![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > נבואה > מוסר הנביאיםעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > השירה המקראית |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
שתי שאלות מרכזיות עומדות בעצם הדיון במזמור נ, ושתיהן קשורות להקשר של מזמור זה במקרא כולו, הן מבחינת תוכנו הדתי-רעיוני, והן מבחינת מבנהו ודגמו הספרותיים, ולכן שתיהן קשורות זו בזו. והשאלות אלה הן:
הקשר בין שתי השאלות ייראה בשאלה שלישית:
דברינו על מזמור נ יתמקדו בשלש השאלות האמורות, ונפנה את תשומת לבנו לשאלות אחרות רק במידה שהתשובה עליהן הכרחית למען הדיון העיקרי.1
מזמורנו מזמור תוכחה. בו האל מופיע (א-ג), ומדבר בפני עדיו (ד-ה). הוא מוכיח את חסידיו (ז-טו) ואת הרשע (טז-כב), ומבטיח שכר למיטיב דרכו (כג). וכיון שמספר מזמורי התוכחה מועט הוא, שהרי רוב מזמורי תהלים הנם הלל, הודיה, קינה,2 ואילו דברי מוסר ותוכחה בעיקר מצויים בספרות הנבואית, מקובל לומר כי המזמור המוכיח קרוב לנבואה.3 כיוצא בזה טוענים כי קטעי תפלה, הלל, וקינה הנמצאים בספרי הנביאים 'קרובים' למזמורים. ואמנם, את מזמורנו נהוג לכנות 'מזמור נבואי'.4 א) דחיית הפולחן במזמורנו ובמקומות אחרים: אולם, בעיקר ראו הפרשנים את מזמורנו כמזמור נבואי לא מפני שיש בו תוכחה, אלא מפני שתוכן התוכחה המושמעת בו דומה לתוכן התוכחה הנבואית. דמיון זה נראה בפסוקים ח-יג:
וכבר פירש המאירי על פסוקים אלה:
דבריו מצביעים על יסוד המשותף למזמורנו ולנבואה, והוא, האמירה שה' אינו חפץ בקרבנות. ומלבד המקומות שהביא המאירי, מצאנו דברים דומים בדברי עמוס (ה, כא): 'שנאתי מאסתי חגיכם ולא אריח בעצרתיכם כי אם תעלו לי עלות ומנחתיכם לא ארצה ושלם מריאיכם לא אביט'; בדברי מיכה (ו, ז): 'הירצה ה' באלפי אילים ברבבות נחלי שמן האתן בכורי פשעי פרי בטני חטאת נפשי'; בדברי ירמיהו (ו, כ): 'למה זה לי לבונה משבא תבוא וקנה הטוב מארץ מרחק עלותיכם לא לרצון וזבחיכם לא ערבו לי'; (ז, כא-כב): 'עלותיכם ספו על זבחיכם ואכלו בשר: כי לא דברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציא אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח'; (יד, יב)" 'כי יצמו אינני שמע אל רנתם וכי יעלו עולה ומנחה אינני רצם'; ובדברי הושע (ה, ו): 'בצאנם ובקרכם ילכו לבקש את ה' ולא ימצאו'. קביעת משמעותם של כתובים כאלה מהווה בעייה יסודית בפירוש המקרא, ובה כרוכות שתי שאלות: האחת, האמנם דוחים נביאי ישראל את עבודת ה' המתבצעת בפולחן מכל וכל? השנייה, אם דוחים הם את הפולחן, בפני מה הם דוחים אותה? באשר לשאלה הראשונה, למרות שהיו פרשנים וחוקרים שטענו כי אכן מצוייה כאן דחייה מוחלטת של הפולחן והעדפת הדת ה'רוחנית' על פניו, ושהיה זה צעד קדימה בהתפתחות האמונה הישראלית (קדימה, במובן זה שהביא את היהדות להיות קרובה יותר לישו),6 היום מוסכם כי הדברים של המאירי נכונים בעיקרם: לא את הקרבן דחו הנביאים, אלא את הקרבן המובא ללא כוונה נכונה, ללא מעשים טובים, ובלשון הרב 'בזולת התשובה'.7 הראייה העיקרית לטענה זו, כמובן, היא שהפולחן, בשווה לצדק ולמוסר, נתפש בישראל כמצוות ה', ובהקרבת הקרבן ממלאים בני ישראל את רצון ה'. דבר זה בא לביטוי אף במזמורנו (ה): 'אספו לי חסידי כרתי בריתי עלי זבח (ח) לא על זבחיך אוכיחך'; כלומר, בדברי ה' עצמו, הקרבן רצוי והיה לו מקום בכריתת הברית עצמה. התוכחה באה לבטל את התפישה התמימה, העלולה להיעשות קניינם של המרבים להקריב, שה' זקוק לקרבן ושעובד ה' ממלא כביכול את צרכי האל.8 אין הדבר כן, טענו הנביאים, והתפישה שהקרבן מביא תועלת לאל המקבל אותו הינה תפישה פגאנית. בתפישה הישראלית, העבודה מביאה תועלת לנותן בלבד.9 אולם נראה, כי ראייה זו אינה מספיקה. הרי בדברי ירמיהו נאמר (ז, כב) 'כי לא דברתי... על דברי עולה וזבח', ועמוס אומר (ה, כה) 'הזבחים ומנחה הגשתם לי במדבר', והושע (ה, ו): 'ולא ימצאו'. אלה נותנים ביטוי לרעיון חמור יותר. לפי דברים אלה, לא בלבד שאין לראות בקרבנות את העיקר בעבודת ה', אלא אין לראות בהם כלל מילוי רצונו: אינם מצוותו. אם נפרש את הכתובים כמשמעם ולא כגוזמא בעלמא, אזי הדעה שהקרבן הינו בחינת מצוות ה' טעונה תיקון.10 והנה, בתורה מצאנו שאין עצם החיוב להקריב מובע בלשון מצווה. סוגי הקרבנות והזבחים למיניהם, ימי הקרבתם וצורתם, אופן הגשתם ואכילתם, כל דיני עבודת המקדש, אמנם מצויים בתורה. אבל עצם חיוב עבודת הקרבן אינו מצווה, והיא בחינת מציאות אימפרית ראשונה, מובנת מאליה. לראיון זה יש ביטוי בקרבן הראשון בתורה, בסיפור קין והבל. לא נצטוו הבנים להביא את מנחותיהם, אלא נאמר (בר' ד, ג-ד) 'ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה': והבל הביא גם הוא מבכרות צאנו ומחלבהן'. מוצגת כאן העבודה כעובדה מימי בריאת העולם, כמעשה טבעי של האדם באשר הוא אדם. כמו כן תורת כהנים, שהוא ספר מצוות הקרבנות, פותח במלים (וי' א, ב): 'אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם'. כלומר, ההנחה היא כי בני ישראל יקריבו, וכל עיקר הספר להורות מי יקריב, וממה, ואיך, ומתי.11 כמובן, יהיה זה מופרז לטען כי אין מצוות הקרבן קיימת כלל באמונה הישראלית. רצוננו אך לומר כי שתי פנים לקרבן; האחת, שהוא מציאות טבעית איפרית, משותפת לכל העמים, הבאה ביזמת האדם כתגובה על מצבו האנושי. והשנייה, לאחר שהמציאות מוכרת, הקרבן, כאשר הוא מוקרב בהתאם למצוות ה', מהווה קיום מצווה. כמעט שווה הדבר למאכלים. אין ישראל מצווים לאכול. הם מצווים לאכול פסחים, לאכול חגיגות, לא לאכול מאכלים אסורים; ואילו האכילה עצמה קודמת, כמציאות טבעית. אם נקבל את השנייות הזאת בהגדרת הקרבן, נוכל לומר שהנביאים מתכוונים לפן השני של הקרבן כאשר הם אומרים שאין ה' חפץ בקרבן. וכן בעל מזמורנו: כוונתו להזהיר ולשנן לעם כי אין כל תועלת לאלהים בקרבן, ואף אין בו משום חיוב ראשון,12 אלא תועלת לאדם בלבד, היוזם את הקרבן. בזה ענינו על השאלה של משמעות דחיית הקרבן, דחייה יש כאן, לא רק דחיית התפישה שהקרבן הוא העקר בעבודת ה', אלא גם דחיית הראייה שההקרבה עצמה ממלאת את רצון ה' ושיש בה קיום מצווה עצמאית. ב) העדפת הקרבן על פני מה? התשובה על שאלתנו השנייה, על פני מה נדחה הקרבן, תהיה מסובכת יותר, ותחייב עיון נוסף בכתובים. נקודת המוצא תהיה נבואת עמוס (ה, כא-כד):
