![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > ספרות החוכמה > קהלת |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
במאמרי 'הרקע המיסופוטאמי של קוהלת ד, ט-יב', אשר הופיע בקובץ ארץ-ישראל, ח,1 ניסיתי להראות, שמקורה של הפיסקה הנ"ל, ובמיוחד של פסוק יב ('והחוט המשלש לא במהרה ינתק'), הוא בספרות השומרית. אולם, למרות ההקבלות הספרותיות המשכנעות וראיות שונות ששפכו אור על הנושא הנדון, נאלצתי להצביע על הזמן הרב המפריד בין הטקסט השומרי, המצוי בידנו בהעתקים מראשית האלף השני לפנה"ס, לבין ספר קוהלת, שזמן כתיבתו הוא כאלף שנה לאחר-מכן, לפחות. לפיכך כתבתי: 'חסר השלב המקשר בין שני הקטעים.'2 והנה מתברר, כי שלב זה כבר עמד לרשותנו כמעט מאה שנה,3 כלומר, זמן רב אף לפני שנחשף המקור השומרי! אלא שמקור זה נשתמר במצב כה עלוב, עד שאי-אפשר היה לפענחו עד הופעת שבר חשוב, המשלים כמה מלות-מפתח. שבר קטן זה, המאפשר את זיהוי החוליה האכדית החסרה, הוא 353 Rm, שפורסם זה עתה. והרי תעתיק הטקסט, כולל השלמות ממקבילותיו, ותרגומו:
המשך הטקסט, שנשתמר בכתב-יד F, מקוטע מאוד. בכתב-יד F נשתמר גם חלק מן הטקסט שבכתב-יד A חסר עתה בין הפנים והאחור. שורות אלה לא הובאנו כאן, כי אינן שייכות לעניין שלפנינו. שורות '1 – '4; אם כוונת המסופר בשורה 3 היא להביא סיכום של ממש – הרי יוצא, כי בשלושה ימים עברו הגיבורים מרחק של כ-900 ק"מ. אמת, זהו, בערך, המרחק בין שומר ובין הרי אמנוס והלבנון, מקורות הארזים במערב, אך ראוי לציין, שהפזמון המסכם שבשורה '4 מופיע פעמיים, לפחות, בטקסט אחד (4 ii ,4 C I). ובכן, איזו חשיבות אפשר לייחס לסיכומים מספריים כאלה?!
פנים שורה '5: lib-na-nu. – הסימן lib (לקרוא labx?) ברור ב-E, ואילו ב-C קריאתי של השרידים it-hu-ú ana KUR lib-na-nu אושרה על-ידי ד"ר ה' קלנגל מן המוזיאון הממלכתי בברלין, שבדק את הלוח על-פי בקשתי (מכתב אישי מיום 5.11.68). לראשונה אפוא לפנינו שמו המדויק של יער-הארזים בכתב-יד מאוחר של עלילות גלגמש. עם זאת ראוי לציין, כי כבר במהדורה של עלילות גלגמש מן התקופה הבבלית העתיקה נזכר הר זה, יחד עם השריון, במקום יער-הארזים (Sa-ri-a ú La-ab-na-an! 'השריון והלבנון')21 וכהר-מועד של האלים (mu-ša-ab E-nu-na-ki 'מושב האלים אנונאקי').22 רעיון זה חוזר גם במהדורת נינווה של עלילות גלגמש: KUR-ú GIŠ.TIR mu-šab DINGLR.MEŠ אחור שורה 2: ta-2. – קריאה זו ברורה ב-3252 K, ולא כמו בהעתק של תומפסון (שם). וראה האופט, עמ' 109, וגם את העתקו (ראה לעיל, הערה 3). כן נדמה – לאחר ראיית הלוח ולפי העתקו של האופט – כי בראשית השורה יש מספיק מקום לעוד סימן אחד, או אולי אף לשני סימנים. UR-ka-a-ti. – צירוף זה מעורר בעיה קשה, במיוחד משום שהשורה מקוטעת. רק בגירסה A, שסיומה ti-, אפשר לקרוא taš-ka-a-ti24, כריבוי של takšû (שלישייה), צורה המופיעה במקום takšati (כלומר, בחילוף š ו-K). וראה:
אבל לפי גירסה F (ta-) קריאה זו אינה אפשרית, שהרי הצירוף taš-ka-a-ta* איננו מתקבל על הדעת. ייתכן, שחל כאן שיבוש במסירת הטקסט, או שעלינו לקרוא לחוד את התיבה ka-a-ta או ka-a-ti. מלה זו, בשתי הצורות, מסתברת יפה בכינוי עקיף נוכח – 'אותך'. עם זאת אין בכך פתרון לבעיות-הקריאה האחרות שבשורה זו. שורה 3: [šu-uš-lu-š[ú. – בעקבות ההשלמה החדשה של ראשית השורה יורדת מן הפרק הצעתו של שוט (A. Schott) [eb]-ri lu šu-uš-iu-[ša šunatu],27 שלא היינו מזכירים אותה אלמלא היה פון זודן מחייה אותה לאחרונה.28 המקור השומרי לקוהלת ד:ט-יב זוהה בעלילה השומרית הדנה במסעו של גלגמש ליער-הארזים. גם הטקסט האכדי המשוחזר לעיל שייך לחלק של עלילות גלגמש בגירסה האכדית, הלוא הוא הקטע הדן במסע הגיבורים ללבנון שבלוח 5 של המהדורה מנינווה, כפי שעולה מצד הפנים של Rm 853. הטקסט האכדי החדש המכיל את 'החוט המשולש' משלים דו-שיח בין גלגמש ואנקידו,29 כמו בפיסקה השומרית, על סיכוייהם לגבור על שומר יער-הארזים. כן מן הראוי לציין הן את הביטוי ašlu šušlušú (החוט המשולש) אשר בטקסט המשוחזר, הן את ההקבלה המספרית שבין sitta (שתיים; שורה 2) ו-šušlušú (המשולש; שורה 3), בין 2 ו- tab.ba 3. (משולש) שבמקור השומרי,30 ובין 'השנים' ו'המשלש' שבקוהלת ד:יב. ברור אפוא, שבפרט זה, כמו בהרבה פרטים נוספים,31 ינקה היצירה האכדית מקודמותיה – העלילות השומריות שגיבורן הראשי הוא גלגמש, מלך ארך. לימים – בדרכים שאינן נהירות לנו – ירשה הספרות העברית הקדומה כמה מוטיבים מאפוסים אלה, מוטיבים המשוקעים בספר קוהלת. אין ספק, כי שבר-הלוח החדש מספר לנו חוליה אכדית חשובה בהשתלשלות המאמר 'החוט המשלש', ובכך הוכחה נוספת להשערות שהעליתי בארץ-ישראל, ח. הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|