![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ארכיאולוגיה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > תקופת המלוכה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
הכתובת המתוארת להלן מוצגת היום במוזיאון ישראל בירושלים. באדיבות הנהלת המוזיאון נתאפשר לי לבדוק אותה ולפרסמה*. הכתובת חקוקה על שבר של עמוד בזלת מתומן. גובהו המרבי של השבר 19.5 ס"מ ומשקלו כעשרים ק"ג. רוחב כל צלע 14.5 ס"מ. קוטרו המקורי שלש העמוד היה כ-35 ס"מ. בשבר שלפנינו נותרו חמש מצלעות המתומן, שלוש במלואן ושתיים בחלקן. הכתובת חקוקה על שלוש צלעות בלבד, כשעל הצלע הרביעית חקוקה רק אות אחת: הנו"ן שבסופה של תיבת "בניעמן". אין באפשרותנו לדעת כמה שורות היו בכתובת השלמה, שכן ראה של הכתובת וחלקה התחתון נשברו ואבדו. השבר נוצל בשימוש משני כאבן בנייה, ושרידי הטיט עודם ניכרים בתחתית האבן השבורה באלכסון. ראשה של האבן סותת סיתות גס לעומת פניהן החלקות של צלעות העמוד. במהלך הסיתות המשני נקטעה השורה הראשונה שלפנינו באלכסון, כך ששרדו ממנה רק רגליהן של שלוש אותיות. הסתת השחית גם את סופה של הכתובת וכך אבדו לעד גם ראשה של הכתובת וגם סופה. מקורה של הכתובת אינו ידוע, אבל מתוכנה ניתן להסיק שהיא מעבר-הירדן. יש לציין שהכתובת מיוחדת במינה באזורנו, שכן עד כה לא נתגלו כתובות על עמודים מתומנים. אבל בח'רבת אל-מדינה שבעבר-הירדן, בלבה של מואב (כעשרים ק"מ דרומית-מזרחית למידבא ושישה-עשר ק"מ צפונית-מזרחית לדיבון) נתגלה בחפירות מקטר בדמות עמוד מצולע, ועל אחת מצלעותיו חקוק: "מקטר אש עש אלשמע ליסף בת אות" (מקטר אשר עשה אלישמע להוסיף לבית אות [רייני]). רק שבע שורות שרדו מהכתובת המקורית ואף הן נשתמרו חלקית. בשורה השישית, לפני התיבה האחרונה, חקוק חור עגול ועמוק (כס"מ עומקו) שנחקק במכוון בטרם נחקקה הכתובת עצמה. החור אינו פוגע בשום אות מאותיות הכתובת, ומטרתו אינה ידועה. האותיות הן אלגנטיות וחקוקות ביד מיומנת. גובהן הממוצע הוא כס"מ ומחצה ועומקן כמילימטר. בהסתמך על שורות 3-2 שבצלע השנייה והשלישית – שנשמרו במלואן – ניתן להסיק שבכל שורה היו כעשרים וחמש אותיות. חקיקת כתובת על שלוש צלעות בלבד עשושיה להעיד על הכוונה לאפשר לקורא הניצב מול הכתובת להקיפה במבט אחד. אני מניח כי גובה העמוד היה כמטר וחצי, בדומה למצבת מישע, וכאשר עמדה על בסיס הייתה הכתובת בגובה עיני הקורא העומד מולה. חוקק האותיות לא שבר את התיבה "בניעמן" שבשורה השלישית, והמשיכה לצלע הרביעית של העמוד. דבר זה עומד בניגוד למה שמצאנו בכתובת אחרות שבהן תיבות ממשיכות משורה לשורה. אבל לא כן בכתובת שלפנינו, שבה אף מלה אינה מתחלקת בין שתי שורות. ייחוס הכתובת למואב תלוי במציאתה – המזכיר ניצחון על בני עמון, ובפליאוגרפיה – האותיות מ"ם ונו"ן אופייניות לכתב המואבי. את זמנה של הכתובת יש לקבוע לאמצע מאה ח' לפני סה"נ, או למחציתה השנייה (ראה להלן). את המ"ם יש להשוות למ"ם שבכתובת המואבית הקצרה: "]ת מלך" שעל שבר של מכתש בזלת מאל-בלוע, ממאה ח' לפני סה"נ (וורשך, עמ' 87, לוח 1A ); בשתי הכתובות המ"ם עוד לא פיתחה את הראש הגדול האופייני לכתובות שעל החותמות המואבים ממאה ז' לפני סה"נ; מצד שני, האותיות כבר אינן כמו בכתובת מישע מאמצע מאה ט' לפני סה"נ בקירוב. חוקק הכתובת היה אומן מיומן. האותיות חקוקות ביד יציבה ומנוסה: הרגלים הארוכות של האותיות כ"ף, מ"ם ונו"ן קשותות באלגנטיות והזרוע התחתונה של האל"ף מתעקלת מעט כלפי מעלה. האם הכתובת אותנטית או שמא היא זיוף מודרני? אני מניח שזייפן לא היה כותב "בניעמן" אלא "בנעמן" (חסר יו"ד) כמו בכתובות העמוניות. זייפן אף היה נשמר מלעבור לצלע הרביעית בסוף שורה 3. מאחר שכל כך הרבה כסף מונח על המאזנים בזיוף כזה, אז במקרה של טעות כדאי להתחיל את הכתובת מחדש, ולחזור על שלוש השורות הקודמות. מה שמכריע את הכף, לדעתי, הוא החור העגול המתמיה לקראת סוף שורה 6, ויותר מכך הדרך שבה נחתכו והושחתו שתי השורות הראשונות וכן סופה של הכתובת. שאריות הטיט והאדמה אינן מכריעות, למרות שאולי אפשר לגלות משהו בבדיקות של שאריות הטיט.