דברים דומים מצויים בנבואת ישעיהו בן אמוץ (א, יא, טו-יז):
הביטוי הכללי ביותר הוא בנבאת מיכה (ו, ז-ח):
עיקר תוכחת הנביאים המשתמע מהכתובים הללו, שבני ישראל אינם עושים משפט, חסד, צדק, והדרישה הנבואית, כאן ובמקומות רבים, תהיה דרישה מוסרית, ומפני המוסר נדחה הפולחן בדברי הנבואה המובאים. יש חוקרים שטענו שהדבר כן במזמורנו,13 והתבססו בטענתם על האמור בפסוקים יז-כ 'ואתה שנאת מוסר... אם ראית גנב ותרץ עמו ועם מנאפים חלקך: פיך שלחת ברעה ולשונך תצמיד מרמה...' דברים אלה, המכוונים ל'רשע' (פסוק טו), מצביעים על חטאים מוסריים, ומזכירים לנו את דברי הושע (ד, א-ב): 'כי אין אמת ואין חסד ואין דעת אלהים בארץ, אלה וכחש ורצח וגנב ונאף פרצו ודמים בדמים נגעו'.14 אבל אף-על-פי שהדברים מצויים בקרבת מקום לדברים העוסקים בקרבנות, הבדיקה המדוייקת מראה שההנגדה במזמור אינה בין פולחן ומוסר. החטאים המוסריים שבפסוקים יז-כ באים בניגוד למס-השפתיים של הרשע (טז): 'מה לך לספר חקי ותשא בריתי על פיך'; ואילו הפולחן מוצג כאן לעומת התודה (יד): 'זבח לאלהים תודה ושלם לעליון נדריך'.15 גם בפירוש פסוק זה חלוקות הדעות. פרשנינו הראשונים פירשו את תודה מלשון 'וידוי': כדברי רש"י, 'התודה על מעשיך ושוב אלי זהו זבח שאני חפץ בו', וכנראה מכאן שאב המאירי את המושג שיש כאן שלילת הקרבן 'בזולת התשובה'.16 פרשנים אלה תפשו את העולות והזבחים האמורים בפסוק ח כקרבנות כפרה, ופירשו שאין הקרבן מכפר אלא עם התשובה. תפישתם אפשר שהיא נכונה, אך דבריהם דוחקים את מלת 'תודה'. רוב הפרשנים האחרונים פירשו תודה מלשון 'הודייה', ומצאו כאן שעבודת הקרבן נדחית על פני ה'עבודה שבלב', דהיינו, תפלת ההודייה.17 הצד השווה בין שתי הדעות האלה, שהן מוציאות את מלת 'תודה' מפשוטה ומיחסים לה משמעות רוחנית-סמלית, כדי לקרב את הנאמר במזמור למושג אחר, המושג שהכוונה ולא המעשה קובעת בעבודת ה'. ויש סמך לדעות אלו במקום אחר בתהלים, בו נאמר (נא, יז-יט) 'אדני שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך: כי לא תחפץ זבח ואתנה עולה לא תרצה: זבח אלהים רוח נשברה לב נשבר ונדכה'.18 אולם במשפט 'זבח אלהים רוח נשברה', המשמעות המילולית של 'זבח' מבוטלת בפירוש, ואילו במזמורנו אין כל אמירה דומה, וקשה לקבל את הגזרה שווה. הדעה, שתודה שבמזמורנו משמעו כפשוטו 'קרבן תודה' במו בצירוף 'זבח תודה' בכל מקום אחר,19 המתחייבת כאן מן ההקשר ומן התקבולת,20 לא מצאה לה הרבה תומכים.21 תמהו הפרשנים: מה ראה בעל מזמורנו לדחות את כל הקרבנות ואז לחייב את זבח התודה? לפי הצעה אחת, הסיבה לכך היא במשמעות הסמלית של זבח זה, בו מתבטא 'כיבוד האל על טהרתו' ומבעת 'ההודאה כי האדם תלוי באלהים כי הוא צריך לו.'22 אך נראים לנו פשוטים ומכוונים יותר דברי ראב"ע: 'הקרבנות שצויתי שתקרבו23 לפני לא יועילו לי רק לכם. וטעם תודה, כי העולה כולה קריבה, גם החטאת והאשם לכהן. והטעם להקריב תודה עם שמירת התורה, שאין קריבים ממנו לגבוה רק האמורים, טוב מהעולה בלי תורה.'24 לאור דבריו הפסוק מתפרש בהקשרו. כל עיקר פסוקים ח-יג היה ללמד כי אין ה' צריך בקרבנות. אינו רעב, אינו אוכל, אינו שותה, ואפילו היה בו צורך לא יאמר כן לבני אדם כי לו תבל ומלואה. ואז אומר האל, אתם סבורים שאני זקוק לקרבנותיכם? אין הדבר כן.25 ואוכיח זאת לכם: למרות שקרבנותיכם רצויים לפני, מצדי אתם יכולים להקריב תודה (=שלמים), שממנו כמעט אינני מקבל מבשרו, והעבודה תהיה אותה העבודה, כי גם אז תקראני ביום צרה וכו'. (ובהוספתו הקולעת של ראב"ע: 'ובלבד שתקיימו תורתי'). פירושו מקיים את פשט הכתוב ומפרשו בהקשרו. במזמורנו הקרבן מחוייב ומקובל, אינו נדחה. מועדפת תפישה נכונה של זיקת ה' לקרבן על פני תפישה מוטעית, אך אין כאן העדפת המוסר על פני הקרבן כלל.26 מה הזיקה בין המזמור, השולל תפישה מוטעית של הקרבן ומעדיף תפישה נשגבה יותר, ובין הנבואה השוללת את הקרבן ומשבחת את המוסר? מקובל בין החוקרים, שיש כאן מקרה ברור של התפתחות בתולדות דת ישראל. אבל חלוקות הדעות באשר לכיוון ההתפתחות. במחנה אחד מוצאים אנו חוקרים המקדימים את הנבואה למזמור בכלל, או המאחרים את מזמורנו בפרט לנבואות ההן בפרט, וטוענים כי הושפע בעל המזמור מהנבואה. לדעתם, לא הגיע המזמור לדרגה של התרוממות מעל לדת הפרימיטיבית של הפולחן ועד לדת המתקדמת של המוסר והצדק, אבל המשורר יישם את דברי הנביאים, שאכן הגיעו לדרגה הנכספת, לנושא של הלל ותפלה. מזמורנו, כך טוענים, הוא מזמור נבואי, ודעות בו הן ה'נבואי שבמזמורים'.27 במחנה השני מוצאים אנו חוקרים המאחרים את הנבואה ומבחינים קו של התקדמות מהמזמור, אשר בו ה'לב הנשבר' וה'תודה' (= הודייה, לשיטתם), חשובים מהקרבן, אל הנבואה, בה מצויה שלילה גמורה של הפולחן עם הטעמת עליונות המוסר החברתי.28 ולמרות ששתי הסיעות חלוקות ביחס לסדר הכרונולוגי של ההתפתחות, הסדר האידיאולוגי משותף לשתיהן: הדרישה במזמורים. הדגשת המוסר כערך עליון נחשבת לשלב מתקדם יותר מאשר הדגשת התפלה וההודייה, וזו עדיפה לעבודת הקרבנות. סיעה אחת רואה הדרדרות מהנבואה למזמור, הסיעה האחרת רואה התקדמות מהמזמור לנבואה, אבל התפישה אחת היא.29 לעומת זה אפשר לטעון שאין כאן התפתחות כלל, אלא שהנבואה, כתופעה