![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > פסיכולוגיה > פסיכולוגיה חברתיתעמוד הבית > מדעי החברה > פסיכולוגיה > פסיכולוגיה של האישיות |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
התיאוריה של בנדורה - תיאוריית הלמידה החברתית - תופסת את האדם כיצור חברתי, ובהיותו יצור חברתי, אשר פועל בתוך הקשר חברתי, יש הדדיות בין האדם לחברה. בנדורה טוען שהודות להדדיות עם הסביבה, האדם מסוגל ללמוד גם מצפייה באחרים, וזאת גם ההוכחה לכך שיש לו יכולת שליטה על התנהגותו. גישת הלמידה החברתית מתונה יותר מן הגישה ההתנהגותית; היא מייחסת חשיבות לא רק לגורמים החיצוניים אלא גם לתהליכים הפנימיים, אשר גם להם השפעה על התנהגות האדם.
בעקרון הדדיות שלושה מרכיבים את האישיות: אדם - סביבה - התנהגות. בין מרכיבים אלה יש יחסי גומלין, המשפיעים זה על זה בצורה הדדית. למעשה, על-פי בנדורה, כל אחד מהגורמים האלה הוא גם הגירוי וגם התגובה, או, אם תרצו: גם הסיבה וגם התוצאה. אצל בנדורה המושג "אדם" משמעותו הקוגניציות (ההכרות) של האדם, כלומר - הפירושים שהאדם נותן לגירויים הסביבתיים וההערכות שלו לגביהם. דוגמה מחיי היומיום של כולנו - צפייה בתוכנית טלוויזיה - תסביר את עקרון ההדדיות בין שלושת המרכיבים: 1. אדם < > סביבה: הקוגניציה (ההכרה) של האדם משפיעה על רצונו לצפות בטלוויזיה. בטלוויזיה מגוון ערוצים ותכניות. האדם קובע באיזה ערוץ הוא יצפה. במקרה שלנו הערוץ הנבחר הוא ערוץ 5 - ערוץ הספורט. את מבחר התכניות בערוץ הספורט קבעו עורכי התכניות של הערוץ. בדיקת התכניות בערוץ זה מראה כי מגוון התכניות רב. התכנית הרצויה היא כדורגל - גמר אליפות המונדיאל. 2. סביבה < > התנהגות: התכנית שנבחרה לצפייה היא משחק כדורגל - גמר אליפות המונדיאל. עקרון ההדדיות מתקיים בכך ששעת הצפייה בתכנית נקבעת על-ידי הסביבה ולא על-ידי האדם הצופה בה, וכך גם התנהגותו בשעת הצפייה. (יש לשער כי צפייה בגמר אליפות העולם בהחלקה אמנותית על הקרח תניב התנהגות אחרת!!!) 3. התנהגות < > אדם: הקוגניציות (ההכרות) של האדם הצופה במשחק הכדורגל בגמר אליפות המונדיאל משפיעות על התנהגותו: "זה לא קונצרט, מותר לי לצעוק ולהתפרק, כאשר הקבוצה שלי מבקיעה גול!" אולם גם התנהגותו משפיעה על הקוגניציות שלו: "בפעם הבאה אשתדל להרעיש פחות, כי ברור שהצעקות מפריעות לשכנים..." קראו עוד:
אישיות : בנדורה - גישת הלמידה החברתית : עקרון ההדדיות (פריט זה)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|