![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > פרשנות המקרא > ספרות המדרש ופרשנות חזלעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > ממצרים לכנען > משהעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > ממצרים לכנען > מעמד הר סיני |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
שבירת הלוחות ע"י משה (שמות ל"ב) היא מעשה המעורר תמיהות. השאלה הראשונה היא, כיצד משה "מרשה לעצמו" לשבור את הלוחות שהם מעשה ה', לנפץ את הקודש? הייתכן לומר שמשה איבד את שליטתו לנוכח עבודת העגל והמחולות ושבר את הלוחות שעמל בקבלתם ארבעים יום וארבעים לילה? יתרה מזו, התנהגותו של משה בפרשה היא תמוהה, שכן מה נתחדש למשה כאשר קרב אל המחנה וראה את העגל והמחולות, שחרה אפו ושיבר את הלוחות, והרי עוד לפני ירידתו מההר נאמר לו: "כי שחת עמך... עשו להם עגל מסכה..." (שם, ז-ח), ואם להשקפתו במצב זה הם אינם ראויים לקבל את הלוחות, לשם מה משה מוריד אותם, והרי עדיף היה לרדת בלי הלוחות, לטהר קודם את העם, ורק אחרי כן לחזור להר ולהוריד את הלוחות?! על שאלות אלו עמדו המדרשים ונתנו להן כמה הסברים. ננסה לראות את ההסברים השונים לפרשה זו בעיונם של חז"ל1 וביאור פרשני המקרא שהלכו בעקבותיהם. נביא את הפסוקים המתארים את מה שקדם לירידת משה ואת שבירת הלוחות:
מעיון בחז"ל, אנו רואים שלוש גישות עיקריות:
נציג להלן את הגישות השונות, עם הקשיים המלווים אותן ועם ההבדלים השונים שמצאנו בהן.
הסבר אחד למעשהו של משה הוא, שלאור המציאות של עבודה זרה שמשה נתקל בה ברדתו מן ההר, הוא העז לשבור את הלוחות. כך עולה מן הספרי בדרשתו האחרונה, על הפסוק האחרון של ספר דברים (ל"ד, יב): "ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל":
לפי הספרי, הפסוק משבח את משה על העוז שהיה לו לשבור את לוחות. רש"י (על הפסוק, שם) שמביא את הספרי, ראה בדברים את שבחו של משה, "והסכימה דעת הקב"ה לדעתו", ואף הסמיך אליהם את דברי ריש לקיש בבבלי (שבת פז, ע"א): "שנאמר (שמ' ל"ד, ב) 'אשר שברת' יישר כחך ששברת". בגישה זו הולך גם אבות דרבי נתן נו"א פרק ב:2 הוא מסביר שמשעה שקרב משה למקום עבודת העגל, פקעה קדושת הלוחות, ולכן הרשה משה לעצמו לשברם:
ה"מדרש הגדול" לקח, לדעתנו, את הרעיון המובע באבות דרבי נתן, והמחיש אותו והסבירו בעזרת משל שלפיו הלוחות הם הנר הכתב הוא האור; כיוון שכבה האור אין צריכים לנר:
הרעיון המובע בדברים אלה הוא שקדושת הלוחות לא עמדה סביבת עבודה זרה. החיכוך בין שתי המציאויות: קדושה עליונה מחד, ושיא הטומאה מאידך, לא יכלו להתקיים זה עם זה. התוצאה הייתה שהקדושה פקעה ופרחה לה, ואז שבר משה את הלוחות. חיזוק להשקפה זו נוכל למצוא בכתוב, על פי רד"ל (רבי דוד לוריא)3 שמעיר, שבשעה שמשה ירד מן ההר נאמר "ושני לוחות העדות בידו" (שם ל"ב, טו) ואילו בשעה שמשליכן נאמר "וישלך מידו את הלוחות" (שם, יט). בפסוק האחרון המילה "עדות" סרה, ולא בכדי, אלא להראותנו שכשמשה שובר את הלוחות הן כבר לא משמשות כעדות, משום שהכתב פרח. לדעה זו אין קושי היאך העז משה לשבור את הלוחות. גם את השאלה הנוספת, מדוע הוריד משה את הלוחות מלכתחילה, ניתן לתרץ. אפשר, שסבר משה שאין סתירה בין הורדת הלוחות ובין מצב העם, ורק כאשר ראה שהכתב פרח, החליט על שבירתם משום שאין טעם להביא לוחות בלי הכתב, אין ממש בלוחות שאין בהם קדושה. כיוון אחר בהסבר שבירת הלוחות שאנו מוצאים במדרשים הוא, שמשה רצה למנוע מהעם את קבלת הלוחות, כדי שלא יהיו בבחינת מצווים ואינם עושים. במילים אחרות, עד קבלת הלוחות לא היו ישראל מנועים מעבודה זרה מתוקף ציווי התורה שלא לעבוד עבודה זרה, וכוונת משה בשבירת הלוחות הייתה להגן על העם, כדי שחטאם לא יימדד בקריטריונים של אחר קבלת התורה. וכך מובא באבות דרבי נתן:
המדרש מוסיף ששבעים זקנים התנגדו לשבירת הלוחות (כנראה היה מאבק בין הכוחות: בין הזקנים שרצו בכל מחיר לשמור על הלוחות, ובין משה שרצה לשבור את הלוחות, מתוך תפיסתו שבכך יגן על העם, ויפחית מחומרת מעשיהם, כפי שהוסבר לעיל), ורק משה בכוחו הגדול התגבר עליהם והצליח לשברם. יושם לב, שהמדרש הזה מבין את הפסוק (דב' ל"ד, יב): "ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל", כבא לציין את כוחו של משה בהתגברו על הזקנים, ולא כפי שהבין פסוק זה הספרי (דלעיל), שהפסוק מציין את עזותו של משה בשוברו את הלוחות. רעיון זה הובא במדרש המאוחר שמות רבה (פ' מ"ו, א), כמעט ללא שינוי משמעותי, וכנראה נלקח מאבות דרבי נתן או ממקורות קדומים אחרים. להסבר זה עולים כמה קשיים. קושי אחד הוא התיאור, שמשה נוטל את הלוחות ויורד בשמחה, ורק כשרואה את העגל הוא מחליט שאי אפשר לתת לישראל את הלוחות, והרי משה כבר שמע מפי ה', עוד בהיותו בראש ההר, שהעם עשה עגל ועובד לו, ואם כן מדוע הוא בכלל מוריד את הלוחות?! קושי שני נסב על ההשקפה המונחת ביסוד תודעתו של משה, כאילו בני ישראל לא היו מוזהרים קודם לכן באיסור ע"ז, הרי איסור זה הוא אחת משבע מצוות בני נח. לשאלה הראשונה יש מענה מסוים בתחילת דברי שמות רבה. לאור דברי אותו מדרש בתחילת הפרשה שם (וראה להלן בהמשך), אפשר לומר שרעיון זה הוא המשך למה שכתוב שם, שאסור לאדם לדון על פי שמיעה, ולכן משה מוריד את הלוחות אף על פי ששמע מהקב"ה שהעם חוטא. אך עדיין קשה מדוע הוא שובר את הלוחות שהם מעשה ה'? על זה עונה המדרש ששבירת הלוחות הם מתוך מגמה להגן על העם מעונש חמור של ע"ז4. לגבי השאלה השנייה, אפשר לומר שאמנם איסור ע"ז הוא משבע מצוות בני נח, אך יש הבדל בתוקפו של האיסור לפני מתן תורה ולאחריו, וכבר עמד רמב"ם על כך:
גם במורה נבוכים רמב"ם עומד על כך שרק משה רבנו הוא נביא שנצטווה לתת תורה לאנושות; כל מה שאמרו לפני משה אין לו תוקף של ציווי של תורה, רק ללמד בא:
