![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > תרבות ישראל > תורה שבעל פה > יחיד וחברה > מצוות חברתיות |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
כשידע בלק בן צפור מלך מואב שאינו מסוגל להילחם בעם ישראל ההולך ומתקרב אל ארצו בדרכו לכנען, החליט להשתמש בנשק בלתי קונבנציונלי: הלשון. לצורך זה, גייס את בלעם וביקשו לקלל את ישראל, אלא שה' הפך את הקללה לברכה, ובלעם מצא את עצמו מברך את ישראל בעל כורחו. אחת מן המפורסמות בברכותיו היא הברכה:
חז"ל אומרים שבלעם התפעל מסידור אוהליהם של ישראל, משום ש"ראה פתחיהם שאינן מכוונים זה מול זה"1. בלעם מברך אפוא את ישראל על הכבוד שהם נוהגים זה בזה, כשהם דואגים שלא לפגוע איש בצנעת חייו של שכנו. כבוד זה לצנעת חייו של הזולת ולפרטיותו אינו רק מידה יפה שנהגו בה ישראל במדבר, אלא הוא נורמה משפטית הלכתית במקורות ישראל, שיש בהם לא רק איסור להציץ לתוך חצר הזולת (היזק ראייה), אלא אף איסור לרכל על הזולת ולהפיץ עליו דברים הפוגעים בכבודו או בפרטיותו, אף כשהם אמת, שנאמר: "לא תלך רכיל בעמך" (ויקרא יט, טז)2. ופסק הרמב"ם3:
ערכים אלו של הגנה על צנעת חיי האדם ועל שמו הטוב יש להם ביטוי בחקיקה הישראלית בחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, ובחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 4. אף הוכרה צנעת חייו של האדם כערך חוקתי בסעיף 7 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, הקובע:
עד היכן מגעת זכות האדם לפרטיות, ואימתי עליה להידחות מפני ערכים אחרים? האם למשל היא דוחה את הערך החשוב, חופש הביטוי? לבירור הגישה היהודית והשוואתה לגישת החקיקה והפסיקה בישראל, נקדיש את דברינו.
איסור זה נאמר במשלי: "הולך רכיל מגלה סוד ונאמן רוח מסתיר דבר" (משלי יא, יג), ומסופר בתלמוד5 על תלמיד שהפר את חובת הסודיות לאחר עשרים ושתיים שנה, וסולק מבית המדרש, תוך הכרזה: "זה מגלה סוד". מן התלמוד עולה גם שחובת הסודיות אינה מוגבלת לדברים שנאמרו במפורש בתורת סוד6:
פשוטם של דברים הוא שכיבוד פרטיותו של אדם הוא ערך חשוב כל כך, עד שמבחינה עקרונית, כל דבר שהאדם אומר לחברו הוא בגדר סוד, ואסור לו לגלותו לאחרים בלא אישורו המפורש. אף דברים סתמיים, שגילוים אינו עלול להזיק לזולת, אין לגלותם לאחר, כדברי ר' חיים פלג'י7 (טורקיה, המאה הי"ט):
ר' ישראל מאיר הכהן (פולין, המאות הי"ט-הכ'), נודע כמי שהעלה לתודעת הרבים את חומרתה הדתית של הפגיעה בכבוד הזולת ובצנעת חייו. כינויו, "החפץ חיים", בא לו על שם ספרו המקיף בענייני איסור לשון הרע ורכילות, הלקוח ממשלי: "מי האיש החפץ חיים אהב ימים לראות טוב. נצר לשונך מרע ושפתיך מִדבר מרמה" (תהילים לד, יב-יד). גישתו מחמירה פחות. הוא מבחין8 בין עניין שגילויו עלול להזיק לזולת ובין עניין סתמי שגילויו אינו עלול לפגוע בזולת, שמותר לגלותו לאחרים, אלא אם כן נאמר בנסיבות המעידות שבעל הדבר רוצה שיישמר בסוד. רק עניין שגילויו עשוי לפגוע בשמו הטוב של הזולת או לגרום לו נזק, אסור לגלותו לאחרים, אלא אם כן נסיבות אמירת הדברים מעידות שבעל הדבר אינו מתנגד לגילוי. והוא סומך את גישתו על דברי הרמב"ם9:
