![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > פמיניזם > מעמד האשה בארצות שונותעמוד הבית > מדעי הרוח > ספרות ושירה > ספרות > ספרות ילדיםעמוד הבית > מדעי החברה > חינוך |
|||||||||||||||||||||||||||||||
ראיון עפ פרופ' אדיר כהן, ראש בית - הספר לחינוך באוניברסיטת חיפה, על סטריאוטיפים מיניים בספרות ילדים. מחקר בנושא זה נערך על - ידי פרופ' כהן בשיתוף עם חדווה אילני, בלהה כהן ונורית לוין ![]() נוסף לממצאים לגבי התפקודים השונים של שני המינים, איזה שוני מצאתם ביניהם מבחינת דמותם, תכונותיהם? האב בשנות ה-80' הרבה יותר אמין ואנושי מן האם. תכונותיו מגוונות ביותר. אמנם קיימות גם תכונות אידיאליות כמו אמיץ כאריה, חזק מכולם וכד', אך הוא מופיע לא מעט כחסר - סבלנות, מתעצבן, מבולבל. האם מופיעה באחת משתי דמויות: או דמות אידיאלית באמת, שאינה אמינה בסופו של דבר, או בכיוון השני. הדיכוטומיה מלאך - שטן חוזרת על עצמה גם בספרות ילדים, אם כן. מהן תכונותיה החיוביות והשליליות של האישה? התכונות החיוביות הן הפגנות חיבה, אהבה, רחמנות, תמיכה רוחנית בילדים, טוב - לב, חיוך מתמיד למרות העייפות. התכונות השליליות : בכיינות, הגזמה, נדנוד, חוסר ריכוז, טיפשות. תכונות אלה, אגב, מועצמות בשנות ה-80' לעומת שנות ה-50'. מה בקשר לתיאור חיצוני? ומה נמצא באיורים? בתכונות הפיסיות הדגש הרב ביותר הוא, כמובן, על האם. הרבה מאוד מדובר על גופה. ההתייחסות העיקרית היא לעיניים. הן מייצגות יופי חיצוני ותכונות טובות. תיאורי האב פחותים בכמותם. רובם עוסקים בחוסנו הגופני. באשר לאיורים 75% מאיורי הגברים מראים אותם עוסקים במקצוע ואילו רק 35% מאיורי הנשים מראים אותן עוסקות במקצוע, כאשר הדגש הוא על עיסוקים טיפוליים. תמונות אופייניות הן: אבא חוזר מהדיג ורשת על גבו, אבא מסביך, לובש מדים, יושב בראש השולחן, מעשן מקטרת, מתקן מכונית. האם, לעומת זאת, נותנת בקבוק שתייה, לוקחת ילד לגן, רצה לחבק, מנגבת כלים, מביאה מרק פרות, מסתרקת. מצטיירת תמונה כוללת דומה לפעילויות האם, כפי שהן מתוארות בטקסט. עיקר פעילותה של האם קשור בהזנה. ![]() האם חלוקת תפקידים ל"אם מזינה" ול"אב מפרנס" היא מיננית בהכרח? עצם החלוקה לשני סוגי בני - אדם שונים היא הגבלה על שני המינים, ואבחנה מוחלטת זו בין שני המינים ניזונה ממקורות עמוקים ביותר. בשלב ההכנה בדקנו, למשל, בהרחבה את נושא ספרי הפסיכולוגיה. המיננות בולטת שם ביותר. במקביל לתופעה, שבספרות ילדים אין נשים ובנות שאפתניות או קשוחות ואין גברים ובנים פסיביים, מציגה גם הספרות הפסיכולוגית תכונות "גבריות" בנשים או תכונות "נשיות" בגברים כסימנים "מעוררי סכנה", המורים שיש לערוך בדיקה פסיכולוגית לאותו אדם. וגם זה מעורר מחשבה. כל זאת ביחס לשני המינים. באשר להבדל, אמנם בסולם הערכים המקובל נחשב תיאורם של גברים כקשוחים לתיאור חיובי, שכן תוקפנות וקשיחות זוכות ליוקרה חברתית, אך בעיני, זה סולם ערכים המקרב את הגבר לדרגת חייתיות נעדרת רגשות. בספרות משנות ה-50' המקצוע המועדף לגבר הוא רופא. בשנות ה-80' תופס החייל את מקומו. הכוח והקשיחות, כפי שציינת, מודגשים, מוצגים לחיוב ומשמשים מן הסתם מודל לחיקוי. גם תדמית האישה השתנתה לרעה בספרות הילדים. האם היית מקשר את התברגנות החברה הישראלית עם הפיכתנו ליותר מיליטריסטים מחד גיסא ועם הידרדרות מעמד האישה מאידך גיסא ? הדברים מצריכים בדיקה מעמיקה יותר. התרשמותי שכך הם אכן הדברים. בכלל, אני חושב שאנחנו הולכים בכיוון של התקשחות ותוקפנות. אותה תופעה חוזרת בפרסומת. אפילו ב"מעריב לנוער" מתוארת התנהגות מינית