![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > חוק וחברה במקרא > פולחן |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
4. אלו הן פעולות הפולחן שנעשות על-ידי הכהן הגדול בפנים. [א] הוא המקטיר את קטורת הסמים על מזבח הזהב (שמ' ל', ז-ח). פעולה זו נאמרה במפורש באהרן: "והקטיר עליו אהרן", "ובהעלת אהרן את הנרת... יקטירנה" (שם שם)6. וכיון שאהרן חוזר עליה פעמים ביום, בבוקר ובין הערביים, נקראה שם קטורת זו בתואר המיוחד למחזוריות זו, "קטורת תמיד". במקום אחר7 השתדלתי להראות, שקטורת זו הניתנת פעמיים ביום על גבי מזבח שונה, לפי תפיסת ס"כ עצמו, מן הקטורת הניתנת בחצר על מחתות. השינוי מתבטא אף בהרכבן של השתים. הקטורת החיצונית היא "רגילה", ונזכרה בלא שום תוספת-תואר, ואילו את הפנימית מקפיד הכתוב לקרוא "קטורת סמים". כינוי זה בא לה כיון שלצד הבושם, שהוא הלבונה, נכנסים לתוכה שלושה סמים (שמ' ל', לד-לח), כדבר שאינו רגיל בקטורת פשוטה. ומשום ייחודה הפולחני של קטורת פנימית זו גורס הכתוב, שהלבונה הניתנת בה צריכה להיות "זכה" (שם, פס' לד) – דבר שלא נזכר, דרך משל, בלבונה הניתנת על קרבנות מנחה רגילים. 5. [ב] פעולה שניה בפנים היא הטיפול הפולחני בנרות שבמנורה. ושוב גורס הכתוב, ששמן-המאור הניתן בנרות צריך להיות זך (שמ' כ"ז, כ; וי' כ"ד, ב) – דבר שלא נזכר בשמן המשחה ולא בשמן הניתן בקרבנות מנחה, ששימושם העיקרי של אלה בחוץ. גם הטיפול בנרות נעשה פעמיים ביום "תמיד", ולפיכך גם הם נקראו "נר תמיד" ("נר" זה משמעותו קיבוצית, שהרי בוי' כ"ד, ב-ד, נזכרו בהמשך אחד "נר תמיד" ביחיד וגם "נרות" ברבים). אבל אין הנרות דולקים כל שעות היממה, אלא, ככתוב, "מערב עד בוקר" בלבד. בין הערביים אהרן "עורך" את הנרות8, או שהוא "מעלה" אותם, כלומר, מגביה את פתילותיהם ומגביר את אשם. בבוקר הוא "מיטיב" אותם, כלומר, מורט ומנקה את הקצוות המפוחמים של הפתילות, כדי שיבערו כהלכה. אף פעולה זו נאמרה באהרן (שמ' ל', ז-ח; וי' כ"ד, א-ד; במ' ח', א-ד; השווה שמ' כ"ה, לז). רק בשמ' כ"ז, כא נאמר "אהרן ובניו", אבל התיבה "ובניו" נשתרבבה כאן, כנראה, בטעות. ואמנם בוי' כ"ד, א-ד (שהיא פיסקה מקבילה לשמ' כ"ז, כ-כא) נזכר אהרן לבדו9. וגם בלאו הכי, יפה כחם של כל שאר הכתובים המזכירים את ענין המנורה – וכפי שנראה להלן, גם טבעה של כל העבודה הפולחנית בפנים המשכן – כדי להכריע תיבה בודדת זו (וראה סעיף 19)10. 6. [ג] פעולה שלישית בפנים היא עריכת שתים-עשרה חלות הלחם, בשתי שורות של שש, על שולחן הזהב (וי' כ"ד, ה-ט). העריכה נעשית אחת לשבוע, ביום השבת, וכיון שגם היא חוזרת בקביעות נאמר גם בה "תמיד" (שם, פס' ח) והחלות נקראו "לחם תמיד" (במ' ד', ז). הדעת נותנת, שלפי הנחת הכתובים אין הכהן הגדול נכנס ביום השבת במיוחד לשם צורך זה של עריכת החלות – אלא כשהוא נכנס באותה שבת בבוקר, או בין הערביים, לשם עיסוקיו בקטורת-הסמים ובנרות, הוא משתהה ועורך גם את החלות. והכתוב אומר: "יערכנו" (וי' כ"ד, ה), בלשון יחיד ובצורה סתמית, היינו מי שעורך אותו, וההיקש ילמדנו שהוא אהרן. למעשה נדון לחם זה כקרבן מנחה. כברוב המנחות ניתנת עליו לבונה ולאחר אותו שבוע הוא נאכל לזכרי כהונה במקום קדוש (וי' כד, ט). אבל בשני דברים מנחה זו מיוחדת במינה. אחד, שהכתוב מציין כי לבונתה צריכה להיות "זכה" (שם, פס' ז), כאותה לבונה שנכנסת לקטורת הסמים, בשעה שעל לבונתן של המנחות החיצונות לא נאמר בשום מקום שזכה היא. שנית, מגוף הלחם הזה לא נשרף על המזבח החיצון כלום, אף-על-פי שהכתוב אומר עליו שהוא ניתן לכהנים כאילו "מאשי ה' "11. כי באמת זוהי מנחה יחידה במינה בין כל המנחות, מנחה שמשולבת לא במערכת הקרבנות של החצר, אלא בפעולות שבפנים המשכן.
לחלקים נוספים של המאמר:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|