מכאן שהאיסור אינו אמור בדברים סתמיים, אלא רק בדברים העלולים לגרום נזק לזולת אם יתפרסמו. מאלפת דרכו של ה"חפץ חיים" בפירושו לסוגיית התלמוד שעולה ממנה לכאורה, כפי שראינו לעיל, מסקנה שונה. לדעתו, אין להבינה כפשוטה, משום שאפשר שהתלמוד מתכוון רק להשמיענו עצה טובה, "מידה טובה בעלמא", ולא הלכה מחייבת. ועוד הוא מוסיף:
כאמור, מותר לגלות גם דבר שגילויו עשוי לפגוע באינטרסים של הזולת או בשמו הטוב, אם ניכר מנסיבות אמירתו שאומרו אינו מתנגד לכך, כגון כשאמרו בפומבי. וכן פסק "החפץ חיים":
מקור דבריו הוא דברי התלמוד11:
ופירש רש"י מהו דבר שנאמר בפני שלושה:
יש לציין שמדברי הרמב"ם12 עולה שהוא מפרש אחרת את דברי התלמוד: דברי רבה בר רב הונא אינם אמורים רק בדבר שגילהו בעליו בפני שלושה, אלא גם בדבר שנתגלה להם על ידי מישהו אחר (אף אם עבר בכך על איסור לשון הרע). משנודע דבר הלשון הרע לשלושה, הריהו נחשב כדבר שנתפרסם ברבים, ובטל ממנו איסור הפרסום. לכאורה, פירוש זה מצמצם משמעותית את איסור לשון הרע, ומרוקנו למעשה כמעט מתוכנו וחומרתו, שהרי ברגיל לשון הרע ידוע לשלושה, ולפי גישה זו די בכך להתיר את הפרסום! אולם אין הדבר כן, שהרי אם למשל נודע דבר לשון הרע לשלושה במסגרת תפקידם המחייב אותם בחובת סודיות, אין לראות את הדבר כאילו נתפרסם ברבים, ואיסור לשון הרע עומד בתוקפו אף לדעת המקילים13. זאת ועוד, הרמב"ם מדגיש שהשלושה ששמעו את דבר הלשון הרע אינם עוברים על איסור רק אם סיפרו אותו באקראי, ולא כשהתכוונו להפיצו ברבים. ואם נאמרו דברים אלו בפני שלשה, כבר נשמע הדבר ונודע, ואם סיפר הדבר אחד מן השלשה פעם אחרת אין בו משום לשון הרע, והוא שלא יתכוין להעביר הקול ולגלותו יותר14.
ואף שאסור לדבר בגנות הזולת, פסק הרמב"ם שאם הדבר נחוץ להצלת אדם שלישי מפגיעה, חובה לדבר בגנותו15:
ה"חפץ חיים" מבטא עיקרון זה כשהוא בא לפרש את הפסוק "לא תלך רכיל בעמֶיך לא תעמד על דם רעֶך, אני ה'". הרמב"ם עצמו אומר שהחוט המקשר בין שני חלקי הפסוק הוא חומרת עברת הרכילות העלולה להביא לשפיכות דמים. ה"חפץ חיים" מציע פירוש אחר, ולדעתו יש להוסיף לפסוק מילת קישור: לא תלך רכיל בעמך, אבל לא תעמד על דם רעך. כלומר, חובה לדבר בגנות הזולת, כשערכיו של אחר (חייו או ממונו) עומדים בסכנה. משום כך פסק16:
ור' ישראל איסר איסרלין כותב17:
מכאן לחובתו של עובד לחשוף שחיתות שהוא עד לה כדי להגן על הנפגעים ממנה. וכן פסק גם ר' שמואל קושלביץ (ארה"ב, המאה הכ')18 בעניין רואה חשבון שחש שמזכיר חברה שעבד בה מועל בכספים ומזייף מסמכים. נמצא אפוא שבנסיבות אלו, לא רק שמותר לגלות סודו של אדם, אלא אף חובה לעשות כן.