שורה 1 אפשרות אחרת: הרגל של מה שהצעתי לקרוא אל"ף ארוכה מאוד ומתאימה גם לו"וים ארוכות הרגליים שבכתובת. אם כך ניתן לשחזר: "ו]בנ[יעמן". אם שחזור זה יועדף הרי שניתן לשער שלפנינו סופו של סיפור בבני עמון, מה עשו ומה אירע להם – ושערי הדמיון פתוחים לרווחה. שורה 2 אסרן רבן – השווה לדברי ההתפארות של מישע (שורות 26-25): "ואנך כרתי המכרתת לקרחה באסרי ישראל". שורה 3 התיבה "בת" היא צורת מכווצת של בית, בסמיכות בית>בת. הכיווץ מתועד בעברית הישראלית ובמואבית. מצבת מישע אינה עקבית בכתיבת המלה, יש שהיא נכתבת 'בת' ויש שהיא נכתבת 'בית'. הצורה 'בית' עשויה לשקף את שימור הדו-תנועה או כתיב היסטורי. שורה 3 שורות3-4 שורה 4 שורה 5 וירא בניעמן – וירא, לשון יחיד קיבוצי. בני עמון נתפשו כגוף אחד. כי חלה בכל – שרידי הכ"ף ברורים. חל"ה משמעו להיות חולה אבל גם להיות חלש. השווה שופ' טז: ז, יא: "וחליתי והייתי כאחד האדם". ניתן להשלים 'רע' או כיוצא בזה. כאן הכוונה לחולשה מדינית-צבאית. שורה 6 קרבב – הקריאה מאוד בעייתית. בין הרי"ש לבין הבי"ת הראשונה ישנו חור (אין כוונתי לחור העגול העמוק שבין הקו"ף לרי"ש!) אבל קשה להכריע אם זו נקודת הפרדה בין תיבות או חור טבעי שנוצר באבן. אם החור טבעי שנוצר באבן. אם החור הוא נקודת הפרדה יש לקרוא "קר בב[". "קר", היינו קיר, הוא חומה או עיר, כמו בשמות הערים קיר חרש, קיר מואב. ואם כן הבי"ת הראשונה היא כנראה מלית היחס ב-. אבל אם החור הינו נקודת הפרדה, הקו"ף והרי"ש אינן שייכות לאותה תיבה, ואת האותיות "רבב" ניתן לפרש 'רביב', או צורה פועלית משורש רב"ב. לפי שכנראה ניתן להבחין בנקודת הפרדה אחרי הבי"ת השנייה, והכתובת שלנו אינה נוהגת לשבור תיבות ולעבור משורה לשורה, אין להשלים 'רבב[ה]'. אולי יש לקרוא "קרב ב-", או "ב]קרב ב[ת"? שורה 7 מבחינה לשונית דומה הכתובת למצבת מישע, והיא שייכת לאותה סוגה" של כתובות מלכותיות שמיות-מערביות מאותה תקופה. השווה למשל למצבת אזתוד ממאה ח' לפני סה"נ: "וכן אנך חמית עזת", היינו 'ובנה אנוכי חומות עזרת', "ובן אנך הקרת ז", היינו 'ובנה אנוכי את הקרת (העיר) הזאת'.
