![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > אמונות ודעות במקראעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > משפחת האבות |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
היה בדת האבות גם משהו מן החידוש לעומת השלב ההיסטורי שקדם לה. רמזים שונים במסורות ס' בראשית עשויים לאשר את ההנחה, שבקרב שבטי העברים, או בחלק מהם, נתחולל בתחילת תקופת האבות שינוי מסוים שהעלה אותם לדרגה חדשה בתודעתם הדתית. המקרא מרכז את השינוי הזה בדמותו של אברהם ואותו הוא מצייר כאישיות הפותחת תקופה חדשה. יחד עם זאת מניחות מסורות ס' בראשית, שהשינוי כאילו חזר ונתחולל מחדש בחייהם של יצחק ויעקב. והנה מבחינה זו יש משהו מן האמת בהשקפתן של האסכולות הישנות – אלא שהתמורה לא היתה מונותיאיסטית, כפי שהללו חשבו. כל עיקרו של השינוי לא היה אלא במעבר לשלב תיאיסטי חדש. ונראה שהמעבר נסתמן בקבלת אמונת-האבות עצמה, אמונת השבטים העבריים, אותה אמונה שאת רישומיה החטופים ניסינו לצרף בעמודים הקודמים. שכן עובדה בולטת היא, שכל סימני-ההיכר המאפיינים את דת האבות מתחילים באברהם (או באחד מן האבות האחרים). אין במסורת המקרא המשך רצוף מן התקופה שקדמה לאברהם אל התקופה שלאחריו – מסתמן מעין "שבר" פתאומי (וממש כך גם בין התקופה שלפני ברית סיני לבין זו שלאחריה). ואותם הקווים הדתיים המיוחדים לתקופת האבות, מתחילים אצל אברהם (ושאר האבות) בסימן של ראשונות. שמות ה"אלים" מתגלים לאבות מבלי שידעו עליהם קודם לכן, או שהם טובעים את השמות האלה על מקומות-קודש בפעם הראשונה. סכימאטי ובהיר ביותר בנדון זה הוא, כרגיל, המקור הכהני: השם אל שדי הופך אצלו לסמלה המובהק של תקופה מיוחדת בתולדות האנושות. בשם זה מתגלה האלהים לבני האדם (היינו לאבות) במשך כל אותה התקופה שהתחילה באברהם ונסתיימה במשה, ממש כשם שב"אלהים" הוא נודע במשך התקופה שבין אדם הראשון לאברהם, ואילו בשמו המפורש – בתקופה שלאחר ברית-סיני (נמצא, שמן הבחינה התיאולוגית-היסטורית נתפסת אצלו תקופה זו השלישית כשלב "אחרון"). וכן אנו מוצאים, שהאבות נותנים למקומות שונים שמות תיאופוריים עם המרכיב "אל": יעקב קובע את השם "פנואל" (בר' ל"ב, לא-לב) ואת שמה של לוז הוא מחליף ל"בית אל" (שם כ"ח, יט; ל"ה, ו, טו; השווה שופ' א', כג). אפילו שמו שלו מוחלף מיעקב ל"ישראל" (בר' ל"ב, כח-כט; ל"ה, ט-י). שינוי שמו של אדם – בין אם הוא נקרא למלוכה (מבלי שנועד לה מלכתחילה), או לשליחות, או שמקבל על עצמו אמונה חדשה – מסמל אצל הקדמונים אתחלה של חיי-נפש חדשים, ביטוי לתוכן רוחני חדש שכאילו הוחדר לתוך ישותו. משהו מן ה"התגיירות" וההתחדשות הרוחנית הזאת משתמע מתוך חילוף שמו של יעקב לישראל50. וכן מושג "אלהי האב" מופיע לראשונה אצל אברהם (שם ל"א, נג) וממנו ואילך הוא חוזר ומופיע עד למעמד הר סיני. הוא