![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ארכיאולוגיה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > פרשנות המקרא > פרשנות מודרנית |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
העניין בתגליות הארכיאולוגיות ובתמונת העבר הקדום החדש שיצרו, לא נפסק אחרי שהסתיים פולמוס בבל והתנ"ך. אדרבה, הוא גבר. נביא כמה דוגמות: בנובמבר 1906 פרסם המגיד החדש סדרה על המשלחת של האשורולוג האמריקני הרמן פ' הילפרכט (1925-1859 Hilprecht,) בניפור, ה"מאמתים את סיפורי האבות". ב-1914 פרסמה הוצאת "לעם" של מפלגת "הפועל הצעיר" ביפו חוברת בחתימת "אלעזר" (אליעזר וולקני) "לעם" של מפלגת "הפועל הצעיר" ביפו חוברת בחתימת "אלעזר" (אליעזר וולקני) בשם אשור ובבל העתיקות.96 במאי 1918 פרסם העיתון הארץ-ישראלי חדשות הארץ מאמר של חיים מיכל ריבלין בשם "לקדמוניות ארץ-ישראל (עפ"י החפירות וכתבי היתדות)", שבה ביקש להוכיח את מהימנות הסיפור המקראי על יציאת מצרים לפי התעודות מאל-עמרנה. שמואל רפאלי (ראפאלוביץ, 1886-1923), סוחר ונומסמטיקן חובב מירושלים, פרסם ב-1911 ספרון בשם הארץ לפני כבוש יהושע, וכתב בו בשבחי הארכיאולוגיה, שחשפה ממעבה האדמה "כחות נסתרים". רפאלי תיאר את האשורולוגיה כמדע ש"ראשיתו בסיעה קטנה" של חוקרים, שמנתה לא יותר מעשרים איש, ואשר גדלה לאחר כמאה שנים ללא יותר ממאה וחמישים איש: "אולם המחנה הקטן הזה הפליא לעשות במחקר ולפרסם את תגליותיו בכל השפות הנאורות". החקירה הזאת צריכה להיות יקרה לעם ישראל יותר מאשר לכל עם אחר, כי היא זורה אור על קדמוניותיו. לכן אין להתחשב בדברי דליטש, שרדר, וינקלר ואחרים, "אשר שמו להם למטרה לבטל את קדמוניותינו, ולפשוט מעל דברי ימינו את הדר הזקנה החופפת עליהם. נשים פנינו אל הסנגורים ינזן, הילפרכט, בארט ועוד, אשר ענו לדליטש היטב על דברים במחברתו 'ביבל ובבל' וביתר דרשותיו". רפאלי הביא סיכום של התעודות מאל-עמרנה וראה בהם ראיה מוצקה לקדמות העברים בארץ-ישראל.97 עוד ראו אור בעברית סיפורים היסטוריים שעלילתם מתרחשת במצרים העתיקה (נ' לוינסקי, חיי פרעה, מספר הזיכרונות של הכהן הגדול רע-מן-פתח', תרס"ה; ש' רוזנפלד, תולדות פרעה מלך מצרים, תרפ"ד, ועוד),98 תרגומי ספרים על תולדות המזרח הקרוב הקדום, וספרי היסטוריה מקוריים מעובדים.99 ב-1925, כעשרים שנה אחרי פולמוס בבל והתנ"ך, כתבו סולוביטשיק ורובשוב, כי הוא לא היה אלא אפיזודה, שהסיטה את הדיון בזיקות שהתקיימו בין המקרא ובבל מדרך המלך המדעית הרצינית שלו. בשוך גלי הפולמוס הזה המשיך המחקר להאיר את המזרח הקדום וממנו "יצאו קרני אורה להאיר אף את חשכת החקירה בתולדות ישראל בימי המקרא, שהיה אז גוף תוסס ויוצר, יונק ומיניק בקרב משפחות עמי הקדם".100 התעודות והמונומנטים מן העבר הקדום, שנעורו לתחייה כמו "ישני אדמת עפר", שיחזרו את "הקשרים הגדולים" (die grossen Zusammenhänger), שבתוכם חי והתפתח עם ישראל. חשיבותם של הארכיאולוגיה ושל המחקר של תרבויות המזרח הקדום, כתב דרייוור, בכך שהם חילצו את העברים ממצב הבדידות שעד אז נדמה היה שחיו בו, והצביעו על הקשרים העמוקים שלהם עם תרבויות סביבתם.101 מכאן, כתב יוסף קלוזנר ב-1947, חשיבותה של הארכיאולוגיה: "אם אתה רוצה להבין את עם-ישראל בימי בית-ראשון, צא והכר את החוג המדיני-התרבותי הגדול של קידמת-אסיה, שיהודה וישראל היו רק עיגול קטן – אף אם חשוב ויחיד-במינו – בתוכו".102 החזרה אל התנ"ך בעזרת הממצאים הארכיאולוגיים, ובלוויית ספרי המסע והחיבורים על הגיאוגרפיה ההיסטורית של ארץ-ישראל, אפשרו לשחזר את הריאליה של עולם המקרא. בספרו שכיות המקרא: אוצר תמונות לכתבי הקודש ולקדמוניותיהם, שראה אור בברלין ב-1925 וכלל כ-700 תצלומים ואיורים של ממצאים ארכיאולוגיים מן המזרח הקדום, כתב סולוביטשיק, כי התמונות מעניקות תבנית חיה ומוחשית לעולם המקרא:
מ"י ברדיצ'בסקי מצא בגילוי הספרות המסופוטמית חיוב רק משום שלימדו, כי ספרי התנ"ך אינם "מעגל סגור בפני עצמו, וכדי להעריכם נכונה יש לשים לב לתעודות העמים השכנים", ואף טען שגילוי המיתוסים הבבליים מסייע להבין את האופן שבו השתמרו גם בספרות התלמודית.104 י"נ שמחוני (1884-1926)105 כתב במבוא לתרגום העברי של עלילות גלגמש (1924), כי הספרות המסופוטמית היא חלק מהספרות העברית, אך הרנסנס של היצירה הזאת לא יוכל לצאת לפועל באירופה, אלא רק על-ידי "יהדות קבועה בארץ-ישראל", שתחייתה התרבותית תפנה גם "אל יצירת-שם העתיקה", בדומה למקומו של הרנסנס של התרבות היוונית הקלאסית בתרבויות אירופה.106 ההיחלצות מהתמונה הזאת של בדידות וניתוק – של "עם לבדד ישכון" – וגילוי הזיקה התרבותית בין עולם המקרא לתרבויות סביבתו היו אמורים להעניק לגיטימציה לזיקה התרבותית של היהודים עם תרבויות הסביבה בעולם המודרני – אך בד בבד הם גם פתחו פולמיקה מסועפת בכל הנוגע לגבולות הזיקה הזאת ולתכניה. העניין הגדל והולך בתולדות תרבותו של עם ישראל – ולא רק בתולדות הדת – הפך את שאלת הזיקה התרבותית בין ישראל לעמים ולשאלה מרכזית על סדר היום המחקרי והפולמוסי במאה העשרים.107
לפריטים אחרים קשורים לנושא: הערות: 96. כן ראתה אור חוברת על הארכיאולוגיה של ארץ-ישראל על פי מקליסטר בשם התרבות בארץ-ישראל.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
|