אגרסיבית. כדאי לבדוק את ההשפעות החינוכיות שיש לרימוזים במישור הסטריאוטיפי - מיני, כאשר נעשה קישור בין אלימות למין. אחד "התפקודים" החשובים של האישה באגדות הילדים הקלאסיות הוא היותה קורבן לאלימות. האם בדקתם נושא זה? לא בדקנו זאת במיוחד, מכיוון שהנושא לא בלט כפי שהוא בולט ב"שלגיה", "היפהפייה הנמה" "לכלוכית" ועוד. שתי ההתייחסויות הקרובות אולי לכוונתך הן יחס זלזלני, אך לאו דווקא אלים, כלפי נשים וילדות, ויחס של הגנה, המניח בעצם שילדות נמצאות תמיד בסכנה מפני אלימות. מה בדבר השמצות המכוונות נגד נשים: הכללות הנגזרות מדמות נשית שלילית מסוימת לכלל הנשים באשר הן נשים ? מה המצב לגבי גברים ? לגבי נשים זה קיים בבירור, אך לא בצורה מובהקת מבחינה מספרית. כמו שבמחקר על ערבים בספרות ילדים מצאנו "עבודה ערבית" ו"הוא מתנהג כערבי", כך מצאנו "הוא מתנהג כאישה", "אל תהיה רכרוכי כאישה", "היא טיפשה כמו כל בנות מינה" וכד'. לגבי הגברים אין השמצות במובן הקונבנציונאלי, שכן אמרה כגון "הוא קשוח כמו כל הבנים" נחשבת לכבוד גדול משום מה. בעיני, כל הכללה, תהא אשר תהא, היא פסולה. זוהי סגירה של אפשרויות, וזה קיים בהחלט לגבי שני המינים. עד כה זיהינו נשים עם אמהות, גברים עם אבות. היש נשים שאינן אמהות, גברים שאינם אבות? מעטות הנשים שאינן אמהות. יש נשים, שאמנם אינן מתוארות בתפקיד האמהי, אך ניכר בהן שהן אמהות על - פי מערכת האסוציאציות בה הן שקועות אגב הפעילות המתוארת בסיפור עצמו. גברים שאינם אבות ישנם, ובמספר הרבה יותר גדול. מה בדבר שיקוף משפחות שאינן "קלאסיות"? כל הנושא של שבירת המשפחה הקונבנציונאלית נמצא רק בספרות של השנים האחרונות, ואף שם הוא בטל בשישים מבחינה מספרית. יש סיפורים על גירושים, אך קיימת מראש המטרה הטיפולית. אלה סיפורים עבור ילדים שהוריהם מתגרשים, ולא סיפורים על משפחה רגילה שבמקרה היא חד - הורית. אין תיאור של גירושים כהוויה אחרת. גם נושאים אחרים השנויים במחלוקת זוכים לטיפול פסיכולוגיסטי מעיקרו. מוות, או מין, למשל. פורחת לה ספרות עצות שאין בה מאומה מן היצירה. זה דבר מחריד לקבל ספר ילדים עם מבוא פסיכולוגי. מה לגבי הצגת נכים בספרות ילדים? הנושא נחקר כעת. ההתייחסות אל הנכה מנקודת הראות של נכותו היא התייחסות חבלנית מבחינה חינוכית. סימון דה - בובואר הציעה ב"מין השני" להבין את היחס לנשים כיחס ל"אחר". היא מנתחת את דמות האישה כאובייקט, שכן נשים נתפסו תמיד מנקודת המבט הגברית, הלא הוא הסובייקט המתבונן. האם אפשר לומר, שבעצם ספרות הילדים בארץ משקפת ויוצאת מנקודת מבט של "האני", כאשר "האני" הוא זכר, יהודי, אשכנזי, לא נכה, לא גרוש, לא מיני, וכד'. האם אפשר לטעון שאותו "אני" רואה בכל יצור השונה ממנו את "האחר", ומטיל עליו חד - ממדיות סטריאוטיפית? היינו, האם יש דמיון בין דרך הצגת הכושי בספרות אמריקאית לבין הצגת הערבי, האישה, בן עדות המזרח וכו' בספרות בארץ ? בהחלט כן. בוודאי שיש פה תהליכים של התקבצות והסתגרות לתוך סטריאוטיפ מתוך מניעים של התגוננות. ואם נרחיק לכת נגיע לשורשים עמוקים ביותר, ל"ממסד הבינלאומי" שהזכרנו, למן שלטונם של הכוהנים. יציית הטאבו המיניים השונים היא חלק מאילוף בני - האדם והפיכתם ל"חיילים המצטיינים" על רקע מערכת ההדחקות. אני בהחלט רואה את האישה, מבחינה זאת, כחלק מן המיעוטים האחרים. חלק מן ה"אחר". זה בולט במחקרים שלנו. עכשיו, כשאנו מודעים כבר לקיים בספרות הילדים, עד כמה צריכה הספרות המצויה להדאיגנו? מה מידת ההשפעה של ספרות ילדים? האם אפשר בכלל לבדוק מבחינה מדעית דבר שכזה, כאשר חסרה לנו קבוצת הביקורת ז