ברוח זו נוכל אפוא להבין את מחשבת משה שרצה להגן על העם בכך שימנע ממנו את הלוחות. גם מהכוזרי ניתן להבין את התנהגותו של משה באור המדרשים הנ"ל. לפי הכוזרי, עבודת העגל לא היה בה איסור ע"ז, שעליו נאסרו בשבע מצוות בני נח, שכן לפי דעתם בנ"י לא כפרו במציאות ה' ובהנהגתו, רק הוסיפו להם את העגל, כיוון שביקשו להם כוח אלוקי מוחשי נוסף (עיין כוזרי מאמר א', צז). נמצא שעבדו ע"ז בשיתוף, ואיסור זה נאסר רק לישראל בסיני.7 לאור זה מובן שמשה, ע"י שבירת הלוחות, רצה למנוע מהם את קבלת הציווי ובכך גם למנוע את הענשתם. רעיון ההגנה מוצא את ביטויו גם בספר חסידים (להלן), אלא ששם מודגשת אחריותו של משה במעשה נועז זה; משה היה מוכן לקבל על עצמו לעשות מעשה שהיה אסור לעשות, כלומר לשבור את הלוחות שהם מעשה אלוקים, כדי שבני ישראל לא יואשמו בתור עובדי ע"ז:
כיוון אחר שנמצא אצל חז"ל הוא, ששבירת הלוחות נתפסת כחטא של משה. אמנם יש שהמדרש מנסה לרכך את החטא ולשטוח לפנינו את מניעיו החיוביים של משה בעשותו אותו. אך יש שהוא משאיר את החטא כמות שהוא. לפי מדרש שמות רבה, משה חטא כדי להגן על העם. הכיצד? הוא שבר את הלוחות מעשה ה' לטובת עם ישראל. כדי למנוע את מימוש הדבר אומר ה' אל משה בהיותו בהר "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול" (שמות ל"ב, י). על ידי שבירת הלוחות הרי גם משה חוטא ואין שום סיבה להשמיד את עם ישראל ולהקים עם חדש מזרעו של משה, שהרי גם הוא עצמו חטא:
משה, מתוך מסירותו לעם, מוכן היה לחטוא כדי שאותה הבטחה שהבטיח ה' לאבות (לאברהם, "ב' נשבעתי נאום ה'... והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים..." [בראשית כ"ב, טז-יז]. ליצחק. "והקמתי את השבעה אשר נשבעתי לאברהם אביך והרביתי את זרעך ככוכבי השמים..." [שם כ"ו, ג-ד]. ליעקב, "והיה זרעך כעפר הארץ..." [שם כ"ח, יד] )– לא תמומש רק על ידי זרעו וכדי שהקב"ה יסלח לעם. ואמנם מעשהו מתקבל, וה' סולח לעם וסולח למשה, ועוד מנחם אותו שהלוחות השניות יהיו במעמד גבוה יותר. וזה אולי ההסבר לפסוק "ועתה אם תשא חטאתם ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת" (שמות ל"ב, לב) – כשחוזר משה להר להתפלל על בני ישראל הוא טוען שכעת, לאחר שבירת הלוחות על ידו, הנתונים השתנו שהרי גם הוא נחשב כחוטא, ולכן או ייסלח לבני ישראל, או "מחני נא מספרך...", הרי שגם לו אי אפשר לסלוח. כאמור לעיל, יש שהרעיון שמשה חטא בעצם שבירת הלוחות בא ללא כל הצדקה לחטאו:
לפי השקפה זו, מתיישבות שתי השאלות הבסיסיות שהצגנו לעיל: משה מוריד את הלוחות אף על פי ששומע מפי הקב"ה שבני ישראל עשו להם עגל ועובדים לו, משום שסבר שאפשר להוריד את הלוחות גם במצב זה; רק בשעה שקרב למחנה וראה את המחולות סביב העגל, בא לידי כעס גדול והשליך את הלוחות מידיו ושברם, ועל מעשה זה הקפיד עליו הקב"ה. מצד שני, בפשוטו של מקרא יש קושי, שהרי לא מצאנו שהקב"ה כעס על משה או ביקר את מעשהו, אף הכתוב לא ראה במעשהו חטא, והיעדר הביקורת היא חולשתו של כיוון מחשבה זה.9 כיוון אחר שמצאנו בדברי