. היגיגוס, סופר לאטיני בן המאה הראשונה לפני הספירה, היה תלמידו של אלכסנדר פוליהיסטור. בזכותו של אלכסנדר הגיעו אלינו, כידוע, כמה שרידים של הספרות היהודית-ההלניסטית מן המאה השנייה לפני הספירה. לא כאן המקום לדון, אם כלל אלכסנדר באופן המקורות שלו ידיעות אילו שהן מתוך מקורות יהודיים על פרשת דור הפלגה. מכל מקום פרשת ערבוב הלשונות, שהגיעה אלינו באוסף המשלים של היגינוס, מעידה במפורש, שמקורותיו הם יווניים טהורים וחסר הוא כל סימני השפעה של מקורות חוץ ואף מעין אלה, שיכול היה למצוא באוסף של אלכסנדר פוליהיסטור. נוסח המשל של היגינוס כולל את כל החלקים של פרשת אחדות השפה, כפי שזו ידועה לנו בחלקיה הבודדים מפי הסופרים האחרים. בראשית ההיסטוריה האנושית לא היו בני תמותה זקוקים לא לערים ולא למשטר של חוקים, כי היו כפופים אותה תקופה לשלטונו של יופיטר. ההבדל בין היגינוס לבין הסופרים האחרים בתיאור תקופת זו של חוסר ערים וחוקים היא במה, שבמקום קרונוס, שהיה נחשב לפי המסורות האחרות לאלוהות של תור הזהב, הרי כאן האלוהות המנהיגה של משטר החיים בלי ערים וחוקים הוא יופיטר, ז"א זיוס. את פרשת החטא, שגרמה לערבוב הלשונות, הבליע היגינוס אגב מסירת דבריו בצורה של תמצית מקוצרת ומקוטעת. אולם ברור, שמשטרו של מרקוריוס, הוא הרמס, משמש ירידה מכל הבחינות בחייהם של בני תמותה. עלינו לשער, שבניסוח קרוב לזה, שאנו מצאים במיתוס שמציע אפלטון בפרוטאגוראס (320C ואילך) על ראשיתה של האנושות, שהייתה חסרה כל אמצעי קיום וכל תנאים למלחמת הקיום, ראה אף ניסוחו של היגינוס את בני התמותה חסרים כל אפשרות לקיומם, אחרי שהסיר מהם יופיטר את חסותו. וכדוגמת מה שמספר אפלטון באותו מיתוס, שלח אף כאן יופיטר את מרקוריוס להיות מושיע לבני-האדם כדי שלא יכלו לגמרי מעל פני האדמה. אולם אחרי שלא הועילו מעשי מרקוריוס לתשועת בני-האדם, ונשקף להם כיליון במלחמות ההדדיות ביניהם לבין עצמם, בא יופיטר והטיל עליהם עול מלכות. במקום שלטונו של יופיטר בימי תור הזהב בא עכשיו שלטון מלכות של בן תמותה על כל צעדיו המדכאים והשליליים. עול מלכות של בן תמותה הוא העונש האחרון על "החטא הקדמון", שגרם להסרת חסותו של זיוס מאת בני-האדם.
לפריטים אחרים קשורים לנושא: הערה:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|