המתפקדת בחברה, ובהיות תוכחתה חברתית בעיקרה, הטעימה את המוסר החברתי, ואילו המזמור, כמוסד פולחני, הטעימה את התפלה, ההודייה, והתפישה הנכונה בהעלאת קרבנות, כאשר כל אחד מהם עשה את שלו באמצעות שלילת הערך המוחלט העצמאי של הקרבן. גישה כזאת קרובה יותר להיות נכונה, כי ברור, אם נשתחרר מדעות קדומות קבועות, שאי אפשר לומר בביטחה אם מזמורנו תלוי בהשפעה נבואית או להפך. קשר ספרותי רעיוני יש; תלות כרונולוגית ספק אם ניתן להוכיח.30 'שלילת' ערך הפולחן הנה מושג נפוץ במקרא, ולא רק במזמור ובנבואה הספרותית. כבר הבאנו את דברי המאירי המקשרים את מזמורנו עם דברי שמואל לשאול (שמ"א טו, כב): 'החפץ לה' בעלות וזבחים כשמע בקול ה' הנה שמע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים'. כאן מונגדים קרבנותיו של שאול והשמיעה בקול ה', הציות, והכניעה. זה, נתפשה העובדה כי אין לקרבן ערך עצמאי, אולם טרם נתחדשה ההלכה שעיקר חפץ ה' באמת במוסר,32 והובעה כאן הדרישה 'לשמע בקול ה' '. אבל גישה זו מעורערת הן מצד הכתוב והן מצד ההגיון. מצד הכתוב, כי הרעיון המיוחס על ידי חוקרים לשמואל32* מצוי במזמור (מ, ז): 'זבח ומנחה לא חפצת... לעשות רצונך אלהי חפצתי ותורתך בתוך מעי';33 בנבואה, בדברי דחיית הקרבן של ירמיהו (ו, טז ואילך; ז, כא ואילך) לא הוגדרה עבירת העם, נאמר רק (ו, יט) 'על דברי לא הקשיבו ותורתי וימאסו בה'; (ז, כד, כו, כח) 'לא שמעו ולא הטו את אזנם'. בנבואת הושע רצויה 'דעת אלהים מעלות' במקביל ל'חסד חפצתי ולא זבח' (ו, ו), והיא מוגדרת בהמשך לא כפרישה מחטא מוסרי-חברתי. וכן בדברי מיכה, אין הפולחן נדחה מפני המוסר בלבד, אלא מפני שלשה דברים: משפט, חסד, (שבהם מתבטאת דרישה מוסרית) והצנע לכת עם אלהיך (דרישה דתית, הקשורה למצוות בין אדם למקום בלבד). ובדברי מלאכי מצאנו מקבילה כמעט מדוייקת לתוכחה שבמזמורנו: הנביא מחייב את הבאת הקרבנות – הוא ה'כבוד' הנדרש שם (א, ו, ב, א-ב) – וכן נאמר (ג, י) 'הביאו את כל המעשר וגו' ', ובכל זאת הוא אומר (א, י) 'אין לי חפץ בכם אמר ה' צבאות ומנחה לא ארצה מידכם'. אין כל רמז להעדפת דת רוחנית על פני עבודת הקרבנות. יש כאן העדפת קרבנות המוגשים בהתאם לרצון ה' על פני המוגשים על שלחן ה' מגאל. נמצא, כי טעות היא לומר כי בנבואה נדחה הפולחן בפני המוסר דווקא. הנכון הוא שבנבואה, כבמזמור ובספרות ההיסטוריוסופית, הפולחן, כשהוא בא לבדו וכשהעובד סבור שבכך הוא יוצא ידי חובתו, עשוי להידחות בפני כל דרישה: מוסרית, כ'שמיעה בקול ה' '.35 כללו של דבר: אין לחפש כאן התפתחות כלשהי, אך גם אין למצוא מושגים שונים במזמור, בנבואה, ובדברי שמואל. התביעה אחידה: אין ה' רוצה שיעבדוהו בני ישראל בקרבן אם לא ישמעו גם בקולו. ולכך יש ביטוי כבר בתורה: משפט התנאי שבכל התוכחה בפרשת 'בחקתי' הוא 'ואם לא תשמעו לי' (וי' כו, יד), 'ואם בחקתי תמאסו... ואם תלכו עמי קרי', ואין ספק שהכוונה להפרת הברית של ספר ויקרא כולו, הכוללת דברי מוסר, צדק, ופולחן גם יחד. וכאחת התוצאות של אי-השמיעה נאמר (לא) 'ולא אריח בריח ניחחכם.' דברינו מוכחים גם מצד ההגיון. עיקר הדילמה הדתית, הכרוכה בקיום מצוות ה', הוא שהדרישה האלהית מוחלטת, ואילו יכולת האדם למלאה אינה כן, ולעולם לא יגיע לשמיעה-כניעה-ציות שלמים. וכל מכשול שהאדם נכשל בו, כל אימת שהוא איננו שומע בקול ה' במצווה מסויימת כלשהיא אבל ממשיך לעבוד את ה', הוא ראוי לאותה התוכחה: 'החפץ לה' בעלות וזבחים כשמע בקול ה' '. פרטי התוכחה משתנים לפי המצב ולפי הצורך, אך עצם התוכחה נשאר, ואינו תלוי בהתפתחות היסטורית. ג) מקור ההנגדה: לפני שנסיים את שאלת הזיקה בין מזמורנו לבין הדרישה הנבואית, נגע בעוד בעייה אחת, בעיית המקור של התפישה שאנו דנים בה: שלילת ערכו המוחלט של הקרבן כשאין המקריב שומע בקול ה'. יש אשר ראו את מקור התפישה בחכמה.36 ואילו הסבורים כי מקור הדברים בנבואה יאמרו, כמובן, כי החכמה, כמו המזמור וכמו כל ספרות אחרת, שאבה את הרעיון מהנבואה.37 אף הובאו הקבלות מספרות החכמה המצרית.38 לאור דברינו האחרונים, נציע שיש להיזהר מאד בכל שאלה של השפעה ותלות בעניין זה. אם באמת, כמו שאמרנו, תוכחת שמואל מהווה ניסוח כללי – תפישת גג – לתוכחת הצביעות, העשויה להיאמר על דבר כל עבירה כאשר העובר מתמיד בעבודת האל, ודבר זה נובע מהמציאות הדתית, אזי ייתכן שחוגים שונים ותרבויות שונות יגיעו באופן עצמאי לניסוח דומה. אפשר להצביע על קו דמיון, ואף להשוות, ולנתח את המצב הגורם לרעיון להתהוות, אולם אין לחפש אחר מקור והשפעה. מה המצב במזמורנו? כמו שראינו, אין שלילת הקרבן כלל, אלא דווקא חיובו, בתנאי שתפישת המקריב את יחס ה' לקרבן תהיה נכונה. עלינו לומר שיש במזמורנו שימוש מליצי דומה למה שמצאנו במקומות אחרים. על מנת להוכיח את העם על תפישתו המוטעית, בעל מזמורנו משתמש בתוכחה העוסקת בחפץ ה' בקרבנות. אבל בעוד שבמקומות אחרים אין ה' חפץ בקרבן, כאן נאמר רק שאינו צריך אותם. ניתן להוסיף ולומר שבמלים 'אלהים אלהיך אנכי' שבפסוק ז יש זכר לעשרת הדברות (ועל זה ראה בפרוטרוט בפרק הבא), ומשתמע שגם כאן הדרישה לקיים מצוות ה', כדברי ראב"ע לעיל, מונגדת לדעה שאפשר לספק את רצונו בקרבן. אם כן, גם מזמורנו שייך, בגיוון ובייחוד סגולי שלו, למקראות כגון דברי שמואל.39 לסיכום: אנו רשאים לקשר את מזמורנו עם הדרישה הנבואית בשני תנאים. ראשית, שדרישה זו תובן כהלכה, דהיינו, על פי היסוד המאחד את כל הנבואות אשר בהן נידון ערך הקרבנות ואף המקשר ביניהן לבין הכתובים בתורה, המזמורים, דברי הנביאים הקדומים, ודברי החכמה העוסקים אף הם בנושא, והוא יסוד ה'שמיעה בקול ה' ' כתנאי מוקדם לרציית הקרבן. ושנית, בתנאי שהתוכחה שבמזמורנו לא תובן כתוכחה כללית על הפולחן, אלא תוכחה בה הפולחן מחוייב אך תפישת המקריב נשללת.
