![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > אזרחות ומדע המדינה > חוק ומשפטעמוד הבית > ישראל (חדש) > שלטון וממשל > דמוקרטיה ישראלית |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
המונח אקטיביזם בא אלינו מארצות הברית. הוא מעורר מחלוקת. בית משפט אקטיבי נחשב "אימפריאליסט" מבחינה שיפוטית. הוא יוצר, כהגדרה האמריקאית, "שלטון על ידי צווי מניעה". בית משפט פאסיבי מכבד במיוחד את החלטות רשויות השלטון ונמנע מלהתערב בהן. הדילמה העיקרית היא : מציאת נוסחת איזון בין פאסיביות לאקטיביות .האיזון נעשה על בסיס השקפת יסוד בדבר התפקיד השיפוטי ותוך התייחסות לנושא שמדובר בו. מהו אקטיביזם? - הגדרתו קשה. הצעתי - בית משפט הוא אקטיביסט אם הוא מציב עצמו במרכז המגרש השלטוני ומתערב לעיתים קרובות בהחלטות של הרשויות האחרות – המחוקקת או המבצעת. פסיקה אקטיביסטית היא כזו המבטלת החלטה של רשות שלטונית אחרת – המחוקקת או המבצעת וגם השופטת אם מדובר בערכאה גבוהה המבטלת החלטה של ערכאה נמוכה יותר (למשל – התערבות במידת העונש). כאשר מדובר בביטול חוק של הרשות המחוקקת, הנבחרת, נמצא האקטיביזם בשיאו בגין מעמדה הרם של הרשות המסמלת בעליונותה את ריבונות העם. בתחום האקטיביזם השיפוטי חלה התפתחות והשתנתה הגישה. עד לשנות ה-80 בג"ץ היה בבחינת שופט קו פאסיבי בשולי המגרש השלטוני שהסתפק,בדרך כלל, בבחינת השאלה אם לרשות המבצעת יש סמכות חוקית פורמלית לפעול. ביטול חוק של הכנסת בגין תוכנו לא היה מוכר,למעשה,עד לתחילת שנות ה- 90 למרות שניצוצות לאפשרות כזו נשמעו כבר בסוף שנות ה – 60 (פרשת ברגמן). הגישה המרוסנת של בג"ץ עוצבה במציאות של מפלגה דומיננטית ששלטה במדינה. המהפך בשנת 1977 וירידתן ההדרגתית של מפלגות חזקות שלהן מנדטים רבים פתחו פתח לרשות שופטת חזקה יותר. מאז מחצית שנות ה- 80 (בעיקר מפרשת קו אוטובוס 300) בג"ץ הציב עצמו לא אחת כשופט אקטיבי במרכז המגרש השלטוני. הופעתם של ארגונים חברתיים פעילים (האגודה לזכויות האזרח; התנועה לאיכות השלטון) הביאה לפתחו של בג"ץ עתירות בעלות אופי ציבורי-אידיאולוגי. בכל מקרה ברור שהקבוצות האקטיביות המשחקות על המגרש השלטוני הן הכנסת והממשלה –בג"ץ הוא ביסודו של דבר שחקן ספסל המתערב במשחק בעיקר ברגעים קריטיים כבית משפט של " מפלט אחרון". כלי ההתערבות האקטיביסטיים שבג"צ עושה בהם שימוש - מציבים אותו גם במרכז של ויכוח ציבורי שהוא לעיתים נוקב.
