![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > פילוסופיה > פילוסופיה עתיקה [מערבית] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(322-384 לפני סה"נ). היה בנו של רופא מסטג'ירה (Stagira) שבצפון יוון. במשך כעשרים שנה, החל משנת 367 לפני סה"נ היה חבר באקדמיה האפלטונית. לאחר שאפלטון (Plato) מת וספאוסיפוס (Speusippus) הועמד בראש האקדמיה, עזב אריסטו את אתונה ועבר לאסוס (Assos) ומשום ללסבוס (Lesbos). בשנת 342 לפני סה"נ לערך, הוזמן על-ידי פיליפ (Philip), מלך מקדוניה, להשגיח על חינוך בנו אלכסנדר (Alexander). שנים אחדות לאחר מכן שב לאתונה כדי לייסד מוסד חדש, שנודע לאחר מכן בשם הליקיאום (Lyceum) או הפריפטוס (Peripatos). המוסד החדש התפתח יפה, אך אריסטו עזב את אתונה מטעמים פוליטיים ופרש לאיבואה (Euboea) שם מת בשנת 322 לפני סה"נ.
הקטיגוריות של אריסטו באות למיין את המציאות: כל מה שקיים כלול בדרך זו או אחרת באחת מהן - והוא או עצם, או איכות, או כמות, או יחס, וכיוצא באלה. (לעיתים הרשימה של אריסטו מקיפה עשר קטיגוריות, אך לרוב מספרן קטן מזה). הסיבה לכך שמונחים כגון "הוא" (במשמעות של אוגד), "אחד" ודומיהם, הניתנים ליישום על כל הקטיגוריות, הם לעתים מעורפלים במידה ניכרת, טמונה בכך שפריטים מסוימים השייכים לקטיגוריות שונות, הינם בעלי סוגים שונים של ישות, שאינם ניתנים לצמצום ולהעמדה על משהו אחר. (השווה עם התורה הסכולסטית בדבר הטרנסצנדנטליה (transcendentalia). אריסטו טוען, כי העדר תשומת לב לסוג זה של עירפול ולהבחנות הקטיגוריאליות, הוליך לפרדוכסים פילוסופיים. העצם קודם לכל שאר הקטיגוריות, כיוון שעצמים קיימים "בנפרד", שעה שאיכויות, כמויות, יחסים וכדומה, קיימים רק כתכונותיהם של עצמים. עצמים פרטיים (כגון סוקרטס, או "שולחן זה") הם נושאים בעלי נשואים; נושאים אלה בעצמם אינם יכולים להיות נשואיהם של נושאים אחרים. אריסטו מאייך בקטיגורית העצם לא רק עצמים פרטיים אלא גם את הסוגים ואת המינים שאליהם משתייכים עצמים פרטיים אלה (אדם, בעל-חי). כאשר אומרים כי סוקרטס הוא אדם, אין מייחסים לו תכונה המצויה בו, אלא אומרים מה הוא סוקרטס. המדע החוקר את הממשות ואת עצמיה, מגדיר וחוקר סוגים ואיננו מטפל בפרטים. עם זאת, ברור, כי הסוגים אינם קיימים בנפרד, כפי שקיימים הפרטים. בנקודה זו נתקלת תורתו של אריסטו בקושי חמור ומעמיק, שניתן לנסחו כך: המונח האריסטוטלי ousia (שפירושו המילולי הוא "ישות"), ממלא שני תפקידים - האחד במשמעות של "עצם" והאחר במשמעות של "מהות". אריסטו מייחס ל-ousia איפיונים שאינם עולים בקנה אחד, שכן אחדים שייכים ל-ousia בחינת עצם (פרטי) ואחרים שייכים ל-ousia בחינת מהות או סוג.
