![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי כדור-הארץ והיקום > אסטרונומיה [מדעי החלל] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
המילה helio פירושה בשפה היוונית - שמש. הליוצנטרי משמעו - שמש הנמצאת במרכז. המושג מערכת הליוצנטרית מתאר מערכת אשר בה השמש קבועה במרכז וסביבה נעים כוכבי הלכת: כוכב חמה נגה כדור הארץ מאדים צדק ושבתאי.
תאוריה זו הוצעה לראשונה על ידי ניקולס קופרניקוס. קופרניקוס היה הראשון אשר הציע לאחר כ-2000 שנה תאוריה אחרת השונה ממערכת הכוכבים הגיאוצנטרית של תלמי. לפי הגישה התלמאית נמצא כדור הארץ במנוחה במרכז וכל שאר הכוכבים נעים סביבו. בעת העתיקה הועלתה הטענה כי כל הכוכבים מסתובבים סביב השמש, אולם קופרניקוס היה הראשון אשר הצליח לתאר את תנועת הכוכבים באמצעות תאוריה אסטורונומית המעמידה את השמש במרכז. קופרניקוס פעל שנים רבות והכיר היטב את התאוריה התלמאית. על מנת להסביר את התנועות המדויקות של הכוכבים היה צורך להוסיף עוד ועוד ספירות שעליהן נעים הכוכבים. את התנועה היומית של כל הכוכבים סביב הארץ ניתן להסביר, לפי קופרניקוס, על ידי סיבוב כדור הארץ סביב צירו במחזור של שעות. התמונה המתקבלת מכך שאני מסתובב סביב עצמי זהה לתמונה המתקבלת מכך שכולם מסתובבים סביבי בספר מסביר קופרניקוס את תנועת כוכבי הלכת וכוכבי השבת בצורה פשוטה יותר מאשר התאוריה התלמאית, אך למעשה לא ניתן היה להצביע על כל הבדל תצפיתי בין התאוריות. שתי התאוריות מנבאות תנועות זהות לכוכבים.
מהי הדרך לקבוע מה סובב את מה? קופרניקוס נשאר נאמן לכלים התלמאיים והשתמש בספירות על מנת להסביר את תנועת הכוכבים. גם לפי קופרניקוס תנועת כוכבי הלכת מורכבת ממספר תנועות מעגליות קצובות היוצרות לבסוף מסלול שאינו מעגלי. קופרניקוס נאלץ לנטוש את הרעיון כי כוכבי הלכת מורכבים מחומר מיוחד - אתר. בגלל שגם כדור הארץ הוא כוכב לכת והרי ידוע שאינו עשוי אתר. הוא טען כי תנועות הכוכבים הינן מעגליות קצובות בשל צורתם הכדורית. בשמירתו על התנועה המעגלית ממשיך קופרניקוס מסורת אסטרונומית בת כאלפיים שנה אשר החלה ביוון העתיקה והמשיכה באסטרונומיה הערבית של ימי הביניים ובאסטורונומיה הנוצרית. גם גלילאו ממשיך מסורת זו בשומרו על התנועה המעגלית כתנועה המאפינת את גרמי השמים. יוהנס קפלר היה הראשון אשר גילה שכוכבי הלכת נעים באליפסה סביב השמש.
עוד בשנת 1519 מרטין לותר מנהיג הפרוטסטנטים גינה את התאוריה החדשה אשר שמועות עליה הגיעו אליו. הכנסיה הקתולית לעומת זו בחרה שלא להתייחס לספרו של קופרניקוס עד שנת 1616, עת הוכנס ל"אינדקס" : רשימת הספרים האסורה לקריאה. אנשי הכנסיה הקתולית אף השתמשו בספרו של קופרניקוס בין השאר לתקון לוח השנה בו אנו משתמשים היום. הכנסיה לא התנגדה לתאוריה כל עוד התיחסו לספר כהסבר מתמטי בלבד שאינו טוען כי באמת כדור הארץ סובב סביב השמש טענה זו אפשרה גם לאסטרונומים פרוטסטנטים להשתמש בתאוריה זו. אך ההתנגדות לתאוריה לא היתה רק על רקע דתי. רוב האסטרונומים ופילוסופי הטבע טענו כי תורתו של קופרניקוס בלתי מתקבלת על הדעת מבחינה מדעית והעלו טענות רבות נגדה.
ברטולד ברכט במחזה אשר כתב "חיי גלילאו" הציג את החשש של העם מהחידוש בגישה שהציג גלילאו בצורה הבאה
מתוך הדברים ניתן להבין מדוע גם הכנסיה ואנשי האצולה חששו מגילויים חדשים אשר יערערו את הממסד. קראו עוד:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|