חז"ל הוא ששבירת הלוחות נעשתה מתוך מניעים חינוכיים. כיוון זה מובע לפי מדרש שמות רבה. אמנם נכון שלאור המצב שבו היה שרוי העם לא היה מקום לתת לו לוחות, ואמנם משה מאמין לדברי ה' שישראל עובדים את העגל, אך בכל זאת הוא מחליט להוריד את הלוחות מתוך ידיעה שהוא ישבור אותם, כדי ללמד את העם שאסור לשמוע עדות מעד אחד ולעשות על פיו; כל עוד שאדם לא רואה בעיניו אל לו לאדם לפעול על פי דברים שנאמרו לו על ידי אדם יחידי. משה מודרך איפוא ע"י מניע חינוכי-הלכתי, כדי להדריך את העם הוא חייב להוריד אתו את הלוחות, ורק כאשר הוא קרב למחנה ורואה את העגל והמחולות סביבו הוא שובר אותם:
המגמה החינוכית שאותה האיר המדרש, מובעת בגוונים שונים ע"י כמה מהפרשנים. לפי פירוש אחד (אברבנאל),10 כוונתו של משה בשבירת הלוחות הייתה לזעזע אותם ולגרום להם להרהר במעשיהם. לפי פירוש שני ("העמק דבר"),11 כוונת משה בשבירת הלוחות הייתה לזעזעם כדי שיוכ לשלוט עליהם, לבער את הרשעים ולהחזירם בתשובה. לפי פירוש אחר ("משך חכמה"),12 כוונת משה הייתה להראותם שקדושת הלוחות לויה בקב"ה, אין ללוחות קדושה עצמית; ומשום כך אין עבודת הלוחות ראויה להם ללא עבודת נותן הלוחות. באורח זה חידד משה את ההבדל בין עבודת העגל שהיא המטרה ובין הלוחות שהם רק אמצעי לעבודת ה'. מה שקשה להסברים אלו הוא הפסוק "ויהי כאשר קרב אל המחנה וירא את העגל ומחלת ויחר אף משה וישלך מיד את הלחת וישבר אותם תחת הההר" (שמות ל"ב, יט) שמובן ממנו. לדעתנו, שהחלטת משה לשבור את הלוחות הייתה ספונטנית ונבעה מתוך רגשותיו ("ויחר אף משה וישלך") ולא מתוך שיקולים חינוכיים אלה או אחרים.13
גישה שנייה שאנו מוצאים אצל חז"ל היא ששבירת הלוחות לא נעשתה ביזמתו של משה, אלא מתוקף ציווי אלוקי. לפי גישה זו, משה לא ראה שום מניעה לתת לעם את הלוחות גם בעובדם את העגל. לדעתו האישית אפשר היה להוריד את הלוחות ולטהר את העם מעוון גם כשהלוחות נמצאים אתם:
לפי תפיסה זו, הקושי הוא אפוא לא על משה אלא על הקב"ה – מדוע הוא נותן למשה להוריד את הלוחות ואחר כך מצווה עליו לשוברם. ואמנם, נמצא בבבלי שבת (פז, ע"א; יבמות פב, ע"א; ב"ב, יד, ע"ב; מנחות צח, ע"א-ע"ב) דעה המשלבת בין חלקו של הקב"ה ובין חלקו של משה במעשה. לפיה, שבירת הלוחות הייתה יזמה אישית של משה, והאישור האלוקי לשבירה ניתן רק מאוחר יותר:
התוספות (בבלי שבת פז, ע"א, ד"ה ומה פסח) הקשו מדוע התלמוד מייחס לשבירת הלוחות כאל מעשה שמשה עושה מדעתו והרי הוא לומד את זה מקל וחומר, ותירצו שם, שקל וחומר זה איננו דרשה גמורה משום שיש לו פירכא (עיין שם). לדעה זו עדיין תישאר הקושייה על משה: מדוע משה לא למד את הקל וחומר, שהעם אינו ראוי ללוחות, לפני הירידה מההר; אם היה עושה כן, לא היה עושה כן, לא היה זקוק לשברם. ושנית, גם אם אין העם ראויים ללוחות, היה יכול משה להניחם בצד, בתחתית ההר, ולא לתת אותם לעם, ואם כן, מדוע הוא מרשה לעצמו לשברם והרי הם מעשה ה'.