שולחן הוא עץ ודבק המצורפים יחד בצורה מסוימת. אריסטו מבחין בין בחינות שונות של השולחן; החומר (העץ והדבק) והצורה (האופן בו השניים הושמו יחדיו, מבנהו). רבים מן הרעיונות המרכזיים של אריסטו-ואף אחדות מן התמיהות הקשורות בתורתו-מתייחסים אל הבחנה יסודית זו.
גוש אבן הוא פסל בכוח, גרעין או שורש של עץ הם עץ בכוח. הפסל לאחר השלמתו או העץ בבגרותו הם מימושיהם של כוחניויות אלה.
אריסטו סובר שמשפט, או סידרת משפטים יהוו הסבר למושא כלשהו כאשר יכללו תשובות לשאלות אלה: ממה הוא עשוי (הסיבה החומרית), מהי מהותו (הסיבה הצורנית), מה גרם להווייתו (הסיבה הפועלת) ומהי תכלית הווייתו (הסיבה התכליתית). העובדה המוזרה שכל אלה קרויות סיבה, איננה יכולה להיות טענה כנגד אריסטו, באשר המונח "סיבה" בהקשר זה הוא תרגומה של מלה יוונית בעלת משמעות מקפת ונרחבת יותר. אריסטו סבור כנראה שהסיבה המהותית, הסיבה הפועלת והסיבה התכליתית זהות במובן מסוים; כך למשל, אין ספק כי מצד אחד העובדה שהשולחן בא לשרת מטרה כלשהי (הסיבה התכליתית) שייכת למהותו הטבעית (שהיא סיבתו הצורנית) ואילו מצד שני ברור שהמחשבה המוסבית על מטרה זו שהיתה ברוחו של הנגר, היא שהביאה לידי הווייתו של השולחן (הסיבה הפועלת). בדומה לכך, ביצוען של פונקציות אופיניות ומוגדרות, שייך לטבע מהותם של בעלי החיים (כגון סוס) וביצוען של פונקציות אלה הוא הוא תכלית קיומם של בעלי חיים אלה. מן הראוי לציין כי ההסבר באמצעות ארבע הסיבות תופש בנקל לגבי עצמים, אך נתקל בקשיים לגבי אירועים והתרחשויות; מקורו של הסבר זה הוא כנראה במחשבה המוסבת על תהליך היצירה (הן בתחום הטבעי-ההתרבות, והן בתחום המלאכותי-היצירה האמנותית ומלאכתה המחשבת), ומשתמע ממנו רעיון בדבר תכליתיות כל כוללת.
כהקדמה סבירה לסקירת יצירתו של אריסטו בתחומים שונים יכול לשמש דיווח על השיטה שבה הוא ממיין את ענפי המחקר השונים – דרך-מיון שהיא בעלת חשיבות היסטורית מכרעת. הוא מחלק את ענפי הדעת לשלושה תחומים-העיוני, המעשי והיצרני. המדעים העיוניים חוקרים את "אשר איננו יכול להיות שונה ממה שהוא" ומגמת פניהם היא האמת. מדעים אלה ניתנים לחלוקה נוספת בהתאם לנושא המיוחד שלהם: הפיסיקה - עוסקת בדברים הקיימים בנפרד והעשויים להיות מושא לשינוי; המתמטיקה - עוסקת בדברים שאין בהם שינוי אף אין הם קיימים בנפרד אלו מאלה; הפילוסופיה הראשונית (המטפיסיקה) - עוסקת במה שקיים בנפרד, אך יחד עם זאת איננו בר-שינוי. המדעים המעשים עניינם ב"מה שמסוגל להיות שונה ממה שהוא" ומטרתם האחרונה היא הכוונת הפעילות; המדעים המעשיים החשובים ביותר הם תורת המידות ותורת-המדינה. המדעים היוצרים עניינם ביצורם של עצמים. תורת-ההגיון איננה נחשבת על-ידי אריסטו כחלק בלתי נפרד מן הפילוסופיה, אלא כמדע-עזר לכל המדעים. תורת-ההגיון חוקרת את צורות הטיעון והשכילה, את הביטויים המשותפים לנושאים ולתחומים שונים; ידיעתה של תורת-ההגיון היא בבחינת תנאי קודם ללימודו היסודי של כל תחום בעל תוכן מסוים ומוגדר. תפיסה זו של תורת-ההגיון, משתקפת יפה בכינוי המסורתי שניתן לכתבי אריסטו העוסקים בחקר תורת-ההגיון - "האורגאנון" (Organon) (ביטוי שפירושו כלי, אמצעי, מכשיר).
