![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > אוכלוסייה ודמוגרפיהעמוד הבית > ישראל (חדש) > אוכלוסייה וחברה > דמוגרפיה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ההבדלים, שצוינו בקצב הריבוי הטבעי, נובעים בעיקרם מהבדלים ברמת הפריון של הנשים, אך גם מהבדלים בשיעור התמותה. את רמת הפריון נהוג למדוד על-פי שיעור הפריון הכולל, המבטא את מספר הילדים שייוולדו לאישה במשך חייה, אם תלד לפי שיעורי הילודה הקיימים באותה תקופה בכל גיל. שיעור הפריון הכולל בארצות המפותחות הוא בסביבות 1.6 ילדים לאישה, ובמספר ארצות אף נמוך מכך (ברוסיה ובכמה ארצות מזרח אירופה הוא מגיע ל-1.2). כדי שאוכלוסייה תוכל להישאר באותו גודל (ללא הגירה), מספר ילדים לאישה צריך להיות לפחות 2.1 ילדים. השיעורים הנמוכים שצוינו, אם הם נמשכים לאורך תקופה ארוכה, מביאים לכך שהאוכלוסייה תקטן לאחר מספר שנים. בארצות המתפתחות שיעור הפריון הכולל הממוצע (3.2 ילדים) הוא כפול מזה שבארצות המפותחות. בארצות הערביות שיעורי הפריון גבוהים עוד יותר: מצרים, ירדן - 3.5 ילדים, סוריה - 4.1, וברשות הפלשתינאית - 5.9 ילדים! שיעור הפריון הכולל (2001-2000) הפריון במדינת ישראל - 3 ילדים לאישה - גבוה במידה ניכרת מזה של הארצות המפותחות ונופל במידת מה מזה של הארצות המתפתחות. רמת פריון זו מהווה ממוצע של רמות פריון שונות בין יהודים למוסלמים, בין חרדים לחילוניים, בין יוצאי אסיה ואפריקה ליוצאי אירופה ואמריקה. רמת הפריון בישראל בירידה בעיקר בשכבות בהן היה פריון גבוה, ובדרך כלל חלה התקרבות בין הקבוצות ברמת הפריון. האוכלוסייה המוסלמית הקטינה את הפריון (מלמעלה מ-9 ילדים בשנות ה-60 לרמה של 4.7 ילדים במחצית השנייה של שנות ה-80, ומאז התייצבה רמת הפריון). העולים מאסיה ומאפריקה, שלהם היה פריון גבוה בשנים הראשונות לשהותם בארץ, הקטינו את פריונם לרמה המתקרבת לזו של יוצאי אירופה; עולי מדינות חבר-העמים, להם רמת פריון נמוכה ביותר, הגדילו במידה קטנה את רמת הפריון שלהם. רמת הפיריון של האוכלוסייה היהודית החרדית גבוהה אף מזו של האוכלוסייה המוסלמית.
נתונים נוספים על אוכלוסיית ישראל בתחילת המאה ה-21 בפרספקטיבה בינלאומית:
גודל האוכלוסייה וקצב גידולה מקורות United Nations, Population Division ( 2001), World Population 2001(Data Sheet), New York
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|