שינוי יסודי במצב הנוכחי מהווה סכנה לשמירת עקרונות שלטון החוק בשלטון האקטיביזם הקיים הוא סביר והכרחי לקיום התכלית של שמירת זכויות אדם ואתיקה ציבורית בממשל. האקטיביזם השיפוטי "בג"ץ מנהל את המדינה" הוא במידה רבה מיתוס. הוא קיים בצד ריסון שיפוטי בולט בטרם ביטול החלטה של רשות שלטונית. בולט פאסיביזם מרבי בענייני דת ומדינה. כך נמנעה במשך שנים עד עתה הכרה בגיור רפורמי שנעשה בישראל. בג"ץ נמנע גם מלהכיר בדרך שיפוטית בנישואים אזרחיים,והשאיר את העניין למחוקק. הוכרו " גיורי קפיצה" של אדם שמרכז חייו בישראל ומתגייר בחו"ל (2005) ברוב של 4:3 המעיד על ויכוח עמוק. שיא הריסון השיפוטי קיים בתחום החברתי. כך הוכרה הזכות לקיום בכבוד אך לא הזכות לקיום ראוי; השימוש שנעשה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו להכרה בזכויות חברתיות הוא מוגבל ביותר. בג"ץ סירב לבטל קיצוץ בקצבאות להבטחת הכנסה ובקצבאות הזקנה בשל פגיעה ב"כבוד האדם". ניתן להניח שלא תהא פריצה בנושא בטרם קבלתו בכנסת של חוק יסוד: זכויות חברתיות.
כללית ניתן לומר שהתערבות בג"ץ לביטול חקיקה של הכנסת היא מוגבלת ביותר. פריצת דרך נעשתה בשנת 1969 (בפרשת ברגמן) . בג"ץ פסק שלא ניתן להוציא כספים למימון מפלגות על פי חוק שפגע בעקרון שוויון ההזדמנויות בבחירות לכנסת. חוק המימון שלל אז, באופן מוחלט, מימון ממפלגות חדשות. החוק לא התקבל ברוב של 61 ח"כים הדרוש לפגיעה בעקרון השוויון לפי האמור בחוק יסוד: הכנסת. בסיטואציה דומה בוטלו עוד הוראות חוק ב- 3 מקרים שבהם פגעו בשוויון בלא ברוב של 61 ח"כים. כללית, הדגיש בג"ץ שלא יבטל חוק של הכנסת בטענות נגד תוכנו,הואיל והדבר מנוגד ל "מוסכמה החברתית" המקובלת מאז קום המדינה (למשל, חוק המנוגד לעקרונות של הכרזת העצמאות בדבר שוויון, חופש הדת והמצפון ועוד). את הלגיטימציה לביטול הוראה בחקיקת הכנסת שאב בג"ץ מהוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק, שהתקבלו בראשית שנות ה- 90 . בשני החוקים נקבעה "פיסקת הגבלה" שלפיה לא ניתן לפגוע בזכויות היסוד שהוכרו בהם אלא בחוק ההולם את ערכי מדינת ישראל, שהתקבל ל"תכלית ראויה" ושאינו פוגע למעלה מן המידה הנדרשת בזכות היסוד שהוכרה – זהו עקרון המידתיות הנחשב ל"לב" של " פיסקת ההגבלה". בשנת 1995 פסק בית המשפט העליון בפרשת בנק המזרחי שלאור "פיסקת ההגבלה" בשני חוקי היסוד מוסמכים בתי המשפט בישראל להכריז על בטלות הוראה בחוק רגיל המנוגדת לחוקי יסוד אלה. בשנת 2003 נפסק שמבחינה עקרונית ניתן לפסול כל הוראה בחוק רגיל המנוגדת להוראה בכל אחד מחוקי היסוד, גם אם אין בהם "פיסקת הגבלה" מפורשת. למעשה, בג"ץ נוקט מדיניות שיפוטית מרוסנת ביותר כלפי חקיקת הכנסת. הוא רואה בביטול החוק "אמצעי אחרון" כשאי החוקתיות הזועקת בקול. ביטול הוראות בחוקים רגילים של