ספרו של אריסטו Prior Analytics כולל את תרומתו העצומה לתורת-ההגיון הצורנית, הווה אומר-תורת ההיקשים האריסטוטליים (תורת הסילוגיסמים). זוהי מערכת צורנית טהורה הנידונה מתוך דייקנות חמורה וקפדנית ובאה לשרת מטרות מסוימות מאד, ולכן מוגבלות. המיגבלות מתבטאות בכך שאריסטו מטפל בסוג אחד של משפטים; ההיקשים הזוכים לטיפול בתורה זו מורכבים משני משפטים מן הסוג הנדון וממשפט שלישי הנובע ונגזר מתוך שני האחרים, המהווים אקדמות לגבי המשפט השלישי המסקנה. כל הטענות או המשפטים המופיעים בסילוגיסם לובשים את אחת מן הצורות הבאות: כל א הוא ב, שום א אינו ב, יש א שהוא ב, יש א שהוא לא ב. ההיקש האופנתי (הסילוגיסם המודאלי מקבל אחת מן הצורות הבאות: "כל א אפשר שיהיה ב" ו-"כל א מוכרה להיות ב". אריסטו עיבד וניסח את כל הצירופים האפשריים של אקדמות ומסקנות, קבע אילו מן ההיקשים הם ברי תוקף וחקר אחדים מן היחסים הלוגיים שבין היקשים שונים. ה-Posterior Analytics כוללת את תורת-ההגיון המונחת ביסוד המדעים. הצורה והדגם של מדע שלם, כפי שנתפסו על-ידי אריסטו, מושפעים במידה ניכרת על-ידי הדגם של הגיאומטריה ונשענים על ההשקפה שיש בטבע "סוגים ומינים ממורים" בעלי מהות משל עצמה, הניתנת לפיענוח על-ידי ההכרה האנושית. ענף או תחום מדעי מסוים סובבים על קבוצה מוגבלת של מושאים. ראשיתו של מדע כזה הוא בסדרת עקרונות או מושכלים ראשונים - אחדים משותפים לכל המדעים, אחדים מיוחדים למדע זה או אחר - ובהגדרותיהם של המושאים העומדים להיות נחקרים. השלב הבא בתחום מדעי מסוים הוא - להוכיח באמצעות היקשים שתכונות מסוימות שייכות בהכרח למושאים הנידונים. הדבר נראה רחוק מדרכם של אנשי-מדע ובודאי מזו של אריסטו במחקר מדעי; עם זאת יש לזכור כי תיאור זה נותן ביטוי למצב אידיאלי ואיננו מהווה תוכנית מעשית לחוקרים. ושני עיקרים נוספים:
חקר הפיסיקה, הוא חקר הטבע, כולל את חקר היצורים החיים; עם זאת יהיה זה נוח ויעיל לטפל בביולוגיה ובפסיכולוגיה האריסטוטליות בנפרד מחיבוריו הפיסיקליים הכלליים יותר. הפיסיקה וחיבורים אחרים הקשורים בנושא זה, מכילים דיונים וניתוחים של מושגים כגון טבע, שינוי, מקרה, זמן, מקום, המשכיות, אינסוף, גידול; הוכחות שהתנועה היא נצחית ושישנו בנמצא מניע ראשוני שהוא נצחי-המניע הבלתי-מונע; ותורה סבוכה וענפה אודות המבנה הממשי של היקום, דרך התהוותו ואופן פעולתו. ברור כי תוכן תורתו של אריסטו בנושאים אלה איננו עוד אקטואלי בימינו (ואינו נחשב כיום, לתחום ענינו של הפילוסוף). ניתוחיו לגבי מושגים מצטיינים לעתים קרובות בדקות ובהירות, אך אין אפשרות לסכמם בצורה מועילה. טיפולו בתנועה וברצף הניע אותו לדחות כחסרות-שחר שאלות אודות מהירותו