![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ארכיאולוגיה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > פרשנות המקרא > פרשנות מודרנית |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
האומנם כך היו פני הדברים? נתאר את היחסים בין הארכיאולוגיה והשערת המקורות בעזרתו של המלומד האנגלי ארצ'יבלד הנרי סייס (Sayce, 1845-1933). הוא הגדיר את הביקורת הגבוהה כחקירה מדעית של אופי הטקסט, של מקורו ושל הזמן שבו נכתב. הביקורת הגבוהה עוסקת בהשוואת הנוסחים של המסורות השונות המשוקעות בטקסט המקראי, מבקשת לקבוע מהו הנוסח המוקדם ומהו המאוחר, מנסה לשחזר את שלבי העריכה ואת המקורות שעמדו לרשות העורך ועוד. עד הגילוי של התעודות העתיקות היה המקרא המקור היחיד לתולדותיו, והביקורת הטקסטואלית היתה לכן כלי המחקר היחיד. כתוצאה מן הממצאים הארכיאולוגיים נוספו עדויות חוץ-מקראיות שאותן ניתן היה להשוות עם העדויות המקראיות. שני מחנות התייצבו אפוא זה מול זה, כתב סייס: אנשי הביקורת הגבוהה, ששמו להם למטרה לערער על מהימנותו של הסיפור המקראי, מצד אחד, והאפולוגטים, שביקשו לראות בממצאים הארכיאולוגיים אישור למהימנותו, מצד אחר. סייס סבר, שהאשורולוגיה מאשרת את קדמותו של הסיפור המקראי ואת הרקע הריאליסטי שלו. אם ביקורת המקרא והמיתולוגיה ההשוואתית העבירו את אברהם לעולם המיתוס, באו החפירות במסופוטמיה ועשו לו מה שעשו חפירותיו של היינריך שלימן (Schliemann, 1822-1890) בטרויה בשנים 1890-1871 לאגממנון: הם השיבו אותו מממלכת האגדה (והמיתולוגיה) אל ההיסטוריה.47 לאלה שסייס כינה האפולוגטים נדמה היה, כי הארכיאולוגיה מסייעת לכל טענותיהם, משום שהחזירה את האמון באמינות ההיסטורית של המסורות המקראיות ובאותנטיות שלהן. לדעתם, הארכיאולוגיה מחזקת לא רק את האמינות הריאליסטית של המקרא, כלומר, את המהימנות של תיאורי הרקע, אלא גם את האמינות ההיסטורית שלו, כלומר את המהימנות שלו כעדות למאורעות.48 סייס סבר, כי מובן שהארכיאולוגיה אינה יכולה לאשר את כל הכתוב במקרא, אך די לו להיסטוריון בכך, שהוא יכול לקרוא בחמשת חומשי תורה באותה מידה של ביטחון שבה שהוא קורא בספרי תוקידידס או טקיטוס.49 הוא קיבל, בין השאר, את הטענה כי התעודות מאשרות את הזיקה של סיפור הבריאה המקראי לקוסמולוגיה הבבלית על אף ההבדלים ביניהם, וכי מקור מוסד השבת הוא בבבל.50 על יסוד התעודות מאל-עמרנה הקדים סייס את זמן ההשפעה הבבלית על התרבות העברית הקדומה למאה השלוש-עשרה לפני הספירה. בכך הצטרף לאלה שדחו את התיאוריה, כי ספר בראשית התחבר בתקופת גלות בבל.51.לסיכום קבע כי המסקנה שאליה הגיעו הארכיאולוגים בעקבות העדות הזאת היא, שהמחבר המקראי כתב על-פי מקורות שונים; ואולם, המקורות האלה היו מקורות קדומים כתובים ולא מסורות בעל-פה.52 האשורולוג הגרמני פריץ הומל סבר, שהארכיאולוגיה מאשרת את המקרא ועדותה עדיפה על פני הניתוח הפילולוגי. הוא קרא לפרחי התיאולוגיה שלא להשקיע את מרצם בפירוק חמשת חומשי תורה ליחידות קטנות, אלא להעדיף את לימוד התרבות המסופוטמית (וגם תרבות ערב הדרומית); מהלימוד הזה הם ייטיבו להבין את המקרא ממקור ראשון וילמדו לדעת שביקורת המקרא הוולהאוזנית פשטה את הרגל וכי מהימנות המקרא על מקומה עומדת53: "המסקנה הסופית צריכה להתבסס על העדויות החוץ-מקראיות".54 בסוף המאה התשע-עשרה סקר חוקר המקרא האנגלי, סמואל רולס דרייוור Driver, 1846-1914)55), את הישגי האשורולוגיה בשחזור מקורותיה של תמונת העולם המקראית הקדומה וקבע, כי הרבה מתיאורי המקרא יכולים להיות מובנים רק באמצעות האור שהארכיאולוגיה מפיצה עליהם. במקרים אחדים אי-אפשר להימנע מן המסקנה, שיש לבאר אותם באופן שונה מזה שבו הוארו בעבר56. מנקודת המוצא הזאת קבע דרייוור שיש זיקה בין סיפור הבריאה הבבלי ובין סיפור הבריאה המקראי, על אף ההבדלים העמוקים ביניהם, כי מקור השבת ב- (sabattu(m הבבלי, וכי יש התאמה בין התיאור ההיסטורי בספרי מלכים ובין התיאור המופיע באנלים האשוריים והבבליים.57 אבל, המקור הבבלי לא מפחית מערכו של הסיפור המקראי, אלא מעצים אותו: "המחבר הישראלי, שרוח הקודש נחה עליו, שאב פה ממקור אחד, ושם ממקור אחר, את החומרים לסיפור המעשה שסיפר, אך בד בבד עיבד אותו מחדש בהשפעת המדיום של ההשראה האלוהית".58 על אף ההסתייגויות ודברי ההזהרה נטו פרוטסטנטים ויהודים רבים להאמין, שהממצאים הארכיאולוגיים אישרו את מהימנות התנ"ך כתעודה היסטורית. התוצאה הבלתי-נמנעת של ההשקפה הזאת היתה, שהפרשנות של הממצאים הארכיאולגיים קיבלה חשיבות רבה. התגובה הנלהבת הזאת – הורתו של יסוד מרכזי בפונדמנטליזם המקראי-ההיסטורי המודרני – נתקלה גם ביחס צונן. היו שחשבו כי היא מערערת את אמינות התנ"ך.59 אלפרד ירמיאס כינה את התפישה האפולוגטית "תורת האבנים הזועקות".60 על-פי הגישה הזאת, כתב, כל לוח חומר בבלי הוא בבחינת הכרזה התומכת בברית הישנה. לדעתו, מדובר היה בתגובה סנסציונלית וחולפת, וכי תוך זמן קצר התהפכה המגמה, וכתב היתדות תרם דווקא להתחזקות הביקורת ההרסנית. שני דפוסי התגובה המשיכו להתקיים זה לצד זה במשך כל התקופה, למן שנות החמישים של המאה התשע-עשרה ואילך, כשהן מתעמתות זו עם זו, ואף מנהלות מלחמת חורמה זו בזו.
לפריטים אחרים קשורים לנושא: הערות:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|