הכנסת בשל אי חוקתיות (היות חוק רגיל סותר הוראה בחוק יסוד) – נעשה ב- 6 מקרים בלבד. זאת, מאז שנת 1992 שבה התקבלו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק, שהוכרו כ"מהפכה חוקתית" בשל ההוראה שבהן בדבר איסור הפגיעה בזכויות היסוד. "פיסקת ההגבלה" מגבילה את הכנסת בחקיקתה כך שהכנסת איננה " כל יכולה". ב- 16 השנים שחלפו מאז " המהפכה החוקתית" בוטלו הוראות חוק במקרים אלה:
בג"ץ דחה עתירות רבות שטענו לאי חוקתיות של חוקים. בג"ץ מהדר מאוד בכבוד הכנסת . חוקים מתבטלים בישראל לעיתים נדירות רק כשברור שהפגיעה בזכויות היסוד היא בלתי מידתית ומפליגה בחומרתה. בג"ץ מגלה ריסון יתר כלפי חקיקת הכנסת. כך גם בהתערבות שיפוטית מועטה ביותר בהחלטות של הכנסת שאינן חוק. הריסון השיפוטי כלפי הכנסת בשל מעמדה הרם יצר " אי שפיטות חלקית" הנראית לעיתים מוגזמת לעומת המקובל במדינות אחרות – כארצות הברית וגרמניה. ביקורת חוקתית הכרחית כאשר מתרחשת פגיעה קשה בזכויות יסוד. בשיטת משפט ראויה, בדמוקרטיה חוקתית, המאבק על הגנת זכויות הפרט מפני השלטון אינו רק תפקיד של הכנסת אלא גם של בית המשפט שהוא המעוז האובייקטיבי והחזק ביותר של הפרט בריבו עם השלטון. דמוקרטיה בלא ביקורת שיפוטית אינה דמוקרטיה ערכית-מהותית . יש לשמור על סמכות בית המשפט העליון לבטל חוק של הכנסת בהיותו בלתי חוקתי. הדרך פתוחה בפני הכנסת לתקן את הפגם החוקתי, כפי שעשתה במקרים שונים בעבר, בעקבות פסיקת בג"ץ. במסגרת הדיאלוג החוקתי בין בג"ץ לכנסת היא מוסמכת תמיד לתקן את חוק היסוד, במטרה להתאימו לחוק רגיל שהיא חפצה ביקרו. תהליך כזה מטבעו צריך להיות חריג ונדיר ויעורר דיון ציבורי נוקב בגין העובדה שמדובר בחוק יסוד שהוא חלק מחוקתה העתידית של המדינה. חוק יסוד מתוקן יהיה חסין מביקורת שיפוטית, אלא אם יפגע בכל יסודות המשטר הדמוקרטי. קבלת חוק שנפסל בבג"ץ מחדש על ידי הכנסת - ברוב של 61 או אפילו 65 (כהצעות פרידמן) - מבטא את קבלתו ברוב קואליציוני רגיל ופוגם בעקרון החוקתיות. המחלוקת העיקרית בין פרידמן לברק (שעלתה בפרסומים רבים בכלי התקשורת בראשית אפריל,2008) מחלוקת היא על אופייה של הדמוקרטיה בישראל . הוויכוח היסודי נסב על משמעותה של הדמוקרטיה נוסח ישראל. השקפת פרידמן היא שהדמוקרטיה היא פורמלית הנשענת על שלטון הרוב, כשהכנסת היא "כל יכולה", שבכוחה לעשות כטוב בעיניה בזכויות הפרט בכלל, ובזכויות המיעוט בפרט. ברק מייצג השקפה המקובלת בכל המדינות הדמוקרטיות, שאינה פרי המצאתו, של דמוקרטיה מהותית שבה החוקים כפופים לזכויות הפרט והמיעוט, כשלא ניתן לפגוע בהם אלא "במידה הדרושה" וההכרחית לקיום הדמוקרטיה. השקפה זו, שבמוקדה ביקורת שיפוטית חוקתית, הוכרה בארצות הברית בראשית המאה ה- 19 גם בהעדר הוראה חוקתית המכירה במפורש בסמכות בתי המשפט לבטל חוקים. חיזוקה