א) 'דגם' הריב:39* כפי שאמרנו, בולט הדמיון בין מזמורנו לדברי נבואה לא רק בתוכן אלא גם בצורה. הופעת האל ודברי תוכחתו מנוסחים כאן על פי דגם הריב המשפטי, המוכר לנו ממקומות אחרים במקרא. חוקרים רבים עמדו40 על טיבו של הריב, והבחינו שני סוגים: ריב סוד ה', שאין ענייננו בו כאן,41 וריב הברית,42 אשר בו האל מוכיח את עמו על הפרת בריתו.43 בריב נמנו ששה יסודות,44 ועל פי מזמורנו יהיה הדגן כדלהלן: דברי המשורר:
דברי התובע:
דוגמאות פחות או יותר שלמות של דגם ריב הברית מצויות בדברים לב (שירת האזינו), בישעיהו א, ב-י, בירמיהו ב, ד ואילך, בהושע ד, א ואילך, במיכה ו, א-ח, ובמזמורנו, מזמור נ. כדי לבאר את דגם הריב כפי שהוא משתקף במזמורנו, נצטרך לראות קודם כל כי המזמור בנוי משני חלקים ויש בו שני ריבים. בפסוקים א-ב מוצג המעמד של הופעת האל. מדובר על האל בגוף שלישי, ומתוך השימוש ב'אלהינו' בפסוק ג ברור כי המדברים הם רבים, כנראה קהל של משתתפים בתפלה.51 הקריאה לשמים ולארץ נאמרת בפסוק א ונשנית בפסוקים ד ו-ו.52 ממה שנאמר בפסוק ו, ברור כי יצורי הטבע באים לא רק לשמש עדים לדין אלא גם להעיד על צדקת ה' 'כי א-להיםIשפט הוא סלה'.53 מפסוק ה עד טו מושמעת התוכחה הראשונה, המכוונת ל'חסידי'54 הנזכרים בפסוק ה, והיא התוכחה שבה עסקנו לעיל, בה מופיעה שלילת התפישה המוטעית בעבודת הקרבנות תוך כדי שאלות ריטוריות, המזלזלות בדעה שה' זקוק למתנת בשר ודם. לעומת ריבוי הקרבנות נדרש זבח תודה (יד). יש כאן סיום חיובי, כמו בריבים אחרים, בו הנתבע נדרש להיטיב דרכו, ואין עונש או גזר דין כלשהוא.55 הוי"ו של 'ולרשע אמר אלהים' (טז) פותחת עניין חדש,56 ומפסוק טז ואילך מובאת התוכחה השנייה, המופנית לרשע, כלומר, האיש הנושא את חוקי ה' על פיו ואינו מקיים אותם.57 ובאילו חוקים מדובר, מפורט בפסוקים יח-יט (שאין הכוונה לצמצם את התוכחה לחוקים אלו דווקא, ראה בפרק הבא). התוכחה כוללת הנמקה (כ),58 ושלא כמו הקודמת, מסתיימת באיום (כב).59 הפסוק האחרון מסכם את כל המזמור:60 חציו הראשון חוזר על התוכחה הראשונה,61 וחציו השני על השנייה.62 מיסודות הריב המקובלים, מצאנו איפוא את הרוב, במבנה מקביל, בשני חלקי מזמורנו:
אמנם, מהשוואת שני חלקי המזמור, נראה כי אין השימוש בדגם קפוא. השאלות הריטוריות תופשות מקום נכבד בחצי הראשון, בשני ההאשמה כולה בחיווי. הנמקת המאשים מצויה רק בחלק השני.64 החלק הראשון מסתיים בדרישה (יד) והבטחה (טו) והשני מסתיים באיום. (כב).65 במקומות אחרים מופיע חלק מיסודות הריב או רובם ונוטים החוקרים לשייך גם כתובים אלה לדגם, כגון יש' ג, יג, מלאכי ג, ה-יז, יש' נז, ג ואילך, ויר' ו, יח ואילך. במקומות הללו חסר המבנה השלם ונעדרים אחדים מהיסודות המאפיינים את הריב, אולם נקודת המוצא, שהיא תביעה משפטית של ה' על הפרת בריתו, מצויה בכל אחד. כן מצאנו כתובים אחדים מחוץ לספרות הנבואית והמזמורית אשר בהם מופיעים היסודות של דגם הריב: בדברי שמואל לעם בגלגל (שמ"א יב, ז ואילך)66 ולשאול במלחמת עמלק (שם סו, יז ואילך), נראים המבוא ההיסטורי, השאלות הריטוריות, ההאשמה וגזר הדין, והכל בקשר של הפרת התחייבות שנעשתה מקודם. כן בדברי הנביא האלמוני בשופ' ו, ח ואילך. התביעה המשפטית היחסי בני אדם מנוסחת בצורה דומה, כגון בדברי פינחס לשבטי עבר הנהר (יהו' כב, טז ואילך), ואף ניתן לומר שעיקר הריב המשפטי מופיע בדברי דוד לשאול בשמ"א כד, יא ואילך. כן יש לציין שהיסוד של האשמה בלויית שאלות ריטוריות מצוי אף כשהלשון המשפטית חסרה, כגון בדברי משה לקרח ולעדתו (במ' טו, ח-יא), בדברי שלמה לשמעי בן גרא (מל"א ב, מב-מג) ואף בדברי האתון לבלעם (במ' כג, כח ואילך) ובמשל הכרם (יש' ה, ג-ו). והשווה גם שופ' ב, א-ג; יא, יב ואילך. מבדיקת כל המקראות,67 עולה המסקנה כי דגם הריב אינו דפוס סטטי קבוע אלא שימוש גמיש למדי במכלול היסודות או בחלקם. אף סדר הדברים עשוי להשתנות מכתוב אחד לחברו. כך למשל במזמורנו, היסוד של המבוא ההיסטורי נעדר לכאורה, וביש' א הוא מסתכם בשלש המלים 'בנים גדלתי ורוממתי' (ב), ואילו בדב' לב וביר' ב היסוד הזה בולט (דב' לב, ז-טז; יר' ב, ו-יא). יש דגמי ריב המסתיימים באזהרה ודרישה (יש' א, טז-כ; מיכה ו, ח), ויש המסתיימים באיום השמדה (יר' ב, יד ב, לו-לז; הו' ד, ג), ויש ששני הדברים באים ביחד (דב' לב, יט-כו לעומת כט, ומוזמורנו, כב, פן אטרף ואין מציל; כג: זבח תודה יכבדנני ושם דרך אראנו בישע אלהים68). העדת העדים חסרה בהושע, ואילו המלה 'ריב' אינה מופיעה בשירת האזינו ולא במזמורנו. ב) מקור הדגם: מקובל לחשוב שיש לחפש את המקור של הריב הנבואי בנהלים המשפטיים של העולם הקדום, וחלוקות הדעות אם הדגם חוזר למנהגים של המשפט המקומי-עממי69 או שמא למוסכמות החגיגיות של משפט בינלאומי,70 או אולי התמזגו יסודות משניהם בדגם המקראי. חיפושים בכיוון הזה אחר מקבילות מתרבויות אחרות עשויים להראות לנו את המורשת הספרותית-הכתובה או על פה-בה שקוע הדגם המקראי, אבל אינם מסבירים את מקור הדברים מבחינת נקודת מוצאם ההגיונית-רעיונית. יתר על כן, אין ההשוואה לנהלים משפטיים מסבירה את הזיקה בין הדגמים השלמים שציינו ובין הכתובים האחרים בהם נמצאים ביטויים והיגיון דומה, שהרי אם נאמר כי המקור של הריב המקראי במנהגי משפט, קשה לשער התפתחות ספרותית מנאומי תביעה משפטית עד נאומי תביעה סתמיים בין איש לרעהו. לכן נראה לנו לפרש את הנתונים בצורה אחרת. יש לראות בנאומי התביעה הפשוטים המופיעים במקרא, כגון דברי שמואל ואף דברי האתון, את נקודת המוצא ההגיונית לריב,71 והיא, תוכחה על אי-קיום של הסכם תוך כדי הזכרת חסדי התובע והאשמת הנתבע בכפיית טובה.72 תופעה טבעית זו מצויה בכל יחסי בני אדם, כאשר הצד האחד חייב מעל לכל כי הצד השני גמל לו חסד, או לפחות, לעולם לא גמלו רע. מכאן נובעות השאלות הריטוריות דוגמת 'מה עשיתי לך' ו'מה מצאו בי עוול'.73 תופעה זו שביחסי אנוש היא מקור הכתובים שבהם מצאנו נאומי תביעה אישיים, והוא גם המקור של הריב המשפטי, הן במישור המקומי, הן במישור