![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > נבואה > עמוס |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
בפרק ז נפתח חלק חדש של ספר עמוס, המכונה "מגילת המראות". מבחינה ספרותית הוא מתייחד בהיותו כתוב בגוף ראשון ומשקף את חוויותיו האישיות של עמוס. ארבעת המראות הראשונים היו במקורם חטיבה ספרותית אחת; המראה החמישי (ט, א-ד) לא היה שייך להם, כנראה. ארבעת המראות האלה ערוכים בשני צמדים; כל אחד מהם הוא יחידה נבואית לעצמה, אך התחלותיהם הדומות וסיומיהם של צמד המראות השלישי והרביעי ("לא אוסיף עוד עבור לו"), הקשור לצמד המראות הראשון והשני, מלמדים שארבעתם אמנם היו יחידה ספרותית אחת (ראה במבוא לספר). כל אחד משני המראות הראשונים מורכב משלושה חלקים: שונים מהם שני המראות האחרונים: המראות מעוצבים בדרך מחושבת ומסוגננת ואינם כעין "רישומים ביומן" שרשם עמוס לעצמו מיד אחרי כל חזון שהתגלה לפניו. אין ודאות מוחלטת שהנביא עצמו הוא שעיצב את החזונות עיצוב ספרותי, ולכן אין להסיק מהם על הביוגראפיה שלו או על היותו "ראה" מקצועי, החוזה חזיונות ומפרשם. לבחינת הדגם הספרותי של המראות יש לתת את הדעת על כך שתיאורי מראות דומים נמצאים גם בנבואת נביאים אחרים, במיוחד ירמיהו וזכריה. להבנתם חשובה גם הקרבה בין תיאוריהם לבין תיאורי חלומות. שני המראות הראשונים מקבילים, מבחינה טיפולוגית (מבחינת הסוג שאליו הם משתייכים), ל"חלום מראה", בעוד שהמראה השלישי והרביעי מקבילים ל"חלום חידה". שאלה חשובה נוספת היא האם היו החזונות קשורים ביעודו של עמוס כנביא, שהרי בירמיהו קשורים המראות להקדשתו (א, יא-טו). אך בעמוס נעדר מוטיב הייעוד והשליחות מן המראות, ונראה גם שהיה מרווח-זמן בין המראות. יש משערים שעמוס ראה את המראות. יש משערים שעמוס ראה את המראה הראשון ("גבי", "לקש") באביב, את השני ("אש") בקיץ, ואת הרביעי ("כלוב קיץ") בשלהי הקיץ, או בסתיו. ואולי מייצגים המראות את חוויותיו עוד לפני היותו לנביא, או לפחות לנביא פורענות: בשלב ראשון הצליח עמוס, בהתערבותו אצל ה', לדחות את הפורענות; בשלב השני לא היה עוד מקום לדחייה, ובכך מוסברת הופעתו כנביא פורענות מובהק.
לפריטים אחרים קשורים לנושא:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|