או כיוון של גוף נע בנקודה נתונה (של חלל או זמן). למסקנות אלה היתה השפעה אומללה על חקר הדינמיקה נוסח אריסטוֹ. הטיעון בדבר קיומו של מניע ראשוני - בלתי מונע, ראשיתו בהשקפה האריסטוטלית אודות שינוי, סיבתיות וגרימה. אי-אפשר שיהיה בנמצא שינוי מוחלט ראשון (או אחרון). שכן הואיל והשינוי מחייב את הנחת קיומו של חומר כקודם ( או הנחתה של כוחניות) ואת הנחת קיומה של סיבה פועלת כקודמת (הבאה להפעיל ולממש את הכוחניות), הרי מן ההכרח שלפני כל שינוי ראשון משוער היה קיים משהו המסוגל להשתנות ומשהו המסוגל לגרום לשינוי. ברם, כדי להסביר מדוע כוחניויות אלה הופעלו ומומשו ברגע מסוים ולא קודם לכן, עלינו להניח את קיומו של שינוי ממשי כלשהו שקדם לרגע הנתון, היינו שינוי שקדם לשינוי הראשוני. יוצא איפוא שהשינוי או התנועה מוכרחים להיות נצחיים. עם זאת, כיצד נסביר את השיני הנצחי? לא על-ידי ההנחה כי קיים משהו שהוא מניע את עצמו לנצח. המונח "מניע את עצמו" הוא מטעה, כיוון שמושג התנועה או השינוי מחייב את ההבחנה בתוך "המניע את עצמו", בין חלק אחד הגורם לשינוי, לבין חלק אחר המשתנה. לכן עלינו להניח את קיומה של הישות שהיא עצמה איננה נעה, אך המסוגלת באופן כלשהו לגרום לתנועה נצחית. מניע ראשוני זה, נצחי ונעדר-שינוי, שאינו מכיל כל יסוד של חומר או של כוחניות שלא נתממשה, משמר את תנועתם של גרמי-השמים ומקיים את חייו הנצחיים של היקום. בפיה של התיאולוגיה עתידים להיות דברים נוספים על טבעו ודרכי פעולתו של המניע הבלתי-מונע.
אם הפיסיקה האריסטוטלית סובלת מהעדר ניסוי והסתכלות, הרי שאין הדבר כן לגבי עבודתו בביאולוגיה. אריסטו אסף כמות עצומה של ידע אודות יצורים חיים ועל אף כמה טעיות יסודיות, היה בעל ידיעות מקיפות יותר בנושא זה ממרבית הבאים אחריו, עד לתקופות מאוחרות למדי. הוא הגיע למסקנה שתיאוריות חייבות לקבל את אישורן בניסיון. למשל, לאחר שניסח תורה בדבר התהוות הדבורים, כותב אריסטו, כי "העובדות לא היו וודאיות במידה מספקת". אולם אם במועד כלשהו בעתיד אפשר יהיה לוודא אותן, כי אז "יש לתת את מלוא האמת לעדותם הישירה של החושים ולהעדיפה על פני תורות עיוניות". שתים מתורותיו החשובות ביותר של אריסטו קשורות במיון ובהסבר התכליתי. הוא הגיע לידי הישגים נכבדים במיון שיטתי של בעלי חיים; דחה וביטל את מה שראה לו כשיטה אפלטונית בלתי-מספקת – שיטת הדיכוטומיה - והשתמש בהצלחה בשיטת השונות מרובת - הפנים, למען הבחן בין המינים העיקריים של בעלי-החיים. אריסטו ראה את המינים השונים כנצחיים ולא כמשהו שהתפתח ממינים אחרים; לפיכך סבר כי ניתן לסדרם לפי דירוג המתחיל במינים הנמוכים ביותר ומגיע עד לגבוהים ולמסובכים שבהם. אריסטו התייחס