האם החובה שלא לכבד את צנעת חייו של אדם, אם הדבר נחוץ למנוע פגיעה באדם שלישי, חלה גם על מי שחייב בסודיות מקצועית, כגון סודיות רפואית?19. לעניין הסודיות הרפואית, כבר אמר המחוקק הישראלי את דברו בסעיף 20(א)(5) לחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, ולפיו יש זכות להפר את חובת הסודיות רק בהתקיים תנאים מחמירים. וזה לשון הסעיף: מטפל או מוסד רפואי רשאים למסור מידע רפואי לאחר בכל אחד מאלה... ועדת האתיקה קבעה, לאחר מתן הזדמנות למטופל להשמיע את דבריו, כי מסירת המידע הרפואי על אודותיו חיונית להגנה על בריאות הזולת או הציבור וכי הצורך במסירתו עדיף מן הענין שיש באי מסירתו. מסירת מידע סודי שלא כדין אף הוגדרה כעברה פלילית20. להלן נראה שפוסקי ההלכה מקילים הרבה יותר. אל הרב אליעזר ולדנברג, חבר בית הדין הרבני הגדול, פנה רופא באחד מבתי החולים בארץ שהתלבט בשאלה אתית קשה: הוא מטפל באישה הסובלת מבעיה אנטומית נדירה שבעטיה אינה יכולה ללדת. הבחורה עומדת להינשא, והיא מבקשת ממנו בכל לשון של בקשה שלא יגלה לארוסה את התסמונת שהיא סובלת ממנה. ושאלתו: האם עליו לכבד את רצונה? בתשובתו21 הרב ולדנברג מצטט תחילה את דברי הרמב"ם, ולפיהם מצוות "לא תעמד על דם רעך" מחייבת להציל אדם לא רק מסכנת חיים אלא גם מ"פח שטומנים לו", שכלולה בו לדעתו גם עגמת הנפש הצפויה לחתן כשיגלה את הרמייה. לכן הסיק שהרופא חייב לגלות את אוזן הארוס (הוא מדגיש שהוא הדין גם להפך כאשר החתן מסתיר תסמונת דומה מן הכלה)22. ומה בדבר שבועת הרופאים שהתחייב בה לשמור סודיות? ומה על ההבטחה שהבטיח לחולה שלא יגלה דבר לארוסה? הרב ולדנברג דוחה טענות אלה מכוח ההלכה הקובעת שאין תוקף לשבועת מי שנשבע לבטל את המצווה23, ומאחר שראינו שחובה מן הדין להציל את הנרדף, שום הבטחה או שבועה אינה יכולה לפטור את הרופא ממנה. האם תשתנה ההלכה כשהאדם העלול לגרום נזק לזולתו עושה כן בתום לב ומחוסר ידיעה? הרב מרדכי יעקב ברייש, רבה של הקהילה החרדית בציריך במחצית השנייה של המאה הכ', נשאל24:
בתשובתו, הרב ברייש מצטט גם הוא תחילה את דברי הרמב"ם ומדייק בהם דיוק נוסף:
לשון אחר. אף שהחתן לא נקט דרך רמייה, אלא נהג בתום לב, חובתו של הרופא להציל את הכלה מן הפגיעה הנפשית הקשה הצפויה לה, אף במחיר הפרת חובת הסודיות הרפואית המוטלת עליו. ושמא יש מקום להעלות הרהור אם גישה זו של הפוסקים המודרניים שהבאנו (הבנויה על דקדוקים לשוניים בדברי הרמב"ם), אינה מתעלמת יתר על המידה מחשיבות שמירת הסודיות הרפואית כערך שבראייה כוללת וארוכת טווח מצילה חיים, שכן היא מעודדת מסירת מידע מלא של החולה לרופא, דבר הנחוץ מאוד לטיפול רפואי נאות. אולם קצר המצע מהשתרע.
מתחם חופש הביטוי בדברים הנוגעים לזולת מצומצם עד מאוד, והוא אינו קיים אלא בעניינים סתמיים שגילוים אינו עלול להזיק לזולת, לא נפשית ולא כספית. ומאחר שהדברים הללו נדירים מאוד, אפשר לקבוע שהמשפט העברי מצמצם מאוד את ההיתר לגלות דברים של הזולת. לעומת זאת, לעתים הוא מחייב את האדם לגלות דבר שאי-חשיפתו עלולה לגרום נזק לאדם שלישי. בכגון זה, אין לדבר על חופש הביטוי, אלא על חובת הביטוי, כיוון שבכגון זה השתיקה פושעת. הפסיקה הישראלית אינה חד משמעית בעניין השמירה על צנעת הפרט. לדעת השופטים שמגר25 וברק26, יש לתת ערך מיוחד לחופש הביטוי ולהעדיפו על זכות האדם לשם טוב. לכן יש לפרש את החוקים המגנים על הפרטיות פרשנות מצמצמת שאינה פוגעת בזכות חופש הביטוי. לעומתם השופט לנדוי27 קרוב לגישת המשפט העברי. לדידו, אם יש מקום לדרג את הזכויות הללו, הזכות לשם טוב גוברת28. לדעתו, יש להבחין בין חופש להפקרות: זכותו של האדם להתבטא כרצונו אינה מפקירה את צנעת הפרט של זולתו. כפרפרזה לאיסור לשון הרע, השופט לנדוי מביא את דבריו של 29Chafee על אדם שהובא לפני שופט מפני שהניף את זרועותיו ופגע בחוטם חברו. על שאלתו אם אין לו זכות להניף זרועותיו כרצונו בארץ חופשית, השיב לו השופט: זכותך להניף את זרועותיך נגמרת בדיוק במקום שבו מתחיל חוטם חברך. הערות שוליים: * ד"ר מיכאל ויגודה, ראש תחום משפט עברי, משרד המשפטים.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|