הבינלאומי. השלב האחרון יהיה הריב הספרותי, והוא המצוי בדברי הנביאים, בשירת משה, ובמזמורנו. אם כן, קו ההתפתחות של הדגם הספרותי נמתח מן הפשוט אל המורכב, מן האישי-גשמי למופשט, המושאל, והמיושם. בעייה אחת בפירוש מזמורנו היא שהיסוד, המשותף לכל הדגמים שמצאנו, יסוד חסדי התובע, המשתקף במבוא ההיסטורי, לכאורה חסר. אבל באמת הוא נרמז במלים 'אלהים אלהיך אנכי' (ז). דברים אלה רומזים למאורע היסטורי, מעמד הר סיני,74 ולמרות העובדה שלא מצאנו אף במקום אחד כי מעמד סיני נתפש כחסד ה', אם נזכור שנרמז כאן הדבר הראשון שבעשרת הדברות, אז הכל בא על מקומו בשלום. כי במאמר 'אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים' (שמ' כ, ב) נזכר בפירוש חסד ה' הראשון והעיקרי, יציאת מצרים.75 כמו שבעשרת הדברות הזכרת חסד ה' מספקת את המבוא ומצדיקה את הדרישה שבצו האלהי, כן במזמורנו, הרמז לאותה הזכרת חסד די בו להיות מבוא היסטורי מקביל לנמצא בריבים אחרים. ואולי ניתן להוסיף ולומר שהבלעת המבוא ההיסטורי בתיאור הופעת האל שבמזמורנו מעידה על גיוון אחר של דגם הריב, כאשר בהיותו מושרש וידוע, הדגם מאבד את יסודו ההגיוני, ובמקומו באה תיאופניה חגיגית. עיקר הריב מתבטא כאן בהאשמה ובשאלות בלבד. ג) הדגם והתוכן: נשאר לעמוד על היחס בין תוכן לצורה במזמורנו ובהקשרו הכלל-מקראי, ולשאול אם יש כאן קשר בין הדרישה המושמעת באמצעות הנגדת הטוב הנדרש – יהיה אשר יהיה – ולקרבן המוגש לבין צורת השמעת הדרישה, השימוש בדגם הריב.76 השאלה מתעוררת מהנתונים, כי לא רק במזמורנו אלא גם במקומות אחרים מצאנו סמיכות העניינים. מצאנו שלושה נאומי תביעה הכוללים דחיית ערכם של קרבן ותפלה (יש' א, מיכה ו, הושע ד), והקשר הענייני הוברר כבר לעיל: כל עצמה של דחיית העבודה בא לשנן את הרעיון שאין ערך לעבודת ה' אם בריתו מופרת, ולכן, בבוא התובע להוכיח את העם על הפרת הברית, טבעי שנושא זה יועלה. יש אפילו מבקשים לחשב את ההתיחסות לקרבנות כאחד מיסודות בדגם.77 אבל מספר המקרים שהיא מתלווה אל הריב אינו עולה על מספר המקרים שהיא נעדרת, ויותר מזה, התיחסות כעין זו לקרבנות באה במקראות רבים ללא כל קשר עם הריב המשפטי. נסכם ונאמר, שאין לראות בדחיית הקרבנות חלק אינטגרלי של נאום התביעה, אך אינו גיוון מליצי בלבד, אלא יסוד העשוי להתבטא, כמו יסוד חסדי ה' וכפיית הטובה, בשאלות ריטוריות והאשמות.
1. נוסחת התיאופניה והרמז לעשרת הדברות: בפרק הראשון עסקנו בקווי דמיון בין מזמור נ לנבואה, וראינו כי תוכן החלק הראשון (ח-טו), ביטול ערכו המוחלט של הקרבן כמילוי צורך האל והעדפת קרבן הניתן תוך הבנה שאין האל אוכלו, אינו זהה לתוכחה הנבואית בחיוב אלא רק בשלילה. לעומת זאת ראינו כי תוכן החלק השני (טז-כב), ביטול ערכו של שינון מצוות ה' כאשר המשנן עובר על המצוות המוסריות, אינו זהה לתוכחה הנבואית בשלילה אלא רק בחיוב. אולם הכלל שבמזמור, העדפת שמיעה בקול ה' על פני עבודתו המוטעית, ובלשון אחרת, תוכחה על צביעות דתית, קרוב הן למזמור והן לשאר המקרא. כמו כן ראינו שדגמו הספרותי של המזמור, דגם ריב ה' על הפרת בריתו, הנו גלגול אחד של דרך ביטוי המצויה בכל המקרא, למן המצב האישי הפשוט ביותר ועד לשירה המכוונת והסיכמטית ביותר, בה מבוסס ה'ריב הנבואי' השונה ממקום למקום אף הוא. נדון עתה בשאלה אחרת, והיא שאלת ההתגלות שבמזמור. במזמורנו, שלא כמו במקומות המקבילים בנבואה, מובא תיאור דרמטי של הופעת האל, מלווה בזעזוע כוחות הטבע, ודבר ה' מושמע כאן בגוף ראשון ללא מתווך כלשהוא. לכן נאמר, למרות דגם הריב (להלן: המסגרת הספרותית), המזכיר לנו דברי נבואה, שהמאורע המתואר במזמור, הופעת האל עצמו על מנת להוכיח את עמו, אינו מאורע נבואי כל עיקר. מה ניתן ללמוד מהמסגרת הדרמטית הזאת? לנקודת מוצא לדיוננו נקח מדברי האל במזמור את שלש המלים בסוף פסוק ז: אלהים אלהיך אנכי. הצגה-עצמית כזאת מצויה בתיאורי הופעת האל במקומות אחרים; למשל, בהתגלות ה' לאבות (בר' טו, ז, יז, א, כו, כד, כח, יג, לה, יא, מו, ג) ולמשה (שמ' ג, ו), והיא באה לשיאה בפתיחת דברי האל שבעשרת הדברות (שמ' כ, ב II דב' ה, ו). מלבד המקומות האלה נוסחה כזאת מופיעה אך ורק בתהלים: במזמורנו (ז)תשמעה עמי ואדברה ישראל ואעידה בך אלהים אלהיך אנכי, ובמזמור פא (ט-יא): 'שמע עמי ואעידה בך ישראל אם תשמע לי: לא יהיה בך אל זר לא תשתחוה לאל נכר: אנכי ה' אלהיך המעלך מארץ מצרים הרחב פיך ואמלאהו'. נוכל לומר שהגילויים לאבות משמשים אבטיפוסים להתגלות הגדולה העתידה להיות לכל ישראל במעמד סיני,77* אבל מה יהיה היחס בין המעמד ההוא לבין שני המקומות הדומים בתהלים? ברור מיד, שיש זיקה כלשהיא בין מזמורנו למעמד סיני, שהרי נאמר (ה) אספו לי חסידי כרתי בריתי עלי זבח,78 וכמובן הכוונה לבני ישראל79 אשר כרתו לפנים ברית עם אלהיהם במדבר.80 המלים 'אלהים אלהיך אנכי' הדים הן לפתיחת עשרת הדברות, כמו שראה כבר רד"ק: אלהים אלהיך אנכי: כמ"ש (שמ' כ, ב) אנכי ה' אלהיך, וקבלת אותי עליך לאלוה לעשות כל מה שאצווה עליך, ולא עשית. כפי שאמרנו לעיל, די בשלש המלים הללו 'אלהים אלהיך אנכי' לעורר אסוסיאציה אל עשרת הדברות, וכל השומע אותן ישלים בעצמו 'אשר הוצאתיך מארץ מצרים.82 בשני המזמורים, אם כן, מצאנו שהמסגרת הדרמטית היא הופעה אישית של האל המעיד בעמו, ושהעדה זו פותחת ברמז ברור ומכוון לפתיחת עשרת הדברות. גם בחלק השני של המזמור (טז-כב), בו האל מוכיח את החוטא הצבוע העובר עבירות מוסריות בעוד שהוא 'מספר' חוקי ה' ונושא את בריתו עלי פיו,83 הרמז לעשרת הדברות ברור: החטאים המוזכרים הנם גנבה (יחא), ניאוף (יחב) ודבור מרמה/דפי באח (יט), והם הם הדברות השביעי, השמיני והתשיעי בעשרת הדברות.84 מסתבר איפוא שגם פסוק טז, במלים 'חקי' ו'בריתי' מתכוון דווקא לעשרת הדברות. הרמזים שמצאנו בשני חלקי המזמור, ותיאור הופעת האל שבפתיחתו, יוצרים את הקשר בין שני החלקים ועושים את המזמור יחידה ספרותית אחת ואחידה, שנושאה תוכחת ה' על הפרת עשרת הדברות. התוכחה מושמעת, בין השאר, באמצעות רמיזה ברורה-מילולית – לעשרת הדברות עצמם. מה טעמה של רמיזה זו? לשאלה זו עשויות להיות שתי תשובות, התשובה העניינית והתשובה המעשית. התשובה העניינית תדון בתפקיד הספרותי של הזכרת עשרת הדברות בהקשר המזמור כולו. התשובה המעשית תעסוק בשימושו-מקומו בחיים הדתיים בישראל – של מזמור אשר בו נזכר מעמד סיני ומתוארת הופעה חדשה של האל. לכתחילה אין תשובה אחת מוציאה את חברתה מכלל אפשרות; שתי תשובות יכול שהן נכונות כיוון שהן עונות על שתי שאלות שונות, ויש לדון בכל אחת מהן לחוד. 2. התפקיד הענייני של נוסחת התיאופניה: נפנה לצד הענייני, לתפקיד הרמיזה לעשרת הדברות במזמור, ונשאל בראשונה על חלקו הראשון. מה עניין מעמד סיני אצל תוכחה למקריב קרבן? נתחיל מדברי רד"ק (בד"ה אלהים אלהיך אנכי):
