![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ארכיאולוגיה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > אתרים במקראעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > תקופת המלוכה |
|||||||||||||||||||||||||||||||
בדרומה של ממלכת יהודה, בבקעת באר שבע – ערד נמצאים שניים מן האתרים הארכיאולוגיים המעניינים והחשובים ביותר בתקופת המקרא, שהשתמרו היטב והביקור בהם מאפשר לראות בעין כיצד חיו בעת העתיקה: באר שבע וערד. הגן הלאומי תל ערד נמצא על כביש 31 מעט מערבה לעיר ערד המודרנית. בכניסה לאתר תקבלו דפדפת המסבירה היטב את מסלול הסיור. ערד הכנענית – החומה במקום קיימים למעשה שני אתרים שונים, שמרחק 2000 שנה מפריד ביניהם. ערד הכנענית – שער העיר מתאר העיר שונה מהמקובל עלינו – אנו מצפים למצוא עיר עתיקה ממוקמת על גבעה רמה וצופה אל סביבותיה ואילו כאן בנויה העיר על מעין "קערה טופוגרפית" שמרכזה הנמוך ביותר ואילו שוליה גבוהים. העיר מוקפת חומה ומגדלים ונראה שתוכננה בקפידה. הבתים בעלי חדר אחד גדול וחצר משק ונראים דומים מאד זה לזה – דבר המעיד על חברה שעדיין אינה מעמדית. ברחובה המרכזי של העיר, החוצה אותה, נמצא מבנה גדול יותר שהוגדר ע"י החופרת (רות עמירן) כארמון – כיום אין במבנה שום זכר לפאר מלכותי, אך אנו חייבים להניח שעיר כה גדולה נוהלה ואורגנה על ידי שליט שרישומו בשטח יהיה מבנה מפואר יותר מן האחרים. כיצד מגדירים ארכיאולוגים ישוב כעיר? מקובל לבחון עיר על פי 3 קריטריונים: גודל יחסי, תכנון עירוני ובניה ציבורית מפוארת (יחסית). בערד קיימים שלושה תנאים אלה – האתר יחסית לעת העתיקה גדול מאד, הסיור ברחובות העיר מעיד על תכנון קפדני ויש בה בניה ציבורית – חומה, ארמון, זוג מקדשים ומערכת מתוחכמת לאגירת מים. במרכז האתר כיום נמצאת באר מרשימה שנחפרה בתקופת ממלכת יהודה ( 1500 שנה לאחר חורבן ערד הקדומה) אך במקור היה כאן מאגר למי נגר (מי גשם הזורמים על פני השטח), שזרמו משולי הגבעות סביב ומלאו את השקע, בנקודה הנמוכה שבעיר. כמות המים שנאגרה כאן ודאי לא היתה מספיקה לאנשים בימינו אך סיפקה כ 2 ליטר מי שתיה לאדם ליום – כמות סבירה לימי קדם. (הנחת החוקרים היא שחיו בערד כ 2000 נפש) אגן פולחני ליד המקדש הכנעני
וההקשר המקראי?
התוצאה של ניסיון כושל זה הייתה שבני ישראל פנו לכיוון עבר הירדן המזרחי והמשיכו בנדודיהם עוד זמן רב. האם ערד זו שאנו מבקרים בה היא ערד הנזכרת בספר במדבר? יש בעיה כרונולוגית קשה בהנחה זו – מקובל לתארך את יציאת מצרים למחצית המאה ה- 13 לפנה"ס – מעל אלף שנה אחרי נטישתה של ערד הקדומה. אולי העובדה שנראו במקום שרידים קדומים הולידה מסורת על נסיון כיבוש שלא עלה יפה? מן העיר הקדומה נעלה בשביל לכיוון המצודה היהודאית. זו גם עליה של כ 1500 שנה במנהרת הזמן לתקופת בית ראשון, באלף הראשון לפנה"ס. הדרך בה אנו עולים שמשה בודאי גם את שואבי המים ששאבו מים מן הבאר העמוקה שראינו למטה והביאו אותם (על גבם? על חמור?) אל מאגר המים שבמצודה עצמה. כשתגיעו סמוך לחומה המערבית של המצודה שימו לב לבור המים החצוב בסלע הקירטוני הלבן ולתעלה המקורה שהובילה את המים אל המאגר שבתוך המצודה. מזבח הקרבנות בערד המשיכו בהקפת החומה הבנויה בדגם משונן כשיני משור (החומה שוחזרה למלוא גבהה) עד שתגיעו אל שער המצודה. זוהי הכניסה אל מצודה ממלכתית, שהגנה על גבולה הדרומי של יהודה והיתה המרכז האדמיניסטרטיבי והצבאי של האיזור, שראשיתה בראשית תקופת המלוכה וסופה בתקופה הרומית. המצודה נהרסה ונבנתה מחדש מספר פעמים והחופרים הבחינו בה בכ – 9 שכבות חיים. היכנסו פנימה ופנו ימינה לכיוון המקדש. קדש הקדשים של מקדש ערד הישראלי מציאותו של מקדש שאינו נזכר במקרא מעורר שאלות לגבי הפולחן שהיה נהוג בממלכת יהודה וכמובן למי או למה בדיוק היה מיועד – לחיילים ששירתו באיזור? לעוברי אורח? לסימון גבול הממלכה? לאחר הביקור במקדש, חזרו לכיוון השער ועלו במדרגות אל חומת המצודה. מתחתינו פרושה ערד העתיקה כמו במפת תבליט והנוף סביב בקעת ערד, שהיום מגדלים בה בהשקיה גפנים, אינו דומה לנוף הצחיח של העת העתיקה.
המכתב המרגש ביותר מתאר את ימיה האחרונים של המצודה לפני הכיבוש האדומי ובו מזהירים את אנשי ערד במילים:
המקרא אינו מזכיר את המצודה בערד –אם כי אנו יודעים על כמה ממלכי יהודה שבנו מבצרים במדבר (יהושפט, למשל, בונה ביהודה בירניות (מצודות) וערי מסכנות (מחסנים) (דברי הימים ב' יז:13). מצודות ממלכתיות במתכונת דומה התגלו במקומות נוספים בדרום הממלכה – למשל בקדש ברנע (הנמצאת כיום בסיני, מעבר לגבול מצרים). בספר שופטים א' 16 מסופר שבני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים עם בני יהודה "אשר בנגב ערד וילך וישב את העם". זו מסורת מעניינת המייחסת לקינים, משפחת נוודים הקרובה למדיינים, שהיו כנראה חרשי מתכת והסתפחו אל עם ישראל, את ההתיישבות הראשונה בערד. מאחר ולמדיינים מסורת כהונה (יתרו חותן משה היה כהן) יש המייחסים את מקורו של מקדש ערד לקינים. אזכור חשוב נוסף של ערד אינו במקרא אלא בכתובת של פרעה שישק מלך מצרים שבשנתו החמישית של רחבעם מלך יהודה ( 925 לפנה"ס) פלש לארץ ישראל וכבש מספר רב של ערים. בכתובת מפוארת על קיר מקדש האל אמון שבנא אמון, במצרים הוא מונה את הערים שכבש, ביניהן מצודות בנגב, כולל ערד.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|