של השקפה זו בלט באירופה בשנות ה- 50 של המאה שעברה כלקח מימי הנאציזם שהוכיחו שחקיקת הפרלמנט אינה יכולה להוות חזות הכול ושיש ערכי יסוד העומדים מעליה. פריחתה של הביקורת החוקתית הייתה בקנדה בשנות ה- 80 ובדרום אפריקה ובישראל בשנות ה-90 . ביקורת כזו היא חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה חוקתית חזקה. יישומה של הדמוקרטיה הזו הביא במדינות רבות לביטול מאסיווי שיפוטי של חקיקה הפוגעת בשוויון או בערכי יסוד אחרים, כאמצעי הכרחי לשימור ערכיה של הדמוקרטיה המהותית. בישראל הביקורת החוקתית של בג"ץ מרוסנת ביותר, והביאה לביטול הוראות חוק ספורות בגין פגיעתן בחירות האישית, בכבוד האדם או בחופש העיסוק. על אחת הפסיקות שביטלה חוק המונע מפלשתינים לתבוע נזקים שנגרמו להם בשטחים גם שלא בגין "פעולה מלחמתית", יצא קצפו של שר המשפטים המבקש להחיות את החוק בכנסת. זאת לא על ידי ניסיון לצמצם את תחולתו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ניסיון שהיה מצית ויכוח ציבורי נוקב, אלא בדרך של שינוי חוקתי כללי שיאפשר לכנסת להחיות בחוק רגיל חוקים שנפסלו בבג"ץ כנוגדי חוק יסוד. תוכנית פרידמן לצמצום הביקורת השיפוטית של בג"ץ אינה מיועדת להציב רק את הכנסת כ"כל יכולה", אלא גם את הרשות המבצעת כמשוחררת מכבלים של הגינות וצדק. צמצום זכות העמידה בבג"ץ ימנע מיחידים ומארגונים להתריע כנגד אכיפה סלקטיווית של הדין, בעיקר כנגד בכירים ויפגע במאבק בשחיתות הציבורית-פוליטית. צמצום העילות הרחבות להפעלת הביקורת השיפוטית, שהתפתחו החל בשנות ה-80 - הסבירות והמידתיות - יחזירו אותנו לשנות ה-50 שבהן די היה בדרך כלל בסמכות פורמלית של הרשות הציבורית כדי לפגוע בפרט. זאת, בלא חובת הגינות והחובה לתת משקל סביר לאינטרסים, בלא העדפה מוחלטת של אינטרס המדינה. חופש העיתונות וההפגנה והחירות האישית יהיו כפופים, לפי המוצע, לשרירות השלטון, בענייני ביטחון ובנושאים אחרים. במאמר שפורסם לאחרונה בנובמבר,2007 בכתב העת המשפטי של אוניברסיטת ייל שכותרתו "משפט בכל מקום" עומד פרופסור אואן פיס, מבכירי המשפטנים האמריקאיים, על תרומתו הייחודית של אהרן ברק למשפט הישראלי והעולמי בנושא המאבק בטרור. במוקד המאמר פסיקת בג"ץ בנושאי ביטחון,למשל בעניין גדר ההפרדה, שאינה רואה בטעמי ביטחון "מילת קסם" להיתר פגיעה בפרט,וזאת בניגוד לגישה הרווחת כיום בארצות הברית. נראה שאנחנו יכולים לשמש דוגמא בגיבוש אקטיביזם שיפוטי מאוזן, הרחוק מ"ניהול המדינה" , המכבד לא רק את הרשויות המחוקקת והמבצעת אלא גם את זכויות הפרט. קביעת " נוסחת איזון" סבירה מחייבת בדיקה מחודשת בכל עת בהתחשב בנסיבות. אך זאת תוך שמירה על כבוד האדם וחירותו, כשרק טעמים מיוחדים יכולים להצדיק את הגבלתם.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|