אל ההסבר התיאולוגי כאל הסבר מהותי לגבי עבודת הביאולוג: הסברתם של מבני-חומר במונחים של פונקציה ושל תיפקוד. הטבע, בעל המלאכה המושלם, איננו בורא דבר לשווא; ההסבר האמיתי לתכונות המינים חייב להראות כיצד הם משמשים למען מטרה כלשהי ביחס לחיי היצורים השייכים למין הנדון. התכליתיות האריסטוטלית איננה מבקשת לשעבד סוג אחד של יצורים חיים לסוג אחר; עניינה באיתור התכליות של כל מין וסוג כשלעצמו. תכליתו של העובר היא ליהפך ליצור בוגר, לחיות ולהתרבות; איבריו השונים ותכונותיו יזכו למלוא ההסבר כאשר יובהר מהי תרומתם למען מימושן של תכליות אלה: "המעשה הטבעי ביותר לגבי כל יצור חי שהגיע אל התפתחותו הנורמלית הוא מעשה הפריה והרבייה, למען יוכל ליטול חלק באלוהי ובנצחי, עד כמה שהטבע מרשה זאת. זוהי מטרה שלקראתה ולמענה כל הישים חותרים, נאבקים ועושים את כל אשר ביכולתם".
המלה "פסיכה", המתורגמת בדרך כלל במלה "נפש", היא לאמיתו של דבר בעלת משמעות רחבה יותר: "פסיכה" יש גם לבעלי חיים וגם לצמחים, באשר אלו גם אלו הם יצורים חיים. את היצורים החיים ניתן לערוך בהתאם למידת כושריהם המורכבים. אחדים מהם (הצמחים) הם בעלי כושר הזנה והתרבות, לאחרים יש נוסף על כך גם כשרי תחושה, תשוקה ותנועה; לאדם יש נוסף לכל אלה גם כושר חשיבה. דיוניו העיקריים של אריסטו בסוגיה זו - הפונקציות הפסיכיות השונות - מצויים בספר "על הנפש" (De Anima), המכיל גם את התיאור הכללי של הנפש ביחסה אל הגוף. אדם מת, גוף נעדר נפש, איננו אדם כל עיקר כיוון שהוא חסר דווקא אותם כושרים שמציאותם מגדירה ומאפיינת את מושג האדם. כל אדם (וכל צמח וכל בעל חיים) הוא צירוף של גוף ונפש; היחס שבין גוף ונפש איננו אלא היחס שבין חומר לצורה. הנפש היא צורת הגוף, כפי שהראייה היא צורת העין ("כאשר מפקיעים את הראייה מן העין, העין חדלה להיות עין - להוציא אולי את עניין השם; אין זו עוד עין ממש, כפי שעין הפסל איננה עין של ממש"). הנפש, כוח החיים, איננה מסוגלת להימצא בכל גוף (הצורה חייבת להימצא בתוך חומר מתאים); רק גוף שברשותו מצויים איברים מתאימים, מסוגל להכיל בקרבו חיים. גוף מעין זה הוא בכוח יצור בעל-חיים או צמח; הנפש היא ה"פועל" של גוף מעין זה. מסקנה חשובה זו (הקרובה יותר לתורתו של רייל (G. Ryle) מאשר לזו של דקרט (Descartes) מאפשרת לאריסטו לפסוח על שאלת אחדותם של הגוף והנפש: "שאלה זו היא חסרת מובן, כפי שחסרת מובן תהיה השאלה אם הדונג והצורה שהוטבעה בו מהווים אחדות; או בדרך של הכללה, אם החומר שממנו עשוי דבר מסוים והצורה המוטבעת בו, אחת הם... האחדות היא בעלת משמעויות רבות... אך המשמעות הנכונה והבסיסית ביותר... היא היחס של פעילות או בפועל, אל כוחניות