מלך ממלכי מואב במאה ח' לפני סה"נ מתפאר בניצחונו של שכניו העמונים. זה מצב טבעי למדי בו שכנים ינסו לפתור סכסוכים בכוח החרב. המקרא מתעד מלחמות בין בני ישראל לשכניהם בעבר הירדן, ואף רומז למאבקים בין ממלכות עבר-הירדן. השווה לדברי עמוס המאשים את מואב "על שרפו עצמות מלך אדום לשיד" (ב:א). יש לשער שהיחסים בין שתי הממלכות השכנות, מואב ועמון, לא היו שונים בהרבה מן היחסים בין שתי הממלכות האחיות, יהודה וישראל; לעתים יחסי שלום ואחווה ולעתים יחסי איבה ומלחמה. אני משער שמציאותם של אוסטרקונים עמוניים בתחומי מואב, בחשבון ובתל אל-מזאר שבבקעת הירדן, מעידים לא רק על השפעה עמונית במואב, אלא גם על הגמוניה עמונית על מואב. הכתובת שלפנינו מעידה על מצב שונה – הגמוניה מואבית. מסתבר שהכתובת, המספרת בשבי של "אסון רבן" מבני עמון, אינה עדות לתגרת גבול חסרת חשיבות אלא למלחמה של ממש – אולי למלחמת כיבוש ולהרחבת גבולות על חשבון עמון. אם זה המצב, הרי שיש לבקש תקופה מתאימה במאה ח' בה יכולה הייתה להתחרש מלחמה כזאת. זאת חייבת להיות תקופה בה לא היה כוח שליט אחר בעבר-הירדן שעשוי היה לפקח על התנהגותן של הממלכות היריבות באזור, ככל הנראה במחצית השנייה, או בשליש האחרון של מאה ח' לפני סה"נ. אי-אז בימי יהוא מלך ישראל (814-842 לפני סה"נ – תאריכים לפי כוגן), שבעבר כנראה שלט בשטחים שמצפון לארנון, לחצו הארמים את ישראל: "בימים ההם החל ה' לקצות בישראל ויכם חזאל בכל גבול ישראל. מן הירדן מזרח השמש את כל ארץ הגלעד הגדי והראובני והמנשי מערער אשר על נחל ארנן והגלעד והבשן" (מל"ב י: לב-לג). שיקום השלטון הישראלי בעבר-הירדן נותר לירבעם הב' בנו (747-784 לפני סה"נ). "הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה" (שם יד: כה). הוא שכבש את לא-דבר וקרנים בבשן (עמוס ו: יג). עמוס מתייחס בדבריו למצב המדיני לאחר כיבושי ירבעם: "כי הנני מקים עליכם בית ישראל נאם ה' אלהי הצבאות גוי ולחצו אתכם מלבוא חמת עד נחל הערבה" (שם ו: יד), היינו בכל תחום ישראל. בעוד שהציון לבוא חמת עשוי להיות ציון כללי מסורתי לקצה ארץ-ישראל, לא כן הדבר באשר לציון "ים הערבה הוא ים המלח" (דב' ג: יז) או "נחל הערבה", אחד הנחלים הסמוכים לקצה הצפוני של ים המלח, ששמו נגזר ממקומו בערבה, "ערבות מואב". אבל תקופת העליונות הישראלית בעבר-הירדן בימי ירבעם השני הייתה קצרה, בזמן אתנחתא במסעות הצבאיים של אשור למערב. הכרוניקה האפונימית האשורית מציינת את שנת 773 לפני סה"נ "על דמשק", ואכן לפי האסטילה מפזרצ'יק, התרתן, הלוא הוא שר הצבא, של שלמנאסר הרביעי (773-782 לפני סה"נ) הוא שיצא נגד דמשק וקיבל את מסיו של חזיון מדמשק, שכן שלמנאסר היה מלך חלש. נראה אם כן שאת תקופת הכיבושים של ירבעם יש להקדים למסע על דמשק – או לאחרו. עם מותו של ירבעם נשתנה המצב המדיני וישראל נחלשה; תוך שישה חודשים החלו מאבקים פנימיים בישראל. לא חלפו יותר משלוש-עשרה שנה ותגלת-פלאסר הג' מלר אשור החל במסעותיו למערב (734 לפני סה"נ) ומלכי יהודה, אשקלון, מואב ועמון העלו לו מס. בחפשנו פינה מתאימה לשיבוצם של המאורעות המתוארים בכתובת שפנינו ניתן לבחור בין ימי ירבעם הב' (לפני שנת 773 או לאחריה), לבין תקופת חוסר היציבות בישראל שלאחר מותו, לפני מסעותיו של תגלת-פלאסר. לפי הבוחן הפליאוגרפי נראה שיש להעדיף את האפשרות המאוחרת יותר, לאחר מותו של ירבעם הב'. לפיכך נראה שאת זמנה של הכתובת יש לקבוע למחצית השנייה של מאה ח' לפני סה"נ, או אפילו לשליש האחרון שלה. הכתובת שלפנינו מסייעת במילוי פער בתולדות עבר-הירדן, בתקופה שבין שחרור מואב מהעול הישראלי בימי מישע לבין כינון ההגמוניה האשורית במערב. עוד רב הסתום על הנגלה בתולדות עבר-הירדן בתקופת המקרא. כתובת חדשה זו אינה יותר מאבן נוספת בשחזור הפסיפס ההיסטורי של האזור. הערה ביבליוגרפיה: M. Cogan, “Chronology: Hebrew Bible”, in D.N. Freedman (ed), The Anchor Bible Dictionary I, New York 1992, p. 1010
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|