![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > פסיכולוגיה > פסיכולוגיה קוגניטיבית |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
במסגרת הויכוח על הגדרת המושג "אינטליגנציה" שימו לב לאחת ההגדרות המוזרות יותר שניתנו למושג: "אינטליגנציה היא כל מה שמבחני המשכל מודדים" (בינה). הגדרה זו נראית תמוהה מעט משום שאם התקשנו להגדיר את המושג כיצד ניתן לבנות לו מבחן המודד אותו? הגדרה אופרטיבית (ביצועית) אינה מגדירה את מהות המושג אלא את האופן שבו הוא נמדד. הגדרה אופרטיבית לאינטליגנציה מניחה שאם נסכים, ברמה המעשית בלבד, על התכנים שייבדקו, הרי שנוכל לבדוק מי אינטלגנטי ומי לא גם אם לא קיימת הסכמה ברמת ההגדרה התיאורטית. היות וקיימות סוגי תפיסות שונות לגבי תכולת האינטליגנציה (כושר כללי או גורמים ספציפיים) ברור שלמבחני המשכל השונים שניבנו יש קשר לתפיסת האינטליגנציה. נציג בפניכם שני מבחנים: מבחן בינה-סימון ומבחן וקסלר אשר ניבנו על בסיס תפיסות אלו .
מבחני המשכל נועדו לתת מענה לשאלת מחנכים לגבי האבחנה והאיתור של תלמידים בעלי יכולת להמשך לימודים מול תלמידים שאינם בעלי יכולת להמשך לימודים. ב- 1905 פורסם מבחן אובייקטיבי שניסה לתת תשובה לשאלות אלו: מבחן האינטליגנציה של בינה-סימון אשר נבנה לאור גישתו של ספירמן (השערת הגורם הכללי) כולל שאלות הבודקות הבנה ושיפוט. מבחן זה נקרא על שם שני מחברי המבחן: אלפרד בינה, שהיה פסיכולוג ו- תיאודור סימון, רופא שעבד עם בני נוער בעלי פיגור שכלי. נציין עוד כי ב- 1906 תורגם המבחן מצרפתית לאנגלית באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב וקיבל את השם : מבחן סטנפורד-בינה. המבחן בגירסתו הסופית עודכן ב- 1960.
ניפנה כעת להסבר כיצד חושב הציון על פי מבחנם של בינה-סימון:
קראו עוד:
אינטליגנציה : מדידת האינטליגנציה - מבחן בינה וחישוב המשכל (פריט זה) אינטליגנציה : מדידת האינטליגנציה - מבחן וקסלר אינטליגנציה : מדידת האינטליגנציה - התפלגות המשכל אינטליגנציה : מדידת האינטליגנציה - מבחני המשכל ככלי מדידה אינטליגנציה : מדידת האינטליגנציה - ביקורת על מבחני המשכל
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|