![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > דתות > נצרות |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
בפרק זה נדון בעוד 3 מכלולים היוצרים רצף של מועדים הקשורים זה בזה, כשבמרכזו של כל אחד מהם עומד מועד מסוים: פסח ביהדות, פַּסְחָא בנצרות, ועִיד אלאַדְֿחַא באִסלאם. חג הפסח חל בחודש ניסן, חודש הגאולה, וקשור אליו חג השבועות, החָל שבעה שבועות אחריו. חג הפסחא חל בחודש מארס או בחודש אפריל, בסיומה של תקופת סיגופים והכנה, ואחריו חלים שני מועדים הקשורים אליו - חג העלייה של ישוע לשמים, וחג הפֶּנְטֶקוֹסְט. ובאִסלאם חל החג עִיד אלאַדְֿחַא בסיומה של העלייה השנתית לרגל למַכַּה. ב. בנצרות: חג הפסחא
חג הפַּסְחָא נחגג לציוּן תחייתו של יֵשוּעַ, שלושה ימים לאחר צליבתו. וכך מספרת הברית החדשה:
הברית החדשה מספרת כי לאחר תחייתו הופיע ישוע כמה פעמים לפני תלמידיו, כדי להוֹרוֹת להם להפיץ את האמונה. תחיית יֵשוּע היא הוכחה לכך שהוא המשיח, ואות לחסד שאלוהים מעניק לבני האדם. תחיית יֵשוּע מהווה הבסיס לאמונה הנוצרית:
האמונה בתחיית ישוע היא, אם כן, מרכיב מרכזי בנצרות. חג הפסחא מכוּנה בנצרות "חג החגים". (מקור שמו הוא במילה "פסח" בשפה הארמית, שהייתה בשימוש בקֶרֶב היהודים בתקופת בית המקדש השני.) קודמים לו שבועות מספר של חשבון נפש וסיגוּפים, והשבוע שלפניו מוקדש לשחזור אירועי השבוע האחרון בחייו של יֵשוּע. בעקבות חג הפסחא הנוצרים מציינים שני מועדים נוספים: עלייתו של יֵשוּע השמַיְמָה, 40 יום לאחר תחייתו, וירידת רוח הקודש על השליחים, 50 יום לאחר תחייתו. הנוצרים הראשונים החלו לחגוג את חג הפסחא שנים אחדות לאחר צליבתו של יֵשוּע. הם בחרו בתאריך שבו חל חג הפסח היהודי, ב- 14 בניסן. מאות שנים לאחר מכן החליטה הנהגת הכנסייה לחגוג את החג ביום ראשון החָל אחרי הירח המלא המופיע לאחר ה- 21 במארס - יום השיוויון בין אורך היום לאורך הלילה. חג הפסחא חל, אם כן, מדי שנה בחודשים מארס או אפריל.
46 יום לפני חג הפסחא חל יום רביעי של האֵפֶר. המאמינים הנמנים עם הזרם הקתולי נוהגים לסמן ביום זה על מצחם צלב באֵפֶר של כפות תמרים – לאות אֵבֶל וחרטה. יום זה פותח תקופה של חרטה וסיגוף, הנקראת צום הארבעים. (באנגלית קרויה תקופה זאת בשם "לנט", מילה המציינת באנגלית הקדומה את האביב.) ב- 40 יום אלה נוהגים להסתגף בסיגופים שונים, כמו התנזרות מבשר ומיין. ימים אלה הם זכר ל- 40 ימי הצום של יֵשוּע במדבר, לאחר הטבלתו בירדן בידי יוחנן המטביל. על הצום ועל הניסיון שיֵשוּע עמד בו, מסופר בברית החדשה:
בחלק מן הזרמים הנוצריים כוהני הדת לובשים בימים אלה בגדים בצבע הסגול, המסמל בנצרות חרטה ותשובה. יש הנמנעים מהשמעת נגינת עוגב בכנסייה בתקופה זאת. השבוע הקדוש הימים המרכזיים בשבוע הקדוש הם יום ראשון, המציין את כניסתו של יֵשוּע לירושלים; יום חמישי, שבו נערכה הסעודה האחרונה; יום שישי, שבו נצלב יֵשוּע; יום השבת, שבו גאל יֵשוּע את נשמות הצדיקים בהוציאו אותן מהגיהנום; יום ראשון, יום תחייתו של יֵשוּע. (על השבוע האחרון בחייו של ישוע ראו בספר "אל אחד ושלוש דתות", עמ ' 18- 16). ביום ראשון של כפות התמרים משחזרים בקהילות נוצריות רבות את טקס כניסתו של יֵשוּע לירושלים, כפי שהוא מתואר בברית החדשה: יֵשוּע נכנס לעיר כשהוא רכוב על אתון, וחסידיו כיבדו אותו בהנחת בגדיהם ובפרישׂת כפות תמרים לרגליו. הברית החדשה מספרת כי הקהל קרא לעברו:
בזרם הקתולי נשמרות כפות התמרים הרעננות המשמשות בטקס לשנה הבאה, ואז שורפים אותןויוצרים מהן את האפר שבו מסמנים את צלב החרטה על המצח. ביום שלישי או רביעי נהוג בזרם הקתולי והאורתודוקסי לערוך טקס לקידוש השמן שבו יֵיעשה שימוש בסַקְרָמֶנְטִים השונים במהלך השנה: שמן המשמש לטבילה, למשיחת חולים, להסמכת כוהני דת ועוד. בזרם הקתולי נערך טקס זה בקָתֶדְרָלוֹת, על ידי הבִּישוֹפִים, וכל כוהני הדת המשרתים בכנסיות המחוז והכפופים לבישוף משתתפים בו. נוצרים רבים בזרם הקתולי והאורתודוקסי נוהגים לקבל את סקרמנט הווידוי - להתוודות עלחטאיהם לפני כוהן הדת ולבצע חובות שהכוהן מטיל עליהם, כדי לזכות במחילה בשבוע זה. המעשה משתלב באווירת חשבון הנפש השׁוֹרֶה על הנוצרים לפני חג הפסחא. ביום חמישי הקדוש מזכירים הנוצרים את הסעודה האחרונה של יֵשוּע עם תלמידיו, ובה אמר להם שהוא עתיד למות. הברית החדשה מספרת כי יֵשוּע רחץ את רגלי תלמידיו לפני הסעודה:
מעשה זה מתפרשׁ בנצרות כביטוי לצניעות ולענווה והוא משוחזר בטקס: אנשי דת בכירים רוחצים את רגליהם של אנשי דת הנמוכים מהם בדרגה, או אף של כמה מבני הקהילה. ביום השישי הקדוש, הקרוי גם "יום השישי הטוב", בקהילות נוצריות רבות משחזרים את שׂיאוֹ של מסע הייסורים של יֵשוּע, על פי המסופר בברית החדשה: בשחר היום נערך משפטו, והנציב הרומי גזר עליו מוות. יֵשוּע הוּבל למקום הוצאתו להורג כשהוא נושא על גבו צלב עץ (הצליבה הייתה דרך מקובלת לביצוע גזר דין מוות). החיילים הרומאים שליווּ אותו שמו כתר קוצים לראשו לאות בוז, והשמיעו לעברו מילות לעג. כשהגיעו למקום הנקרא "גבעת הגוּלְגוֹתָא" נצלב יֵשוּע, ובסבלו זעק:"אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי" (הבשורה על פי מתַי כז, 46). את מסע הייסורים הזה משחזרים ביום זה בקהילות נוצריות רבות בעולם. בעבר נכלל בנוסח התפילה של יום השישי הקדוש הנישא בכנסיות הקתוליות, משפט המביע זעם רב על העוול שנעשה לישוע בידי מי שלא הכירו במשיחיותו. המתפללים מבקשים מן האל לסלוח גם להם ולתקן את ליבם כדי שיאמצו בעתיד את האמונה בו. התפילה מתייחסת גם לאלה שסטו מן האמונה המקובלת על ההנהגה - ליהודים ולעובדי האלילים. ביחס ליהודים נאמר בנוסח התפילה הקתולי כך:
