![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > משפחת האבות > סיפורי אברהםעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > מקרא באמנות > אברהם, יצחק ויעקב |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
סיפור העקדה מופיע בציורים בכתבי יד יהודיים מימי הביניים כגון חומשים, מחזורים והגדות. בציורים אלה מתבטאת הפרשנות הדתית של הסיפור כמבטא אמונה שלמה ונכונות להקרבה וגם כמבטא את הברית בין אלוהים לעם ישראל. היהודים, שסבלו בימי הביניים מרדיפות קשות על רקע דתי ביטאו בפיוטים, בתפילות ובציורים את סבלותיהם ואת תקוותיהם לישועת האל. למשל, הפיוט על העקדה של ר' אפרים מבונא , (1133 - 1197), שחי בימי מסע הצלב השני: "את אבותי אני מזכיר". שלום שפיגל מקשר בינו לבין עדויות על סבלות היהודים בגרמניה במסעי הצלב 1. ציורי העקדה (בדומה לציורים בנושאים אחרים בכתבי היד) מבטאים גם את המציאות התרבותית והחומרית של חיי היהודים באותה תקופה - בלבוש ובסימנים מיוחדים כגון כובע היהודים. במחזור וורוצלב מן המאה השלוש עשרה בגרמניה נמצא תיאור העקדה בדף התפילות ליום השני של ראש השנה. בציור מתוארות שלוש סצנות: הנערים עם החמור, אברהם ויצחק בדרך להר המוריה והפסקתה של העקדה על ידי המלאך. הנערים מצוירים בחלק התחתון של הציור על רקע הררי, אולי הר המוריה, בבגדי ובכובעי התקופה. הרקע בחלק העליון של הציור מוזהב, משמאל אברהם אוחז בידו של יצחק - "וילכו שניהם יחדיו" - ומצביע על פמוט ובו נר דולק המסמל את עמוד האש הבוער שראו אברהם ויצחק על הר המוריה, על פי המדרש ("אמר ליצחק בני רואה אתה מאומה באחד מן ההרים הללו? א"ל הן...עמוד של אש עומד מן הארץ ועד השמים" - מתוך פרקי רבי אליעזר פרשה ל"א) . יצחק מתואר כילד קטן המונח על המזבח, אברהם מכסה את עיניו של יצחק, בידו השמאלית וביד ימינו מניף את המאכלת המתוארת כחרב. המלאך עוצר את החרב בידו הימנית ומצביע בידו השמאלית על האיל הנתון בסבך. החרב המקשרת בין אברהם, המלאך והאיל מבטאת את המסר המונותיאיסטי המקראי – המרת קורבן האדם בקורבן של בעלי חיים. העקדה מתוארת כאן כסיפור של אמונה וחמלה ובהקשר של התפילה ובקשת רחמי האל בראש השנה. ב"הגדת ראשי הציפורים" מן המאה הארבע עשרה בגרמניה מתוארת סצנת העקדה בתחתית העמוד. הקטע הראשון של הטקסט מתאר את סבלות היהודים במצרים ואת בקשות העזרה שלהם מהאל. בשולי העמוד מימין מצוירים שני יהודים בעלי ראשי ציפורים, מתפללים כאשר ראשיהם מופנים כלפי למעלה. הקטע השני של הטקסט מדבר על היענות האל לבני עמו ועל זכירת הברית עימו. העקדה, אם כן, מסמלת ביצירה זאת את תקוות הישועה והגאולה של היהודים בזמנם, כאשר זיכרון סבלותיהם בתקופת מסעי הצלב עוד הדהד בפיוטי "עקדה" ובתקוות לגאולה באחרית הימים. הדרך שבה אוחז אברהם בשערו של יצחק והחרב הגדולה - מדגישים את הצדדים האכזריים של העקדה.
