![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ראליה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > הצומח במקרא |
|||||||||||||||||||||||||||||||
"ויחל נח איש האדמה ויטע כרם" (בראשית ט' כ') הגפן היא אחת משבעת המינים שנתברכה בהם הארץ ומוזכרת מיד לאחר החיטה והשעורה: "ארץ חיטה ושעורה גפן תאנה ורימון ארץ זית שמן ודבש" (דברים ח', ח'). הגפן גדלה בכל אזורי הארץ והיין שהופק ממנה היה אחד מענפי היצוא החקלאיים החשובים ביותר. בברכת יעקב ליהודה, בנו, הוא אומר: "אוסרי לגפן עירה ולשרקה בני אתונו כיבס ביין לבושו ובדם ענבים סותה, חכלילי עינים מיין..." (בראשית מ"ט, י"א- י"ב). ברכה זו מעידה על שפע ענבי היין הצומחים באזור יהודה מאז ועד עתה. אם ניתן לאסור (לקשור) עיר שהוא בן האתון לגפן שורקה משובחת מבלי לחשוש לגורלה- סימן הוא לשפע, על כך מעיד גם כיבוס הלבוש ביין. השימושים שנעשו בגפן רבים: את הפירות אכלו טריים ומיובשים- צימוקים, את המיץ שתו טרי וישן (יין). גידול הגפן נעשה בצורות שונות: גפן סורחת, רוגלית, השרועה על פני הקרקע וגפן מודלית, מורמת שתנובתה רבה אך פריה פחות משובח. גפן אדרת, שמדלים אותה על הסוכות. יבולה רב כי הוא פחות פגיע ממזיקים. "ויחל נח איש הדמה ויטע כרם" (בראשית ט' כ') - המעשה החקלאי הראשון שעשה נח בצאתו מהתיבה היה לטעת כרם. אבא בר כהנא אומר שנח הכניס איתו לתיבה זמורות לנטיעות ייחורים לתאנים וגרופיות לזיתים כדי לשמר גידולים חקלאיים אלו.
תהליך נטיעת הכרם ועיבודו דורש ידע, ניסיון ועמל רב. לאחר איתור השטח המתאים יש להכשיר את הקרקע לעזק את צמחיית הבר ולסקל אבנים. מהאבנים לבנות מדרגות חקלאיות ( טראסות) שעליהן נוטעים את הכרמים, כמו גם מגדל שמירה שמשקיף על הכרם ומשמש כבית לכורם בזמן הבציר.לאחר מכן חוצבים גת (יקב) להכנת היין. הגפן שימשה רבות למשלים על עם ישראל ואחד מהם מתאר את ההרמוניה שקיימת בעם, שכל חלק בחברה תורם לקיומו של חלק אחר:
זמורות- ענפים ישנים שמהם יצאו הפירות של שנה שעברה. עיקר היבול היה התירוש:
אחרי הבציר התאספה כל המשפחה בגת ותוך כדי שירה וריקודים דרכו על הענבים. הגת במסלול הלבן בנאות קדומים היא גת ארכיאולוגית שנמצאה בחפירות. הגת משתייכת לתקופת בית שני והיא מעידה על הנוף החקלאי הקדום באזור שהיה משופע בכרמי גפנים. בתום הבציר היו נערכות הילולות ובנות הישובים החקלאיים היו יוצאות לחולל בכרמים.
בת הקיסר שואלת את ר' יהושע איך חיצוניות כל כך מכוערת יכולה להכיל חוכמה כל כך משובחת. ר' יהושע מסביר לה זאת על ידי הדגמת שמירת היין בכלים. פתגם זה מוכר לכולנו והוא לקוח מהמשנה:
ר' יוסי אומר שמי שלומד מילדים קטנים כאילו אוכל ענבים טרם הבשילו ושותה יין טרם זמנו, בין שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל יש לגפן מקום מרכזי, ובגלל חשיבותו של היין זכה לברכה "בורא פרי הגפן" המיועדת רק לו. מלבד היין והענבים היו מכינים גם דבש תמרים (הנקרא דיבס) וצימוקים שהיו מייבשים על הגגות בסוף הקיץ. לגפן היתה נוכחות גדולה בחיים החקלאיים בארץ ישראל ולכן שימשה כמקור למשלים רבים, נבואות חורבן וגם נבואות נחמה :
ביבליוגרפיה:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|