התפילה מייחסת ליהודים עיוורון, שכן הם מסרבים להכיר במשיחיותו של יֵשוּע. בשנות ה- 60 של המאה ה- 20 שוּנה נוסח תפילה זה, ובמקומו נקבע הנוסח הזה:
התפילה מבקשת מן האל לזכור את הבטחתו לאברהם ולזרעו, ומביעה תקווה שהעם היהודי, שבו בחר האל לראשונה, יזכה בישועה. ביום השבת מוקדשות שעות היום להכנות לחג הפסחא, המתחיל בערב. בלילה שבין השבת ליום ראשון נערכת בזרם הקתולי מיסת הפסחא. המיסה נפתחת בטקס הנקרא "הלִיטוּרְגְיָה של האש": הציבור מתכנס באפֵלה ובשקט ברחבה שמחוץ לכנסייה, וכל אדם אוחז בנר כבוי. אז מדליקים במקום אש גדולה. לאחר שמברכים את האש, מדליקים באמצעותה את "נר הפסחא" - נר גדול, שעליו נהוג במקרים רבים לחרוץ כמה סימנים:את סימן הצלב;את האותיות אַלְפָא ואוֹמֶגָה, האותיות הפותחות ומסיימות את האלף-בית היווני ואשר מסמלות את יֵשוּע, שהוא ההתחלה והסוף; וכן מסמנים על הצלב את השנה, כשספרותיה נכתבות בין קווי הצלב. לבסוף נועצים בצלב חמישה מסמרים מבושמים, המסמלים את פצעיו של יֵשוּע. לאחר שהודלק נר הפסחא מדליקים בעזרתו את הנרות של הציבור כולו, אשר צועד לתוך הכנסייה האפלה. נר הפסחא מוּצב במקום מרכזי, סמוך למזבח. במהלך הטקס קוראים קטעים רבים מכתבי הקודש לאור הנרות. על פי הפרשנות הנוצרית, הקטעים שנבחרים מן הברית הישנה מכילים רמזים להופעתו של ישוע ולהיותו המשיח. בין השאר קוראים את סיפור בריאת העולם, סיפור גן העדן, סיפור המבול, עקדת יצחק, וקטעים מספר ישעיהו. מהברית החדשה נקראים קטעים העוסקים בטבילה וכן, כמובן, תיאור תחייתו של יֵשוּע בבוקר יום ראשון. (עוד על הפרשנות הנוצרית הקושרת את ישוע לברית השנה, ראו בפרק "הספרות הסמכותית והספרות המקובלת", בספר "אל אחד ושלוש דתות") בכנסיות של הזרם האורתודוקסי ברחבי העולם נערך בשבת זאת, המכוּנה "שבת הגדולה", טקס שונה במקצת, הקרוי "שבת האור". בזרמים אלה נכנס כוהן הדת למקום מוסתר בכנסייה והוא עד, על פי האמונה, לנס - לירידת אש מן השמים. אש זאת מאירה את הלפיד שהוא נושא, ובעזרתה המתפללים מדליקים נרות שהם מחזיקים בידיהם. בבוקר יום ראשון, יום התחייה, נערך בכנסיות רבות טקס חגיגי של סעודת האדון בכנסייה. המשתתפים בטקס באים אליו במיטב בגדיהם. הטקס דומה לזה שנערך כמה שעות קודם לכן בשעות הלילה. בבית, לאחר התפילה, נערכת סעודה חגיגית. לחג נקשרו מנהגים שהפכו עם השנים לסמליו העממיים. נהוג לצבוע בו ביצים, המסמלות חיים חדשים הפורצים מן המוות. יש הנוהגים לאכול בו שפנים משוקולד, המסמלים פּוריוּת ואת בוא האביב.