הדין ביחס לסימן-ההיכר הריטואלי של דת-העברים הקדומה – המילה. לפי תיאורו של המקור הכהני, אברהם הוא שהתחיל לקיים את ה"אות" הזה בבני ביתו ובזרעו אחריו. ודאי שיש בכך משום סכמטיזאציה נוקשה של המציאות ההיסטורית, אך גם לפי הנחת המקורות האחרים קדם המנהג הזה לימי משה (בר' ל"ד) ובחוג הקרוב לישראל לא חרג היקף תפוצתו מחוץ לאותה קבוצה של עמים שנחשבו כבני אברהם ולוט. לפיכך מתקבל הדבר על הדעת, שאותם שבטים עבריים שנדדו מעמק הפרת מערבה אמנם סיגלו לעצמם את מנהג המילה ושילבו אותו בהוויתם הדתית החדשה. ואפשר שהגיע אליהם המנהג הזה ממצרים והדבר נתרחש כבר בתקופה הקדומה של נדודיהם בין קדמת אסיה למצרים. שכן המסורות מספרות, שהאבות היו יורדם למצרים כל פעם שרעב היה פוקד את ארץ כנען ושהיתה להם זיקה מסוימת למצרים עוד קודם שירדו אליה ירידה אחרונה ונעשו לעבדים. אגדה קדומה מספרת, שכבר אברהם ירד למצרים (בר' י"ב, י-כ). וכן מסופר, שהגר שפחתו מצרית היתה (שם ט"ז, א) ושגם לישמעאל ניתנה אשה מארץ מצרים (שם כ"א, כא). למצרים כמעט שירד גם יצחק (שם כ"ו, ב) ואין צריך לומר, שיוסף מתגלגל לשם ועולה לגדולה ואף נושא בת כהן מצרי לאשה. ולא עוד אלא שכמה חוקרים הרגישו יפה כבר מזמן, שאברהם אינו מצטייר במסורות כדמות אתנוגרפית גרידא. שום אומה בעולם לא נקראת בשמו. ואף שהוא יכול לגלם באישיותו קיבוץ אתני מסוים, הרי לא פחות מזה מתבלטת בו ובמעשיו משמעות דתית51. במקרא הוא מצטייר, קודם כל, כגיבור של התעוררות רוחנית, כמי שניתק מקרקע גידולו והולך אל ארץ חדשה על מנת לחיות בה באמונה חדשה. כך מתוארים הדברים גם בסקירה ההיסטורית של יה' כ"ד, א-ח52. משמעות דתית נודעת לדמותם של האבות במיוחד בסיפורי ס' בראשית עצמו. כל המקורות קובעים, שעם כל אחד מהם כרת האלהים ברית – ואין לך סמל בעל משמעות דתית מובהקת יותר מזה. במסגרתן של הבריתות האלה מבטיח האלהים לאבות להרבות את זרעם ולהנחיל להם את ארץ כנען. החובות שנוטלים האבות לקיים על עצמם כבר מסוגננים על-פי מושגיה של דת ישראל בגיבושה ההיסטורי ועל-ידי כך מיטשטש מתוך סיפורי-הבריתות כמעט לחלוטין אותו חידוש דתי מיוחד שציין את תחילתה של תקופת האבות. ובכל זאת ניכר בסיפורים, שהם מתאמצים לצייר את החובות שהוטלו על האבות בצורת ערכים דתיים דווקא, ואין זה אלא טבעי שהם נאחזים כאן בכמה ערכים ותכונות שנשארו נערצים בצל כנפיה של דת יהוה. בהקשר זה מתואר אברהם כמי שהאל "ידע" אותו, "למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" (בר' י"ח, יח-יט; והשווה כ"ו, ה). כן הוא מתואר כבעל בטחון ("והאמין בה'") ותכונה זו נחשבת לו לזכות גדולה (שם, ט"ו, ו; והשווה כ"ב, טו-יח). המקור הכהני נאמן אף כאן לאפיו הפורמאליסטי: החובה שהוטלה על אברהם בשעת כריתת הברית היתה, לפי תפיסתו, אותה המילה של בשר