מדבריו למדנו, כי יש קשר סבתי הדוק בין הזכרת עשרת הדברות ובין האמירה 'לא על זבחיך אוכיחך': אין אני מוכיחך על זבחיך, אומר האל, כי הם 'לפני תמיד,'85 אלא על דברים חמורים יותר, דהיינו, על הפרת עשרת הדברות. ועל פירושו זה ניתן להוסיף, כי ביום כריתת הברית בסיני אמנם הקריבו זבחים. ואז אומר האל: אל תדמו שזה עיקר, אלא תוכן הברית הוא עיקר, מצוותי אשר התחייבתם לקיים. לפי פירוש זה של רד"ק, האמירה 'אלהים אלהיך אנכי' רומזת לעשרת הדברות כולם, וההנגדה בחלק הראשון במזמור תהיה איפוא בין עבודת ה' בקרבן לבין אי-קיום עשרת הדברות.86 יתר על כן, כאשר האל חוזר על דברו הראשון, יש במשמע לא רק עשרת הדברות בכללותם, כדברי רד"ק, אלא הדבר הראשון עצמו בפרט. דבר זה, שהוא מבוא היסטורי לדברי החיוב של הברית ומספק בכך רקע הגיוני למצוות,87 משמש כאן להזכיר את החובה הקדומה של ישראל להישמע ולהיכנע. על יסוד זה מתבססת התוכחה הראשונה במזמור, דחיית תפישה מוטעית של קרבנות וחיוב קרבן התודה.88 ויש לפרש את הדברים בהקשרם כך: אמנם, אומר האל, אני אלהיך והוצאתיך ממצרים, ועל זה ראוי לעבוד אותי. אולם איני זקוק לעבודה זו אלא שייעשה רצוני. לכן אם בכל זאת רצונך לעבוד אותי,89 'זבח לאלהים תודה' ושלם את חובתך על חסדיו,90 הכל בתנאי שתדע שאין לי צורך אישי בכך. תוכן התוכחה של החלק הראשון במזמור יהיה כפול: לעומת ריבוי הקרבנות, שאין עליו כל ביקורת לעצמו, מוכיח האל את עמו על הפרת עשרת הדברות בכללו ועל שכיחת מהות הקרבן בפרט. 3. התפקיד הענייני של הרמיזה לדברות: עתה נשאל על תפקיד הרמיזה לעשרת הדברות בחלק השני של המזמור. אם נאמר, כדברי רד"ק בחלק הראשון, שמזמורנו מתכוון לעשרת הדברות בכללותם, אזי נוכל להסיק שגם בחלק השני, גנבה-ניאוף-מרמה אינם אלא הדגמה של עשרת הדברות ולא נאמרו בדווקא, והיא מסקנה המסתברת, בין השאר, מהיעדר כל זכר לדבר הששי, שהיה בלתי מובן לולא הכוונה היתה להדגים ולא למנות. לכן גם כאן לא נאמר, כדברי החוקרים, שהדגמה זו באה להנגיד חטאים מוסריים לעבודה בקרבן, אלא נדייק ונראה שההנגדה בחלק הזה היא בין הפרת ברית עשרת הדברות בכלל ובין 'מס-השפתיים' שבסיפור חוקי ה' ונשיאת בריתו עלי פה. ה'רשע' כאן הוא הצבוע: הוא לומד, ואולי אף מלמד את דברי אלהיו, ובכל זאת עובר עליהם. לשני חלקי המזמור קו אלד, הנגדת קיום מדומה של המתחייב בעשרת הדברות לעומת עבירה אמתית עליהם. ושני החלקים מקבילים תקבולת ניגודית: בראשון התוכחה, הכלולה ברמז לדברות (ז), קודמת למעשה הטוב המדומה (ח-יד), ובשני, המעשה (טז) קודם לתוכחה (יז-כ) הכוללת רמז לדברות. הופעת האל והעדת כוחות הטבע מקדימות את עיקר המזמור, ומזכירות את הופעתו הראשונה של אלהים בבואו מסיני ללמד לעמו תורה ומצוות, אלא שהפעם הוא בא להוכיח ולתבוע ולא לצוות.91 בסיום המזמור האל מנמק את הופעתו באמרו (כא): 'אלה (= אלו92) עשית והחרשתי דמית היות אהיה כמוך אוכיחך ואערכה לעיניך'. בדברים אלה האל ממשיך את הקו ההגיוני שבמזמור, דהיינו העמדת המדומה ('דמית') מול האמת, ומסיים באזהרה.93 אין ספק שמסגרת זו של התיאופניה, ביחד עם שני חלקי התוכחה, מעידה על קו מאחד, היינו הפרת עשרת הדברות. האמצעי של הרמיזה לדברות אינו זר למקרא, ומצאנו אותו, כמו שראינו, גם באבות. אבל בעוד ששם המטרה של האבטיפוס היא להקדים את המאורע העיקרי (פרולפסיס), ולכן אין שם תוכחה אלא מצוות אחדות והבטחות, פה המאורע העיקרי נראה בהסתכלות אחורה, ומטרת הרמיזה היא להזכיר את העבר כדי להוכיח על שכיחתו ('בינו נא זאת שכחי אלוה') ואי-קיום חיובם. התפקיד הענייני של הזכרת עשרת הדברות הוא תפקיד רב-מימדי. ראשית, כמו שאמרנו בפרק הראשון, הפתיחה ברמז לעשרת הדברות, למרות שאין נוסחתה המלאה באה כאן, משמשת כמבוא לדגם הריב. שנית, הזכרת עשרת הדברות מחזקת ומבארת את התוכחה על הקרבנות שבמזמור: האל אומר, אין לי התנגדות לעבודתך, אבל אין זה עיקר בריתי; העיקר הוא מה שאני דורש מכם. שלישית, הזכרת הדבר הראשון מנמק את הדרישה 'זבח לאלהים תודה'. רביעית, הדגמת עבירות כגון גנבה, ניאוף ומרמה משמשת בניגוד לספור חוקיו שהאל מואס, כאשר גם העבירות וגם החוקים מוזכרים במונחי ברית סיני. חמישית, הופעת האל והזכרת בריתו משווים למעמד סיני את מקומו הנכבד כמאורע מרכזי שבזכותו ניתן להוכיח על אי-קיום רצון ה'. מפרשים הרואים במזמור זה ובמזמורים דומים מזמור דידקטי גרידא, דהיינו מזמור המשקף, ואולי אף משמר, את דברי ההטפה והמוסר שנאמרו בפי המטיפים – אולי הלויים – יסתפקו במה שאמרנו עד כאן. גישה כזאת, כמובן, תהיה במיוחד קניין המפרשים הרואים בספר תהלים אוסף שירי היחיד, השייכים בעיקר לתקופה שלאחר גלות בבל, אבל גם חוקרים המקדימים את הספר רשאים ללכת בדרך הזאת ולטעון שלמזמור מעין זה היה שימוש בבית המקדש, אולם שימוש דידקטי בלבד. המפרשים האלה, נמצא שהם מרבים בתשובה לשאלה העניינית ומסתפקים במעט – בהכללה – באשר לשאלה המעשית, שכן שימושים רבים ושונים עשויים להיות למזמור אחד בדורות רבים, ועיקר תפקיד המחקר, לפי שיטה זו, הוא להבין מה נאמר בכתוב.94 4. התפקיד המעשי – הנחות הביקורת: אולם, בדורות האחרונים מתרבים התומכים בשיטה אחרת בפירוש מזמורי תהלים, והיא השיטה הפולחנית.95 שיטה