 |
ממד ההשוואה |
(הקריטריון) |
התניה קלאסית |
התניה אופרנטית |
איזה סוג קשר נלמד?
(דומה) |
קשר בין גירוי מותנה לגירוי בלתי מותנה. |
קשר בין תגובה לחיזוק. |
 |
מי שולט על ההתנהגות וכיצד? |
(דומה) |
הסביבה בוחרת את הגירוי המותנה, שיוצג לפני הגירוי הבלתי מותנה. |
הסביבה קובעת איזו תגובה תחוזק או תיענש. |
 |
מהי משמעות החיזוק? |
(דומה) |
כאשר הגירוי הבלתי המותנה מופיע אחרי הגירוי המותנה, הוא מגדיל את תדירות התגובה המותנית, ולכן הגירוי המותנה משמש חיזוק. |
חיזוק אחרי התגובה מגביר את תדירותה. |
 |
מהי מעורבות הלומדים? |
(שונה) |
הלומדים סבילים, כי התגובה רפלקסיבית ואינה תלויה ברצונם. |
הלומדים פעילים, כי הם מבצעים את התגובה, כדי לזכות בחיזוק. (הם גם יכולים לבחור לא להגיב לחיזוק.) |
 |
האם התנהגות חדשה נלמדת? |
(שונה) |
לא תגובה חדשה נלמדת, אלא תגובה ישנה מתרחשת לנוכח גירוי כתוצאה מתהליך ההתניה. |
גם (לא רק) התנהגויות חדשות נלמדות בתהליך של עיצוב ההתנהגות. |
 |
מתי הגירוי מופיע? |
(שונה) |
הגירויים (המותנה והבלתי מותנה) מופיעים לפני התגובות. |
הגירויים (חיזוקים למיניהם ועונשים) ניתנים אחרי ביצוע התגובה. |