שכן ברור לכל שאין בנמצא אנשים אשר לא גדלו על ברכי ספרות הילדים הקונבנציונאלית? הנושא של מידת השפעת אמצעי התקשורת בכלל שנוי במחלוקת. ממצאים ישנם לכאן ולכאן. גם אנחנו התעניינו בנושא. ענת זיידמן, למשל, בדקה את נושא "הסוף הטוב". הפסיכולוגיה הרבתה לדון בחיוב ובצורך בסוף טוב. גם מתוך התרשמות נראה, שהילדים מבקשים את הסוף הטוב. למרות שאין ספק שציפייה כזו קיימת אצל ילדים, התברר שציפייה זו נבנית עם השנים. אצל ילדים בגיל הרך אין ציפייה שכזו. אני נוטה לחשוב שספרות הילדים, כמו יחס אמצעי התקשורת, מחזקים את המסרים המקובלים. אנו חשופים להמוני גירויים ישירים ועקיפים, הכוללים שטיפות מוח על - ידי כל אמצעי התקשורת. הרמזים והמסרים ההיפנוטיים בוודאי יוצקים לתוכנו קבעונים מסוימים. מכאן שהשפעה קיימת ללא ספק. לתחם את אחוז ההשפעה אינני יודע. יש מחקרים לכאן ולכאן, אך לא הייתי משחרר את עצמנו מאחריות לזאת. לגבי אנטישמיות הוכיחו חוקרים בבירור שלעתים היא נבעה ממקורות ספרותיים, דתיים או אחרים. בארה"ב מחקרים מצאו שאנשים שלא נחשפו ליהודים מעולם גילו עמדות אנטישמיות וניתן היה להסביר את זה אך ורק בעובדה שאנשים אלה קלטו זאת ממקורות ספרותיים. כתיבה ודיבור יצירתיים של ילדים אף הם מראים לנו, שהילד ניזון ולומד מספרות הילדים אליה נחשף. עולם הדימויים שלו מושפע מסיפורים שקרא. אין ספק, למשל, שהסטריאוטיפים נרכשים בתהליך של למידה. אנחנו עוקבים אחרי יצירות הילדים ורואים איך יש "התעקמות" בגיל מסוים. בגיל הרך הילד פתוח לגמרי מבחינת סטריאוטיפים. ככל שגדלים כן נסגר העולם. מאיפה באו כל ההשפעות? גם מתוך ספרות ילדים. הסיפורים הנוצרים בידי הילדים אכן כוללים סטריאוטיפים בשלב המאוחר יותר, אך לא מפני שזה הכרחי ומהותי לספרות או לילדים. הם פשוט עוצבו, בין היתר על - ידי ספרות הילדים הקיימת, לצפות לסטריאוטיפים אלה. מהו, לדעתך, הנזק שעלול להיגרם ממערכת הציפיות שנבנית על - ידי ספרות הילדים הקיימת? אחת ההנחות שלנו היא, שספרות ילדים צריכה לשמש מצע לנחיתה רכה לחיים. במציאות של ימינו, כשאחוז הגירושים הולך ועולה, אין מקום להציג בספרות הילדים אך ורק סיטואציות של המשפחה הקונבנציונאלית. אין טעם להמשיך ולהציג רק את המשפחה השלמה, שכל פגימה במבנה הקבוע שלה הוא כל כך טראומתי, כגון סיפורי האם החורגת המוכרים, היתמות, האסופיות. אם זה יהיה עיקר ספרות הילדים, תיווצרנה ציפיות וחרדות איומות. חרדה מפני השינוי, חרדה שהחיים לא יימשכו ברצף תפקודי לאחר השינוי במבנה המשפחתי. ספרות ילדים חייבת להיות עולם שהילד מתנסה בו נפשית טרם - זמן או בו - בזמן במערכת חוויות שונות ומשונות של החיים עצמם. ולכן אין לומר שספרות ילדים צריכה לשקף את המציאות בלבד. גם אם מרבית המשפחות הן קונבנציונאליות, גם אם המציאות מלאה בסטריאוטיפים, אין סיבה טובה להמשיך ולחזק את הנטייה הקיימת. אז מנין יבוא האור? מספרות נטולת סטריאוטיפים? לא ברור. לעתים אנו מוצאים את עצמנו מחליפים פשוט סטריאוטיפ ישן בחדש. יש המנסים אפילו לשכתב את אגדות הילדים הקלאסיות במתכונת נטולת מינניות. השאלה היא אם מה שנוצר אינו בדיה מלאכותית מסורסת בלבד. בארה"ב פועלות קבוצות רבות, שלכל אחת מהן עניין צודק לכל הדעות. הקבוצות הפמיניסטיות, הקבוצות למען האינדיאני, הכושי, הפורטוריקאי, המקסיקאי. כיום הצטרפו אליהן גם קבוצות דתיות - פוליטיות, שרוצות למחוק את כל שרידי האבולוציה הדארוויניסטית מספרות הילדים. התוצר הסופי עלול להיות החנקה של היצירה בכלל. ספרות חייבת לצמוח באופן טבעי.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|