זו מניחה שאין זה טיבה של שירה דתית להווצר ולשמש באופן עצמאי, אלא במקום הפולחן ובעת הקרבן; אין זאת שירה דתית אלא שירה ליטורגית, ואין לפרש את המזמורים באוסף ספרותי לשעצמו אלא כשרידי השירה שנאמרה במקדש (ים) במאורעות חגיגיים מסויימים, ושמאורעות אלו נתנו למזמורים את צורותיהם ואת דפוסיהם השונים. המחקר הפנים-מקראי מסייע לשיטה זו בהצביעו על תופעות לשוניות המעידות על קדמות מזמורי תהלים עד לימי הבית הראשון, או בציינו תופעות ספרותיות המקשרות בין מזמורים ובין הפולחן. והמחקר המשווה תרם רבות לגישה זו, ובמידה רבה אף הניע אותה מלכתחלה, בתארו את הפולחן ואת הליטורגיה הנהוגים בעמים האחרים השכנים, ובטענו שחגיגות דומות מלוות ליטורגיה דומה היו נהוגות בישראל. בניגוד לניתוח שעשינו עד כאן, אם כן, חוקרים הנוקטים שיטה זו מדגישים את השאלה המעשית, את שימוש המזמור, וקובעים ששימושו קובע את תוכנו ואת הדפוסים הספרותיים בהם תוכן זה יבוטא, והם ממעטים בעיסוק בשאלה העניינית, בטענם כי העניין נלמד מהצורה ומשועבד לה, ואילו הצורה עצמה משועבדת לצורך המעשי שלמענו נכתב המזמור.96 הביקורת הזאת אף היא מוצאת את נקודת מוצאה בשני הגורמים החשובים שמנינו, שהם תיאור התיאופניה שבמזמור והקרבה בין מזמורנו ובין עשרת הדברות כפי שהם מנוסחים בתורה. מן הראשון היא מסיקה שמזמורנו שימש במקדש כליטורגיה ללוות את פולחן הופעת האל, הקשורה קשר כלשהוא עם חגיגת השנה החדשה, ומן השני היא טוענת כי מזמורנו מראה על נוסח ליטורגי עתיק, קדום בהרבה לנוסח שבתורה, של עשרת הדברות כפי שנאמרו במהלך המעשה הפולחני. הנחת הביקורת היא שבמזמורי תהלים משתקפת פעולת קודש בצורת דרמה פולחנית. יש מי שמאפיין דרמה זו כייצוג מחדש של מאורעות מחוללי תקופה בתולדות העם,97 ויש מי שמאפיין אותה כייצוג של מאורע אשר תחילתו בפולחן ועל פיו נכתבה ה'היסטוריה' של העבר המדומה.98 ייצוג זה יכול שהיה דרמטי ממש, בשיחוק תפקידים ובביצוע פעולות דרמטיות, ויכול שהיה דיקלום דרמטי בלבד.99 במקרה שלנו, הביקורת קובעת, תיאור גילוי ה' הכרוך במזמור נ אינו אלא חזרה דרמטית על ההתגלות הראשונית, מעמד סיני, (או להפך, שריד ספרותי של המאורע הפולחני ההתגלותי שעל פיו דימו בני ישראל להם את המאורע של מתן תורה), והפסוקים המתארים את הופעת האל בציון יוצרים את הקשר לפולחן המקדש בירושלים.100 והנאמר על תיאור ההתגלות שבמזמור, כוחו יפה גם בקשר להזכרת דברי הברית עצמם. בפסוקים ז ('אלהים אלהיך אנכי') ו-יז-יח ('גנב... מנאפים... מרמה'), רואים החוקרים מעין חזרה שירית, מלווה דיקלום דרמטי ואולי אף הצגה דרמטית, על דברי ברית ה' בעשרת הדברות, ואומרים ששימוש פולחני זה הוא בית היוצר עצמו של עשרת הדברות, כאשר הכתוב בתורה (שמות כ II דברים ה) מנוסח על פי דברים כגון אלה שבמזמורנו.101 את ראשית עשרת הדברות, איפוא, יש לראות בהצגת הופעתו הדרמטית של אלהים בפולחן שבירושלים, שדומתה במזמור להופעה על מנת לדין ולהוכיח. דין והוכחה אלה נתגלגלו בתפישת העם ונתערבבו עם מושג הצהרת רצון האל, המצוי בכתובים העוסקים באמירת הדברות עצמם.102 ויש לזכור, שחלוקים החוקרים בשאלת מעמד סיני עצמו. לדעת הכופרים בו, עצם המאורע הומצא על פי המעשה הפולחני, ותחילת גילוי שכינה בישראל היא בפולחן ולא בסיני; לדעת המחייבים, רק הסיפור בתורה ונוסחת הדברות מוצאם בפולחן, ואילו גרעין הסיפור בזכרון ההיסטורי של העם שנשתמר בפולחן. כמו כן עלינו להבחין בין שתי אסכולות שבמחקר בשאלה נוספת, שאלת המקום המדוייק של מזמור הטפתי כזה בפולחן. לדעת סיעה אחת, יש במזמורנו דברי 'אורקולום נבואי' שהיו חלק בלתי נפרד מהקרבת הקרבן במקדש, ותכליתו הטפתית ותו לא. ואילו לדעת הסיעה האחרת, אין קביעה זו מספיקה, אלא יש לחפש מעמד או מאורע מסויים שבו מצא המזמור את מושבו בחיים.103 בעלי הדעה האחרונה הם שהולידו את רעיון 'חגיגת הברית'. הפך הדבר להיות מוסכם במחקר, בעיקר על פי הקבלות בבליות, כי חגיגת השנה החדשה היתה בישראל, כבעמים שכנים, חגיגת המלכת-הכתרת מלך מלכי המלכים, על כל התהלוכות והתרועות והמחזות הקשורות לחגיגה שכזו. ולאחר שנמנו וגמרו על המצאות חג כזה בישראל, אף מצאו החוקרים רמזים לכל פרטיה בספר תהלים. יש מכנים חגיגה זו חגיגת הברית, כי לדעתם בעת הכתרת ה' השנתית, העם הנוכח המשתתף בטכס ההמלכה, התחייב מחדש לשמוא את ברית ה'.104 ואילו יש המנסים להפריד בין שתי החגיגות,105 ואף הושמעה הטענה הכללית ש'נקודת המוצא לזיקת התהלים לפולחן היא חגיגת הברית, אשר בה היה למסורת-ה', השולטת במזמורים, מושבה האמתית בחיים.'106 מדברינו לעיל, ניתן להסיק שיש מי שיטען כי חידוש הברית הזה מניח כי ביסודו של דבר נכרתה ברית מקורית, היא הברית עתיקת הימים במסורת ישראל מימי תחיתו במדבר. מכאן נוכל להבין שלא את קדמות הברית עצמה הם שוללים, אלא את קדמות הכתוב בתורה, שאת ראשיתה הם רואים בפולחן. ואילו אחרים, הרואים את עצם רעיון הברית בפולחן, יטענו שהפולחן הוליד את הסיפור, הכתוב, ודברי הברית, ולאחר מכן גם את טכס הירושה.107 נסכם את טענת חוקרי הפירוש הפולחני ביחס למזמורנו: 5. הקשיים בהנחות הביקורת: אין כאן המקום להאריך בדברי פולמוס כללי נגד הנחות הביקורת הפולחנית, השקפותיה ושיטתה. על הנקודות הראשונה, השלישית, הרביעית, והחמישית, נוכל לומר רק דברים כלליים אחדים: א) הראנו את חשיבות המסגרת הספרותית להבנת המזמור בפרק הראשון, ובתחילת הפרק הזה הראנו כי המסגרת הדרמטית תורמת לתוכן הענייני של המזמור, בלעדיה אין המזמור אחיד. לכן דעתנו שתפקידה ספרותית ולא מעשית כל עיקר. ב) המזמור רואה את עשרת הדברות בהסתכלות אחורה, ובמנותו גנבה-ניאוף-מרמה, כמו ירמיהו (ז, ט) והושע (ד, ב) ומזמור פא (י-יא) הרומזים לאחדים מעשרת הדברות, הוא רומז לכלל ומדגים בפרטים אחרים. אין מקום לטעון על פי המזמור עצמו שהוא נוסח קדום של הדברות. ג) אין במזמורנו, ואין בעשרת הדברות, הרעיון של הפרימט המוסרי.109 הקרבן מחוייב במזמור ובעשרת הדברות, כמו המוסר, וכמו שמירת השבת וכיבוד אב ואם ואיסור נשיאת שם ה' לשוא שאינם לא פולחן ולא מוסר. עשרת הדברות ומזמורנו מחייבים, כמו שראינו בדיוננו בפרק הראשון, קיום דבר ה' וכניעה לרצונו, יהיו דבר זה ורצון זה אשר יהיו. אין לחיוב הזה לא זמן ולא תקופה, אלא שורר הוא על פני כל המקרא. לכן אין כל יסוד לקבוע את זיקת מזמורנו ולא את זיקת עשרת הדברות לנבואה הקלאסית מבחינת תוכנה או 'רמתה' הדתית. 