![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > פסיכולוגיה > פסיכולוגיה חברתית |
|||||||||||||||||||||||||||||||
למידה חברתית תיאוריות הלמידה גורסות כי למידת תגובה מתרחשת בעקבות מתן חיזוקים (חיוביים או שליליים). על-פי תיאוריית ההתניה האופרנטית תגובה שתחוזק - תגבר. על-פי תיאוריית הלמידה החברתית של בנדורה, די שנצפה במודל מקבל חיזוק על התנהגות כלשהי, כדי שתגבר הנעתנו לחזור על התנהגות זאת מתוך ציפייה לחיזוק הנצפה. המודל יכול להיות אדם בסביבתנו אך גם אמצעי התקשורת, כי יש להם השפעה רבה. אם כך, גם את הדעות הקדומות, ככל התנהגות, אפשר ללמוד באותו האופן. עם זאת, אין הכרח שהלמידה תהיה ישירה. עמדות, ובכללן דעות קדומות, נרכשות גם באמצעות צפייה במודל, המקבל חיזוק על הבעת עמדות או דעות קדומות אלה. מחקר הבובות: האם דעות קדומות נלמדות באמצעות למידה חברתית? שאלת המחקר בדקה: האם דעות קדומות נלמדות באמצעות למידה חברתית? למחקר שתי גרסאות: הראשונה - משנת 1947, והשנייה - משנת 1970. התוצאות: כיצד ניתן להבין את ממצאי המחקר הסותרים? על אף שלכאורה נראה שהשערת המחקר לא אושרה, אין זה כך, אלא להפך: את השינוי בבחירתם של הילדים ניתן להסביר בשינוי עמדות בחברה, אשר מתבטא גם בצבע הבובות שבחרו הילדים. כך ממצאי המחקר דווקא מחזקים את גישת הלמידה החברתית ולא סותרים אותם: בשנת 1947 לבן נחשב יפה, ולכן הילדים בחרו בובות לבנות. למעשה, הילדים הפנימו את הדעות הקדומות כלפי השחורים. לעומת זאת, בשנות ה- 70 השתנו הנורמות - שחור נחשב יפה, ולכן הילדים בחרו בובות שחורות. קראו עוד: פסיכולוגיה חברתית : דעות קדומות - מהי דעה קדומה
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|