העקדה מתוארת בכתבי יד נוצריים מאוירים מימי הביניים על פי ההשקפה הנוצרית המקובלת שנושאים ודמויות בברית הישנה (המקרא) מבשרים ומסמנים את מקבילותיהם (החשובים יותר על פי הנצרות) בברית החדשה. כך נתפסת עקדת יצחק כמבשרת את צליבתו של ישו, השקפה המתבטאת למשל בציור מתוך "התנ"ך המוסרי"- ה bible moralise , כתב יד צרפתי - גוטי מן המאה השלוש-עשרה.
סיפור העקדה זכה לחשיבות רבה באסלאם והוא מופיע בקוראן ובכתבים התיאולוגיים. קוראן סורה 37 :
כיון ששם הבן בסיפור אינו מוזכר בקוראן, דנו בשאלה האם מדובר ביצחק או בישמעאל. בנוסחה המקובלת של הסיפור, הבן שנועד לקורבן הוא ישמעאל (איסמעיל). סיפור העקדה המוסלמי מתבסס אמנם על הסיפור המקראי אך מוסיף פרטים משלו (שלחלקם מקורות מדרשיים יהודיים). הנוסחה המקובלת היא שאברהם (איברהים) נשבע שאם יהיה לו בן הוא יקריב אותו לאלוהים. כאשר זכה לבן נצטווה האב הזקן בחלום לממש את הבטחתו. הוא יצא לדרך עם בנו לעשות כן. השטן (איבליס), שרצה למנוע את מימוש הציות המוחלט לצו האלוהי, ניסה לסירוגין לשכנע את שרה, איברהים ואיסמעיל לסרב לקורבן, אך הם דחו אותו ואף רגמוהו באבנים. כאשר הגיעו איברהים ואיסמעיל למקום המיועד לקורבן (מקום המקדש בירושלים או על פי גרסאות אחרות – מכה), גילה איברהים לבנו את סיבת המסע ושאל לדעתו. איסמעיל הפציר באביו לציית מיד לצו ואף ביקש ממנו שיקשור את ידיו ורגליו ויסב את פניו ממנו כדי שלא יתפתה לרחם עליו. איברהים ניסה לשחוט את בנו אך לא הצליח משום שהמאכלת התהפכה והתקפלה בידו. כאשר ניסה שנית להרוג את בנו שמע קול משמים שקרא לו להביט למעלה ואז ראה את המלאך גבריאל (ג'יבראיל) נושא בידיו את האיל לקורבן (בסיפורים המוקדמים האיל מופיע ללא מתווך אך הגרסה המקובלת היא שהובא על ידי ג'יבראיל) 4. האסלאם מדגיש את הממדים הרגשיים והרוחניים של הסיפור. הציורים עקבו לאורך הדורות אחרי קונבנציות איקונוגרפיות קבועות עם שינויים מועטים. בדוגמה אופיינית להצגת הנושא בציורים בכתבי היד של "סיפורי הנביאים" במאה השש עשרה, אברהם ויצחק מופיעים במישור הקדמי של היצירה, כאשר אברהם ניצב מאחורי בנו. יצחק אינו עקוד וכך מודגש שיתוף הפעולה שלו. האב, המוצג כנביא קדוש בעל הילת זהב, מביט למעלה לשמים ואוחז את הסכין קרוב לחזהו כאילו הוא מעדיף להרוג את עצמו ולא את בנו 5. על ההר מאחורי אברהם נראות האבנים שבהן נרגם השטן כאשר ניסה למנוע את העקדה. בציור בולטת האמפתיה ליצחק - אין מזבח, המלאך גבריאל מתקרב במהירות ובזרועותיו האיל, סמל ההצלה. האדמה מעוטרת בפרחים - הדגשת יופיו של העולם בולטת אל מול הממד הטראגי של הסצנה. לקריאת חלקים נוספים בפרק: עקדת יצחק בעת העתיקה- התקופה הרומית והביזנטית – מאות 3 – 6 לספירה הערות:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|