או בכוח". לדבר על פעילות פסיכולוגית, בגבולותיה של השקפה כללית מעין זו, אין פירושו לדבר על פעילותו של עצם נטול חיים בתוך גוף, אלא פירושו לדבר על פעילותו הממשית של גוף חי, ואכן, דיונו של אריסטו במושגים פסיכולוגיים, לעולם מביא בחשבון את העובדות הפיסיולוגיות והפיסיקליות, הנוגעות לעניין. עם זאת מתירה השיטה האריסטוטלית יוצא-מן-הכלל אחד לגבי הכלל האומר, שהנפש היא בבחינת הוצאתו של הגוף מן הכוח אל הפועל. פעילותו של ה- nous (מחשבה אינטואיטיבית טהורה) איננה מותנית ואיננה תלויה בגוף, על כן מסוגלת היא להתקיים בנפרד ממנו. תורתו של אריסטו בנקודה זו היא מעורפלת ביותר ודעות הפרשנים חלוקות בשאלה, אם הוא מייחס אלמות ל-nous המצוי בתוך הנפש האנושית הפרטית, ואם לאו? בדרך כלל תיאורו של אריסטו את הנפש מבטל את תוקפה של השאלה בדבר אלמותו של הפרט, בדיוק כפי שהוא מבטל את תוקף השאלה בדבר אחדות הגוף והנפש.
אריסטו מנסח שתי השקפות אודות "הפילוסופיה הראשונית" (הכינוי "מטפיסיקה" ניתן לפילוסופיה זו על-ידי אחד מעורכיו של אריסטו, כיוון שהמסכתות הדנות בסוגיה זו באו במהדורתו אחרי - מטא - "פיסיקה"). לפי אחת מנקודות הראות המוצעות על-ידי אריסטו ואשר צוינה כבר לעיל, חוקרת הפילוסופיה הראשונית את העצם הבלתי משתנה, הנפרד, הקיים לעצמו. זוהי איפוא התיאולוגיה. לפי נקודת הראות האחרת, הפילוסופיה הראשונית - המטפיסיקה - איננה מדע לעצמו המטפל בסוג מסוים של יש, אלא עניין לה ב"יש באשר הוא יש" מכאן, במושגים (כגון אחדות, זהות) ובעקרונות (כגון עקרון הסתירה) המשותפים לכל המדעים הפרטיים, מכאן. יצוין כי אין אריסטו מצליח בניסיונותיו להשלים בין שתי נקודות ראות אלה. מרביתה של היצירה הקרויה "מטפיסיקה", מוקדשת למשמעות הרחבה של המונח - כפי שסקירה קצרה של היצירה תוכיח בעליל. בספר הראשון של המטפיסיקה, סוקר ומבקר אריסטו את ההשקפות אודות עקרונותיה האחרונים של הישות, כפי שהיו רווחות בין הפילוסופים שקדמו לו. סקירה וביקורת זו מטרתן לאשר את אמיתותה הבלעדית של התורה האריסטוטלית בדבר ארבע הסיבות. הספר השלישי של "המטפיסיקה" מפתח דיון בכמה בעיות, הזוכות אחר כך לדיון נוסף ונרחב יותר. בספר הרביעי נידון עיקרון הסתירה ועיקרון השלישי המוצא (בלא ניסיון להוכיחם). הספר החמישי איננו אלא מילון למונחיה העיקריים של הפילוסופיה, אשר בו מתבררות המשמעויות החשובות ביותר של מונחים אלה. הספרים השביעי והשמיני דנים במושגים כגון עצם, סוג, כולל, מצע, צורה וכדומה. הספר השנים עשר כולל את התיאולוגיה האריסטוטלית. הספרים השלושה עשר והארבעה עשר דנים בהשקפות מסוימות שהיו מקובלות באקדמיה אודות העצם נטול החומר ודוחים אותן: אידיאות אפלטוניות