הערלה53. למנהג המילה אמנם נודעה משמעות דתית מובהקת במעשה – כמעשה בעל משמעות דתית הוא נתפס לא רק אצל השבטים העבריים שסיגלוהו, אלא אצל כל עם שהחזיק בו מעולם. נוכל לסכם אפוא, שבתחילת תקופת האבות, באותה שעה שהשבטים העבריים עקרו מעמק הפרת מערבה54, נתחוללה בחייהם איזו התעוררות רוחנית שהכניסה אותם לתוך מסגרת דתית חדשה. אין מחסור במקבילות היסטוריות לכך, שהתעוררות גדולה לנדודים תתלווה על-ידי התעוררות רוחנית ותתגבש בדפוסים דתיים. במקרא כבר לא יכלה ההתעוררות הדתית שבאה על האבות להצטייר בבהירות. היא הוטבעה בגושפנקה ישראלית-מונותיאיסטית ודבר זה הוא שהטעה, כנראה, את החוקרים הראשונים (בעיקר מן האסכולה ה"בבלית") לחשוב, שההתעוררות מונותיאיסטית היתה – אך יפה הבחינו הללו בעצם קיומה של התעוררות דתית בתחילת תקופת האבות. לשם אחיזה היסטורית עשויים לשמש לנו אותם קווים המאפיינים את דת האבות ומסתמנים מאברהם ואילך. ולפיכך יש לומר, שהשבטים העבריים אשר נדדו מארם-נהרים נתפסו לאמונה ב"אלים" שונים (שהעיקרי שבהם הוא אל שדי) ובמושג הדתי המיוחד של "אלהי האב" וקיבלו על עצמם את מנהג המילה. ואפשר שהיה בתכנה של דת-העברים הקדומה משהו שקירב אותה אל דת יהוה הישראלית-ההיסטורית, משהו שסייע והחיש את קבלתה של זו על-ידי שבטי ישראל55. שהרי עובדה היא, שגם לאחר השתלטות דת יהוה על שבטי ישראל, המשיכו הללו להשתמש בשמות אלהיים שבאו להם בירושה מן הדת העברית הקדומה, כשם שירשו מאותה הדת גם את מנהג המילה – ובלא ספק עוד כמה וכמה נימוסים ומוסדות. ובעיקר – רק מתוך כך יקל עלינו להבין, למה נתלתה ההבטחה לרשת את ארץ כנען באבות דוקא. מופלא ומאלף הוא הדבר, שההסתערות הממשית לכבוש את ארץ כנען התחילה רק לאחר הבשורה של משה והמעשה נסתיים זמן ניכר אחרי משה. אבל הרגשת האדנות על הארץ וטענת הבעלות עליה, אין להן, בתודעתם של שבטי ישראל, שום קשר לא עם משה ולא עם הבשורה שלו. הן נסמכות רק על ההבטחות שניתנו לאברהם וליצחק וליעקב.
(כתבי-העת צוינו לפי הקיצורים המקובלים)
לפריטים אחרים קשורים לנושא: הערות שוליים: הערה: משעה שנמסר מאמר זה לפירסום, הופיעו כמה מחקרים הנוגעים בצדדים שונים של הנושא הנדון כאן, וכבר לא היתה אפשרות להזכירם ולהתיחס אליהם בגוף המאמר. מעל לכולם תיזכר, מבחינה זו, עבודתו של קרוס: 50. השווה לענין זה בהל, Zitalter, עמ' 33-32, האומר דברים אלה ממש על חילוף השמות אברם-אברהם. לחילוף יעקב-ישראל אין הוא נוטה לייחס משמעות של "גיור". לדעתי, ההפך הוא הנכון: תלותו של החילוף הראשון בהשפעות לשוניות-דיאלקטיות ניכרת לעין, והסיפור על כך יכול להיווצר מתוך מאמץ הרמוניסטי, ואילו יעקב וישראל שמות שונים הם מעיקרם ומלכתחילה אין להבין את הסיפור על החלפתם אלא מתוך משמעות של "גיור".
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|