מן הירושלמי עולה גישה אחרת, שלפיה משה לא שבר את הלוחות, אלא הם נפלו מתוך ידיו:
לפי הירושלמי, בגלל מעשה החטא פרח הכתב מן הלוחות, ומשה יכול היה לשאת את כובד הלוחות רק כשהכתב היה בהם, כשם שמשקל גופו של אדם קל יותר בעודו בחיים מאשר בשעת שמת, כן היה עם הלוחות כל עוד היה בהם הכתב היה בכוחו של משה לשאתם אך ברע שפרח הכתב, הלוחות נהיו כבדים ונפלו מתוך ידיו. לדעה זו נעשה פה מעשה נס החורג מהטבע (למעשה גם לפי אבות דר"נ נ"א, פ"ב, שהובאו לעיל). ייתכן שזה נלמד מתוך הכתובים: בשעה שמשה יורד מן ההר עם הלוחות הכתוב מתאר אותם: "והלחת מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלקים הוא" (שם ל"ב, טז). תיאור זה היה צריך לבוא בפרק הקודם (שם ל"א, יח) בשעה שה' נתן את הלוחות למשה, ומתוך שינוי המקום למדו, שתיאור זה בא בכוונה כאן כדי ללמדנו שהלוחות הם מעשה אלוקים, להראות שבלוחות יכול להיעשות מעשה נסים של פריחת הכתב (רמב"ן לשמות ל"ב, טז). ועוד, בתחילת הפסוק שם כתוב "וירא את העגל ומחלת" – אם הכוונה הייתה על ראייתו של משה הרי צריך לראות קודם את המחולות של העם ורק אחר כך את העגל, ומכאן הסיקו שהייתה פה ראייה רוחנית, ולמדו שהכתב שהיה מעשה אלוקים ראה את העגל ולכן פרח (עיין בביאור הרד"ל לפרקי דר"א פ' חמשה וארבעים אות לה). גישה זו מובאת גם בספר המיוחס לפילון:
אולם גישה זו לא עולה יפה עם פשט הכתוב, שהרי בפסוק נאמר "וישלך מידו את הלחת וישבר אתם" (שמות ל"ב, יט), משמע שמשה משליך ושובר את הלוחות ואין הם נופלים מאליהם. אך יש המסבירים שמשה חש שהלוחות עומדים ליפול מתוך כובדם, והוא מתוך התגוננות שלא יפלו עליו משליכם להרחיקם מעליו (עיין פי' רשב"ם לשמות ל"ב, יט). לאור הסבר זה נפתרות השאלות שהצגנו בראש המאמר: משה לא נמנע מלהוריד את הלוחות אף ששמע שהעם עשה עגל ועבד לו משום שכנראה סבר שאפשר לטהר את העם עם נוכחות הלוחות. גם השאלה השנייה כיצד העז משה לשבור את הלוחות, אינה קשה לשיטתו, משום שמשה לא שבר את הלוחות, הם נפלו מאליהם.15
ראינו אפוא שלוש גישות להבנת מעשהו של משה. הגישה שלפיה משה שבר את הלוחות מיזמתו היא ללא ספק זו הקרובה ביותר לפשוטו של מקרא: "ויחר אף משה וישלך מידיו את הלוחות" (שמ' ל"ב, יט), שניכר ממנו שהייתה זו תגובה רגשית של משה מתוך כעס על עבודת העגל. הגישות האחרות הן ניסיון של חז"ל להתמודד עם התמיהות שמעורר המעשה של משה, כפי שהצגנו לעיל. ממדרשי חז"ל עולה גם השקפתם על אישיותו של משה כמנהיג. חז"ל מאירים את שיקול הדעת שהפעיל משה ואת מסירות הנפש שהיה מוכן לה למען עמו, עד כדי כך, שלפי אחד המדרשים, היה משה מוכן להיחשב כחוטא ולו כדי להגן על העם ולהפחית מחומרת מעשיהם ולהקל בעונשם. הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|