או מספרים אידיאליים אינם קיימים כלל, ומושגים של המתמטיקה אינם בחינת עצמים. דיון נוסף נוכל להקדיש כאן לספר השנים עשר בלבד. גם כאן (כמו ב"פיסיקה") טוען אריסטו שמן ההכרח כי קיים מניע ראשוני, נצחי ובלתי חומרי, הקרוי עתה בפיו אלוהים. האלוהים, שבעצמו איננו נע, גורם לתנועה, בחינת מושא ומטרה לאהבה ולתשוקה. חייו אינם אלא פעילות מתמדת ואין - סופית, פעילות שהיא שלמה בתוך עצמה ואיננה מצויה בתוך תהליך, כמו התנועה. הפעילות היחידה שניתן לייחס לאלוהים היא פעילות החשיבה הטהורה, ההכרה האינטואיטיבית הבלתי פוסקת, ההכרה בעלת המושא הנעלה ביותר שבאפשר - האלוהים בעצמו. "מן ההכרח שהמחשבה האלוהית תחשוב את עצמה (באשר היא הנעלה שבדברים) וחשיבתה היא מחשבה המוסבת על מחשבה". השמים וכוכבי הלכת הם ישים בעלי חיות, המונעים על-ידי השאיפה לחקות את פעילותו הנצחית של האלוהים; השמים החיצוניים מתקרבים יותר אל מימושה של שאיפה זו, באמצעות תנועתם המרחבית הרציפה. בטבע בכללו מתרחש משהו דומה: תהליכי הלידה, הגידול וההתרבות מאפשרים ומקיימים באופן מתמיד את חייהם של המינים השונים. ברם, מובן מאליו שהצמחים ובעלי החיים אינם מחקים במודע את האלוהים (רק האדם, בחינת יצור בעל תבונה, מסוגל לחקות את האלוהים במודע).
ה"אתיקה הניקומכאית" (The Nicomachean Ethics) הוא ללא ספק אחד הספרים הטובים ביותר שנכתבו אי-פעם בנושא זה. הוא מצטיין בעושר הניתוחים של מושגי המוסר והפסיכולוגיה ובחריפות הטיעונים. ננסה לסכם בקיצור נמרץ את רעיונותיו העיקריים של הספר:
דברי אריסטו, שראשיתם בשאלה אודות הטבע האנושי והפונקציה הבסיסית שלו בתורת האדם ,ואחריתם בניסוח התכלית העילאית ביותר של האדם - חיקוי האלוהים באמצעות הפעלתה של התבונה הטהורה, יש בהם כדי להפתיע.
ב"פוליטיקה" מבקש אריסטו להסביר את טבעה ואת תכליתה של המדינה (עיר-מדינה) ובדרך זו לגלות מה תהיינה החוקה ומערכת החוקים הטובות ביותר. יתר-על-כן באשר הפוליטיקה היא חלק מן המחקר המעשי, אין אריסטו רק פורש לפנינו חוקה אידיאלית, אלא אף מציע הצעות נבונות ביחס לשאלה כיצד ינוהלו בדרך הטובה ביותר ערי-מדינה מעין אלה. החשיבות הפילוסופית העיקרית של הספר היא בניתוחם של מושגים פוליטיים (כגון "מדינה"' "אזרח", "חוק" וכדומה).
לא נוכל שלא להזכיר לפחות במשפט אחד את יצירתו של אריסטו "פואטיקה" (poetics) (מצויה גם בתרגום עברי), בשל ההשפעה העצומה שהיתה ליצירה זו בעבר - אם כי לא תמיד השפעה חיובית - הן על הכתיבה של דרמות והן על התיאוריה של האסתטיקה. * העורך הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטאות פרינסטון ואוכספורד
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|