יום העלייה לשמים
ביום ה- 40 עלה יֵשוּע השַמַיְמָה, ועלייתו מתוארת בברית החדשה בכמה גירסאות:
התפילה ביום ה- 40 שלאחר הפסחא נסבה סביב תיאורים אלה. 50 ימים לאחר הצליבה
המקום שבו התרחשו האירועים הקשורים בחג הפסחא הוא ירושלים, ולכן נודעת לעיר חשיבות רבה בחגיגות הפסחא. צליינים באים אליה כדי לצעוד בעקבות יֵשוּע. (מקור הכינוי "צַלְיָין" הוא במילה הארמית "צַלֵי", כלומר התפלל, והכוונה היא לעולי רגל הבאים למקומות הקדושים ומתפללים בהם.) ביום ראשון מתכנסים הצליינים בחורשה המצויה בהר הזיתים, שם החל יֵשוּע את דרכו לירושלים. הברית החדשה מספרת כי במקום זה קונן יֵשוּע על חורבנו של בית המקדש בעתיד ועל מותו שלו:
לזֵכר בכיו של יֵשוּע נבנתה במקום כנסייה ששמה "דומינוס פלביט" (בלטינית:"האדון בוכה"). הצליינים, הנושאים כפות תמרים, מקיימים תהלוכה מהר הזיתים אל תוך העיר העתיקה, כשבראשם כוהני הדת. הם מנופפים בכפות תמרים ובענפי זית ונושאים זרֵי פרחים קלועים ומפוארים. כפות התמרים מכוּנוֹת "הוֹשַׁעְנוֹת" (מילה שמקורה בארמית ופירושה בעברית "אנא הצילנו". מקור השם הוא בטקס שנהגו לערוך בבית המקדש, ובו חבטו בענפי עצי עֲרָבָה ושרו פיוטים שהפזמון החוזר שלהם היה הבקשה מן האל: "הוֹשַע נא".) בזרם האורתודוקסי נוהגים לערוך טקס זה במוצאי יום השבת. ביום שני נוהגים עולי הרגל לבקר בהר הבית, שאליו נכנס יֵשוּע וגירש את מוכרי בעלי החיים לקורבן, ואת חלפני הכסף:
ביום חמישי עולי הרגל מבקרים במקום שבו, על פי המסורת, אכל יֵשוּע את סעודתו האחרונה, על הר ציון שמחוץ לחומת העיר העתיקה. ביום שישי מתקיים שִחְזוּר של מסע הייסורים של יֵשוּע לעבר צליבתו: בחלק מן הקהילות הנוצריות נבחר אדם הממלא את תפקידו של יֵשוּע. על ראשו מושם כתר קוצים והוא נושא על גופו צלב עץ גדול. אחריו צועדים הצליינים בתהלוכה, וכמה מהם נושאים גם הם צלבים על גופם. במהלך השחזור הולכים הצליינים ברחוב הקרוי "דרך היִיסוּרים" (ובלטינית,"וִיָה דוֹלוֹרוֹזָה") ועוברים בכמה תחנות שבהן, על פי מסורות נוצריות שונות, התעכב יֵשוּע. בכמה מן התחנות האלה הוקמו כנסיות ומנזרים. אחת התחנות היא "כנסיית ההַלְקָאָה",ששמה נובע מהמלקות שספג ישוע מהחיילים הרומאים שליוו אותו אל מקום הצליבה. תחנה אחרת היא "כנסיית מרים של היִיסוּרים", הנמצאת במקום שבו התייסרה מרים אֵם ישוע כשראתה אותו הולך אל מותו. עוד תחנה היא "כנסיית ורוניקה הקדושה", השואבת את שמה מהמסורת אודות אישה בשם ורוניקה אשר יצאה מביתה בראותה את יֵשוּע המתייסר וניגבה את פניו במטפחתה, ובדרך נס הוטבע דיוקן פניו במטפחת. לאחר מכן התהלוכה מגיעה לגבעת הגוּלְגוֹתָא. מקור שמה של הגבעה הוא באמונה שגולגלתו של אדם הראשון נקברה בה. על פי מסורת נוצרית, בזמן הצליבה נטפה טיפה מדמו של ישוע על גולגלתו של אדם הראשון. טיפת דם זאת מסמלת את הכפרה שבצליבה - מותו של יֵשוּע, על לא עוול בכפו, כיפר על חטאו של אדם הראשון. האנושות, שהוכתמה בחטאו של אדם הראשון, זכתה באפשרות לגאולה בעקבות כפרת ישוע. בתקופה שבה נצלב יֵשוּע היה המקום שטח פתוח, מחוץ לחומה שהקיפה את העיר. במהלך הדורות שוּנה תְוַואי החומה, וכיום הגבעה נמצאת בתוך חומות העיר העתיקה. על מקום הצליבה והקבורה נבנתה בראשית ימי הביניים כנסייה הנקראת "כנסיית הקבר הקדוש" או "כנסיית התחייה" (וביוונית -"אַנַסְטַסְיָה"). בתוך הכנסייה נמצאות התחנות האחרונות ב"דרך הייסורים": המקום שבו הופשט יֵשוּע מבגדיו, המקום שבו נצלב, ומקום הקבר - שבו הוטמנה גופתו וממנו קם לתחייה. ביום השבת, המכוּנה "שבת האור", מקיים הזרם האורתודוקסי בתוך הכנסייה טקס עתיק – טקס הופעת האש הקדושה. עולי הרגל נאספים בתוכה ומסביבה כשהם אוחזים בידיהם 33 נרות, המסמלים את שנות חייו של יֵשוּע. הטקס משחזר את סגירת קברו של יֵשוּע ביום הצליבה ואת פתיחתו על ידי מרים אֵם יֵשוּע ושתי נשים אחרות, שלושה ימים לאחר מכן. בשעה 11 בבוקר בא לכנסייה נציג משפחת נוּסֵיבָּה, משפחה מוסלמית ירושלמית המחזיקה במפתחות הכנסייה מאז ימי הביניים. הוא סוגר את הדלתות העתיקות של החדר שבו מצוי קבר ישוע בחותם ענק - גוש שעווה גדול,ששני סרטי משי נעוצים בו. לאחר מכן מציבים שמירה על הקבר הסגור - שני נזירים עומדים לידו ומחזיקים בקצות הסרטים. לאחר מכן באים כמה כוהני דת, פותחים את הקבר ומאירים אותו בנרות, כדי להראות לקהל שהוא ריק. שעה לאחר מכן נכנס לכנסייה הפטריארך האורתודוקסי של ירושלים בבגדי הכהונה המפוארים, כשהוא מלוּוה בפָּמַלְיָה של כוהני דת בכירים. הקהל מלווה אותם בשירת מזמורי דת. התהלוכה נעצרת מול דלתות מקום הקבורה. הפַּטְרִיאַרְך נוטל שני לפידים גדולים (כבויים), ונכנס עימם לחדר תפילה קטן המצוי סמוך לקבר. לאחר כעשר דקות הוא יוצא ובידיו הלפידים כשהם דולקים באש. על פי האמונה, הלפידים ניצתים על ידיאש היורדת מן השמים, כאות לתחייתו של יֵשוּע. ברגע שהקהל רואה את האש, הוא פורץ בקריאות שמחה. פעמונים מצלצלים בקול, והאנשים מושיטים את הנרות שבידיהם כדי להבעירם באש האבוקות. הפטריארך מדליק את הנרות של הראשונים העומדים בקירבתו, ומהם עוברת האש מאדם לאדם עד שכל הנרות שבידי הקהל הגדול דולקים. כל חלל הכנסייה האפלולי מואר באור עז. האש מועברת גם אל האנשים העומדים בחוץ.
יחסם של הנוצרים הראשונים לירושלים היה שלילי, מכיון שיֵשוּע עבר בה מסלול של סבל וייסורים, ונצלב בה. בברית החדשה מְגַנֶה יֵשוּע את אנשי ירושלים על יחסם האכזרי לנביאים שנשלחו אליהם:
בהמשך דבריו מנבא יֵשוּע שירושלים תחרב:
את חורבן בית המקדש והרס ירושלים, שהתרחשו שנים לא רבות לאחר צליבת יֵשוּע, פירשו הנוצרים הראשונים כעונש שקיבלו היהודים על סירובם להכיר ביֵשוּע כמשיח. במאות שלאחר מכן השתנה יחסם של נוצרים רבים לעיר. נוצרה שאיפה להעמיק את האמונה הנוצרית באמצעות ביקורים באתרים שבהם, על פי הברית החדשה, התרחשו אירועים בחייו של יֵשוּע. ברבים מהאתרים נבנו כנסיות ומנזרים. האמונה שיֵשוּע קם לתחיה בעיר הגבירה את הרצון לשווֹת לה אופי נוצרי. את קדושתה של ירושלים חיזקה גם התפיסה שהנוצרים הם יורשיו של עם ישראל, שירושלים הייתה בירתו - לכן ראו המלכים הצלבנים את עצמם כיורשי מלכי בית דוד. הנצרות גם ראתה בפסוקים שונים בכתבי הקודש ציווי להפוך את ירושלים לעיר נוצרית. לדוגמה, בנבואות של ישעיהו מופיע הפסוק "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה’ מִירוּשָׁלם:" (ישעיהו ב, 3). דבר ה ' נתפס בנצרות כציווי להאמין ביֵשוּע וללכת בדרכו.
לחלקים נוספים מתוך הפרק: ביהדות – "כי בניסן עתידין להיגאל"
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|