![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > אמונות ודעות במקרא |
|||||||||||||||||||||||||||
שיטה זו מעוררת שתי שאלות גדולות:
על השאלה הראשונה בדבר אופיו של המיתוס השתרגה במאה הנוכחית ספרות פילוסופית, סוציולוגית ופסיכולוגיה ענפה. שאלו אם מיתוס מסמן צורת חשיבה, צורת הבעה, או תוכן סיפורי מוגדר. כמו-כן עלתה שאלת מקורה של המנטאליות המיתית: האם מקורה הוא הדמיון או הזיכרון. הבעיה התעוררה במלוא חריפותה עם פרסום ספריו של הפוזיטיביסט היהודי-צרפתי לוי-בריל9; הוא טען כי המיתוס שייך לתחום המחשבה הפרימיטיבית, שחוק ההגיון אינו תופס בה, בהיותה מודרכת על ידי הרגשות בלבד. בניגוד קוטבי טען יהודי צרפתי שני, האנתרופולוג קלוד לוי שטראוס10 כי רוח האדם אחת היא בכל אתר ואתר, וכי ההגיון תופס בתרבות "פרימיטיבית" באותה מידה כמו בתרבות המודרנית, לרבות החשיבה הדיסקורסיבית. ההשוואה והעימות בין שתי צורות החשיבה כלולות במפעלו של ארנסט קסירר11 הפילוסוף היהודי הניאו-קנטיאני. כקנט סבור גם הוא שהעולם אינו ניתן לאדם אלא הוא, האדם, מעצב אותו על ידי סמלים. שלוש מערכות הסמלים – מיתוס, לשון ומדע מתווכות ועם זאת חוצצות בינו לבין העולם. לדעתו, מיתוס אינו ניתן להערכה אינטלקטואלית באשר איננו אליגורי כי אם "טאוטגורי", לפי מינוחו. הכוונה לומר כי זאת צורת הבעה העומדת כולה ברשות עצמה, והיא שונה מן ההבעה המדעית והפילוסופית. המיתוס הוא בבחינת אובייקטיבציה של ההתנגשות בין הדימויים הראשוניים העולים ישירות ממעמקי רוח האדם ובין דימויי העולם הממשי, היינו עולם הניסיון. זהו כעין עימות של "ההבעה הטהורה" עם ההתרשמות הנגזרת מן הניסיון. כאשר גובר העולם החיצוני בצורה בלתי אמצעית, מתלבשת התחושה הסובייקטיבית בצורות אובייקטיביות המתיצבות מול התודעה בדמות אל, דמון או סתם סמל12. לדעתי, קשה לקבל את ההנחה הניאו-קנטיאנית בדבר קיומם של דימויים ראשוניים שהם פרי "ההבעה הטהורה" הקודמים לדימויים הנגזרים מן הניסיון. לפיכך, התרומה המכרעת להבנת החשיבה המיתית כלולה במפעלו של לוי שטראוס, במיוחד בהדגשתו כי מבחינת המבנה ההגיוני היא אינה נופלת מן החשיבה הדיסקורסיבית. נוסף לכך הוא טוען כי החשיבה המיתית נוטה לקיטוב דיאלקטי, באשר היא מחלקת את רשמי הניסיון לצמדים ניגודיים; היא, לדעתו, בעלת פונקציה בינרית. לצורך דיוננו נודעת חשיבות לשתי מסקנות מרכזיות העולות מן השקלא וטריא הפילוסופי-אנתרופולוגי הנמשך עד עצם היום הזה:
אלו הן, איפוא, שתי צורות היסוד של החשיבה וההבעה האנושית. שעה שתוכן החשיבה הדיסקורסיבית הוא בראש ובראשונה הנסיון להסבר רציונאלי-סיבתי של ההוויה, הרי החשיבה המיתית עוסקת בעיקר בבעיות שהן מעבר לתחום הרציונאלי. מסקנתו לגבי מקומו של המקרא אינה מוטלת בספק: בדומה ליתר תרבויות המזרח הקדמון אין הוא מכיר עדיין את החשיבה הפילוסופית החותרת להפשטות, הכללות אוניברסאליות ולגילוי החוקיות הפיזיקלית-הסיבתית הא-פרסונלית הטבועה בחומר. קיימים, אמנם, נסיונות אחדים לפריצת דרך למושגיות מופשטת בעלת תוקף כללי, כמו עמוס ב-ג, המבקש לחשוף את החוקיות הסיבתית הפועלת בתחום הטבע, המוסר וההיסטוריה, אלא שחסרים לנביא הכלים הלשוניים להבעת הדבר. בלית ברירה הוא מביע עצמו בדימויים ובציורים קונקרטיים14. לפיכך, אין ספק כי יש לקבוע את מקומו של המקרא במסגרת החשיבה וההבעה המיתולוגית; אך בצד היצירתיות המיתולוגית ניכרת גם המגמה לרציונאליזציה. בהקשר זה מתעוררת הבעיה בדבר ההבדל בין המיתוס האלילי והמיתוס המונותיאיסטי – שאלה אשר לא עלתה במחקר האנתרופולוגי-פילוסופי ואף לא במחקר המקרא גופו.
לחלקים נוספים של המאמר:
|
|||||||||||||||||||||||||||
|