![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעים > אקולוגיה ואיכות הסביבה > מים ונחלים > איכות מיםעמוד הבית > ישראל (חדש) > תשתיות > מים > איכות המים |
|||||||||||||||||||||||||||||||
יש יותר ויותר הוכחות שהכלור לחיטוי מי שתייה לא בדיוק מוסיף בריאות. מתברר שזה מסוג הדברים שקשה איתם, אבל אי-אפשר בלעדיהם. במדינות שניסו לוותר עליו פרצו מגיפות קשות. בעולם המערבי אין לפי שעה תחליף יעיל יותר, ולמרות זאת מטילים שם הגבלות חמורות על הכלור ומוצריו.
בכל מקרה, ממצאי המחקרים מצביעים על כך, כי התחלואה העלולה להיגרם מחומרי הלוואי האמורים, במדינה כמו ארצות-הברית, היא בסדר-גודל של כמה אלפי מקרים בודדים לשנה. לעומת זאת, הימנעות מחיטוי המים עלולה לגרום תחלואה בסדרי-גודל של מאות אלפים לשנה. דוגמא מובהקת לכך היא התפרצות מגפת הכולירה בפרו (וממנה למרבית מדינות דרום אמריקה) בשנת 1991. ההתפרצות אירעה בעקבות ההחלטה של רשויות הבריאות להפסיק את חיטוי מי השתייה בפרו (בגלל החשש מתרכובות-הלוואי). התוצאה: מאות אלפי אנשים חלו בכולירה, רבים מהם מתו. האירוע הטראגי הזה רק חיזק את קביעתם הנחרצת של המומחים, שהסכנה הבריאותית מאי-חיטוי מי השתייה, גדולה לאין ערוך מהסכנה הנובעת מתרכובות-הלוואי למיניהן, ולכן אסור בשום אופן להימנע מחיטוי מי השתייה. העמדה האמורה עומדת בעינה גם מול הלחצים שמפעילים הארגונים 'הירוקים', להפסקת שימושים שונים של הכלור, בגלל הנזק הסביבתי שהוא גורם. בכל הנוגע למי שתייה, הכל תמימי-דעים שאסור להפסיק את החיטוי.
פרופ' הלל שובל, מהחוג למדעי הסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים, משרטט תמונה מעט פחות אופטימית. לדבריו, בשנים האחרונות התעוררו מספר בעיות חמורות בהקשר של תוצרי-לוואי רעילים של החיטוי, שעלולים להוביל להגבלה חמורה, ואפילו להוצאה הדרגתית משימוש של כל תרכובות הכלור כקבוצה. החשד הגובר והולך בכלור כחומר מסרטן, אומר פרופ' שובל, הביא להטלת הגבלות מחמירות יותר ויותר על רמת הטריהלומתאנים (THM) במי השתייה. הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה קבעה עוד בשנת 1979 ריכוז מרבי מותר של THM במי השתייה - 100 חלקים למיליארד. לתקינה זו הצטרפו גם ארגון הבריאות העולמי, הקהילה האירופית וארצות רבות בעולם, בהן ישראל. כשהצטברו עוד ועוד עדויות אמינות, המצביעות על קשר משמעותי בין שתיית מים מוכלרים המכילים THM לבין סרטן שלפוחית השתן, הקיבה ופי הטבעת, הוריד את הריכוז המרבי המותר של THM ל-80 חלקים למיליארד, תוך הצהרת כוונות להורידו בהמשך ל-40 ואף ל- 20. אם אכן ירד הריכוז המרבי ל-20, טוען פרופ' שובל, השימוש בכלור כמחטא מי שתייה לא יהיה אפשרי ברוב המים העיליים ואפילו בחלק ממי התהום. במילים פשוטות, תקן מחמיר זה יגרום להוצאתו משימוש של כלור כמחטא מי שתייה ברוב המקרים. ב-1989 נאלצה חברת מקורות להפסיק את ההכלרה של מי המוביל הארצי, מכיוון שלא הצליחה לעמוד בהנחיית משרד הבריאות של 100 חלקי THM למיליארד. לאחר תקופת בדיקה והערכה החלה בשימוש בכלור דיאוקסיד כתחליף. הכלור דיאוקסיד אומנם אינו גורם להיווצרות ,THM אך לעומת זאת מייצר תוצרי-לוואי משל עצמו, בהם כלוראט וכלוריט. ב-1990 הכניסה מקורות לשימוש במוביל הארצי חומר חיטוי נוסף - הכלוראמינים. חומר זה מאפשר הפחתה במינון הכלור דיאוקסיד וכן מקטין במידה מסוימת את היווצרות הכלוריט, אך גם הוא אינו חף מתוצרי-לוואי, שחלקם גורם בעיות טעם וריח חמורות, ואחרים הינם רעילים. שדולות חשובות העוסקות באיכות הסביבה, בהן גרינפיס ומועדון הסיירה, הודיעו על כוונתן לפעול למען איסור עולמי על השימוש בכלור ומוצריו בתעשייה ובאספקת המים. הלובי הסביבתי בארצות רבות באירופה, כבר הצטרף למסע נגד הכלור. האיחוד האירופי שוקל עתה קביעת הנחיות חדשות למי שתייה ונתון בלחץ להנהיג תקנות מחמירות בנוגע לכל תוצרי-הלוואי של חיטוי הקשורים בכלור ותרכובותיו. ייתכן שהאיחוד יילך בעקבות צרפת וגרמניה, ויחמיר את ההגבלות על השימוש בכלור, כלוראמין וכלור דיאוקסיד. המדיניות המוצהרת של משרד הבריאות הישראלי והוועדה לתקנות מי שתייה היא, באופן כללי, ללכת בעקבות התקינה של האיחוד האירופי, מכיוון שלישראל קשרים דיפלומטיים ומסחריים חיוניים עם האיחוד. כך, אם האיחוד האירופי יטיל מגבלות חמורות על השימוש בכלור ובתוצריו, תיאלץ ישראל לנהוג באופן דומה ולאמץ את התקינות. אלא שמדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לחכות לפתרונות ממדינות אחרות, טוען פרופ' שובל. זאת, מכיוון שעלינו להתחשב בסדרה של גורמים מקומיים, כגון הכימיה הטבעית והמרכיבים הביולוגיים במים, האקלים, מצב הצנרת, הייחוד של קווי האספקה הארוכים והמאגרים התפעוליים של המוביל הארצי. דוגמא אחת לכך היא מערכת מי הירדן, העשירה במיוחד בברומידים היוצרים תרכובות מסרטנות בעקבות טיפול באוזון. לכן, חיוני שכל הגורמים המופקדים על משק המים ועל בריאות הציבור, יירתמו לפרוייקט חירום של מציאת פתרונות חלופיים לחיטוי. התוכנית חייבת להתחיל מייד, קובע פרופ' שובל, מכיוון שהזמן הנדרש להערכת ולבדיקה של מחטאי מי שתייה עלול להגיע לשנתיים ויותר. אם ישראל לא תפעל מייד לפיתוח חלופות משלה, המתאימות לתנאי הארץ, היא עלולה למצוא שכבר מאוחר מדי. * המאמר מבוסס על רשימות שפורסמו במגזין "בריאות מהשטת", מאי 1995, בהוצאת משרד הבריאות.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|