![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > ספרות החוכמה |
|||||||||||||||||||||||||||||
ספרות החכמה בישראל אינה מסתיימת בבן-סירא; היא נמשכת והולכת בספרות חז"ל. כאן תיזכר הראשונה והמפורסמת ביצירות החכמה של היהדות הפרושית-רבנית – מסכת אבות.64 מסכת אבות חריגה בין מסכתות המשנה, משום שאיננה מציעה הלכות, אלא כוללת משפטים קצרים (בדרך כלל) המביעים אמונות, השקפות וכללי התנהגות, ומבחינה זו היא כבר המשך לאוספי החכמה. אכן לא מעטות בה העצות בעלות גוון מעשי, ולעתים אפילו תועלתי וקצת אנוכיי. כאלה הם המאמרים המציעים דרך התנהגות כלפי השלטון:
וכן יש מאמרים הנוגעים לתחום השיפוט, ממש כמו בספר משלי:
או דרכי התנהגות בין הבריות, כגון:
על כך נוסיף, שדרכי ההבעה שלה הן חכמתיות בעליל: יש בה פתגמים כגון: ר' יהושע אומר: "עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם" (ב', יא); ויש בה עצות כגון: ר' יוסי אומר: "יהי ממון חברך חביב עליך כשלך, והתקן עצמך ללמוד תורה, שאינה ירושה לך, וכל מעשיך יהיו לשם שמים" (ב', יב). על שימושה של המסכת במאמרי הסדרות נעמוד בהמשך. כאן נזכיר את אזהרת 'אל תאמר' הבאה לדחות דעה נפסדת; הריהי באבות ב', ד: "אל תאמר 'דבר שאי אפשר לשמוע', שסופו לשמוע; ואל תאמר: 'לכשאפנה אשנה', שמא לא תפנה". בהמשך לבן-סירא, גם מסכת אבות איננה אנונימית ואינה פסבדו-אפיגראפית כל המאמרים שבה מיוחסים לחכמים ידועים. ועוד, בדקו ומצאו שהיא המסכת שבמשנה שבה נזכר המספר הרב ביותר של חכמים למן שמעון הצדיק ואנטיגנוס איש שוכו ועד הדור שאחרי רבי יהודה הנשיא, סך הכול ששים ושלושה חכמים במשך כארבע-מאות שנה. רק המאמר הפותח, הקובע את שלשלת המסירה של תורה שבעל-פה – "משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, יהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה" (א', א) – הוא אנונימי. וספק בעיניי אם אפשר לשער את זמן חיבורו, אפילו בתחומים של מאתיים שנה.65 אין ספק שמסכת אבות היא המשך לספרות החכמה ולמסורת האוספים שלה, אבל עם זאת אנו עומדים כאן בפני שינוי-תוכן רב משמעות. הדבר ניכר כבר בהמשך המשנה הראשונה (א', א): "הם (אנשי כנסת הגדולה) אמרו שלושה דברים: הוו מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה ועשו סייג לתורה". אם ה'דבר' הראשון הוא המשך למסורת של החכם-השופט, שראינו בספר משלי, הרי שני ה'דברים' הבאים הם בגדר חידוש גמור: תלמידים הרבה כדי להפיץ את לימוד תורה שבעל-פה בעם כדרך הפרושים, וסייג לתורה כדי להקפיד בשמירתה. הנחיות-עצה כאלה לא מצאנו עד כה בספרות החכמה. אפילו בן-סירא, שזיהה את התורה כחכמה שה' שיכן בציון, לא כתב עצות בדבר לימוד התורה והדרכים לשמירתה. רוב עצותיו ואזהרותיו נשארו בתחום אנושי-כללי. במסכת אבות, לעומת זאת, נוצר מיזוג גמור: החכם מלמד תורה, הוא מורה הלכות, והעצות שלו מעמידות את התורה במרכז – "הלל ושמאי קבלו מהם. הלל אומר: הוי מתלמידיו של אהרן – אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה (א', יב). שמאי אומר: עשה תורתך קבע, אמור מעט ועשה הרבה, והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות (א', טו). רבן יוחנן בן זאי קבל מהלל ושמאי. הוא היה אומר: אם למדת תורה הרבה, אל תחזיק טובה לעצמך, כי לכך נוצרת (ב', ח). במשך תקופה של כאלף ומאתיים שנה, מימי השופטים ועד ימי התנאים, נתחלפו זה אחר זה בתי היוצר של החכמה הישראלית מן ההווי המשפחתי אל עיר הבירה, חצר המלך שריו וסופריו, משם, לאחר חורבן הממלכה, אל אריסטוקראטיה בעלת בריתה של הכהונה הירושלמית וממנה אל בית המדרש, בית חיים של החכמים, יוצריה ומוסריה של תורה שבעל-פה.66 ועדיין לא חרבו מעינות היצירה העממיים; כיצד אמרו חז"ל? "משל-הדיוט אומר..." (מדרש ספרי דבי רב, במדבר, פיסקה קי"ט).
לחלקים נוספים של המאמר: הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|