6. חידוש ברית לעומת תוכחה על הפרתה: באשר לנקודה השנייה האמורה לעיל (עמוד 25), נראה לנו להאריך את הדבור יותר ולהצביע על בעייה אחת העולה ממזמורנו, והיא, הקשר בין מזמורנו לחידוש הברית. אף אם נאמר כשיטת החוקרים, שהיה טכס כזה בישראל, דבר הנראה סביר מטעמים אחרים,110 קשה לראות כל רמז לו במזמורנו. אין בו מצווה אחת בלשון ציווי מעשרת הדברות, והצו היחיד המצוי בו אינו אלא 'זבח לאלהים תודה ושלם לעליון נדריך' (יד),111 וזו מצווה פולחנית בעליל. הרמזים לעשרת הדברות אינם מצוות. הדבר הראשון נזכר כהקדמה לתביעה שתבוא בהמשך ובכך סותם את טענות הנאשם. הדברות השביעי, השמיני, והתשיעי נרמזים כחלק של התוכחה. אין לשון של חיוב מצד המחייב, כדוגמת 'לא תנאף לא תגנב לא תענה ברעך עד שקר' (שמ' כ, יג), וחשוב לא פחות, אף מצד המתחייב אין לשון שבועה ולא לשון אמונה ולא לשון קבלה. יש כאן תוכחה בלבד.112 אולם, דעת החוקרים שיש ביטוי לחידוש הברית מסתמכת בו על גזירה שווה ממזמור פא מעיד במפורש שהוא מזמור של חג (פסוקים ג-ה), ועובר ממבוא חגיגי ישירות לדברי האל. תחילת דבריו דומה לדברי מזמורנו (פסוק ט שם ופסוק ז כאן), והמשכם קרוב ביותר לכתוב בתורה (שמ' כ, ב-ג), והם לשון מצווה מובהקת. אבל אף כאן לא דייקו חוקרים בתוכן המזמור: לא העם המתחייב מדבר כאן אלא האל; אין האל מצווה אלא חוזר על מצוותו הראשונה; וסיבת החזרה הזאת אינה חידוש דבריו אלא תוכחה על הפרת הברית, כמו שמוכח בהמשך (יב ואילך). סיום מזמור פא הוא חזרה על השכר הטמון לישראל אם יחדלו מלהפר את ברית ה' (פסוק יד: לו עמי שמע לי). צדקו החוקרים במצאם במזמור זה מקבילה למזמור נ, אבל לאמיתו של דבר המקבילה היא בכך ששניהם נאומי תביעה על הפרת הברית, ואין אף אחד מהם לשון חידושה. ואמנם, מזמור פא מעיד על מקומו בחג: אבל מכאן ועד לחידוש הברית הדרך רחוקה, ובפרט שדברי המזמור תוכחה הם ולא כריתת ברית.112* ויש בדברינו כוונה להדגיש עד כמה הבנת התוכן של המזמור הוזנחה על ידי חוקרים שעמלו למצוא דברים שלא נאמרו. אם היתה בישראל חגיגת הברית, ואם היה לה ביטוי שירי, היינו מצפים למצוא שם דמיון ענייני – וגם צורני – למעמדות של חידושי בריתות המצויים במקרא. כי טכס של כריתה מחדש של ברית עתיקה אינו זר למקרא. ברית עשויה להתחדש אחר הפרתה, כמו שהופרה ברית סיני במעשה העגל (ר' שמ' לד, ח-ט) ונכרתה הברית מחדש (שמ' לד) בלשונות של מצווה (פסוקים יא-כו) ובכתיבת דברי הברית (פס' כז ואילך). אין לדברי התוכחה ולעונש כל תפקיד בכריתה מחדש של הברית. כמו כן הברית בימי יאשיהו (מל"ב כג, א-ג) באה אחרי דברי ההאשמה-עצמית שבפרק הקודם, ואין להאשמה כל חלק בכריתת הברית. כן היה חידוש הברית שבימי עזרא ונחמיה (נחמ' ז); דברי התורה הושמעו, אך דברי תוכחה אין.112** או הברית עשויה להתחדש אחרי שעבר דור. ברית ערבות מואב שבספר דברים באה במסגרת זו. יתר על כן, ספר דברים עצמו מצווה על התחדשות הברית כל שבע שנים במעמד הקהל (דב' לא), והאמצעי לחידושה הוא קריאת דברי הברית. ובספר יהושע (ח, ל-לה) מתואר טכס חידוש הברית בדור הכיבוש.113 לכן, אף לדעת המחייבים את הטכס השנתי של חידוש הברית, קשה לשער שיש בטכס זה מקום לתביעה ומשפט. מאידך, מלבד המקומות שציינו ומלבד מזמור פא שבו עסקנו, המקרא יודע מקבילה אחרת למזמורנו, בה דברי הברית מושמעים אגב תוכחה בלבד, והוא הכתוב בירמיהו יא, א-ט. הרמז לכריתת ברית סיני ברור:
הנביא מצווה כאן להשמיע אתדברי הברית לא כדי לחדש אותה אלא להוכיח את העם על הפרתה: 'כי העד העדתי באבותיכם ביום העלותי אותם מארץ מצרים עד היום הזה השכם והעד לאמר שמעו בקולי: ולא שמעו ולא הטו את אזנם וילכו איש בשרירות לבם הרע ואביא עליהם את כל דברי הברית הזאת114 אשר צויתי לעשות ולא עשו' (ז-ח). ודוק: אין המשך של 'לכן...'. הזכרת דברי הברית בסיני משמשת כאן להוכיח בלבד, ואולי לאיים, אך בשום אופן לא לחדש את הברית. וכמו הקטע בירמיהו, כן מזמורנו. הראנו אם כן שתוכן מזמורנו לשעצמו אינו מתאים לכריתה מחדש של הברית, והבאנו סיוע לכך משני צדדים: האחד, שטכס חידוש הברית מתואר במקרא במקומות אחרים ואין תוכנם הרעיוני או הצורני דומה לשל מזמורנו, והשני, שמקבילה עניינית למזמורנו אכן מצויה במקרא ואין עניינו חידוש הברית כלל וכלל.
ראינו בפרק הראשון שהקביעה כי מזמור נ 'מזמור נבואי' אין בה כדי לפרש את תוכן הניגודים והדרישה המתבטאים בו, ולכן אין היא מספקת הבנה נכונה של משמעות התוכחה המושמעת במזמור. בפרק השני ראינו שהדגשת המסגרת הדרמטית וקישורה עם החג המשוער של חידוש הברית מביאים לידי היעלמות מסויימת מן המזמור עצמו, הן מהמסגרת הספרותית שהיא הריב על הפרת הברית ולא דברי כריתת הברית, והן מתוכנו, שהוא תביעת כניעה לרצון האל כנגד עבודתו בקרבן ובלימוד. החוקרים המדגישים את הדגם הספרותי מתעלמים מן הצד הדרמטי, ומאידך גיסא, המדגישים את המסגרת הדרמטית מתעלמים מן הדגם הספרותי. לדעת הראשונים עניין המזמור הנגדת מוסר פולחן; לדעת האחרונים עניינו כריתת ברית ה'. ברור שהבנה נכונה של המזמור צריכה להתמודד עם כל המרכיבים: הענייני – התביעה ותוכנה; הספרותי – הריב וקרבתו למקראות אחרים; והדרמטי – הופעת האל ומשמעותה במזמור. על יסוד דברינו עד כאן, נראה שניתן להבין את מזמורנו הבנה נכונה שכזו, והבנה זו תבוסס על ההנחות הבאות:
הפעלת הכללים האלה, הנלמדים מסקירתנו על המחקר והפרשנות העוסקים במסמור נ ובמזמורים בכלל ומבדיקת הנחותיהם, תביא לידי מסקנות פחות בטוחות ופחות חד-משמעיות, אבל, לדעתנו, נאמנות יותר למזמור הכתוב. ועל פי סדר הכללים תבאנה המסקנות:
הערות שוליים: * תחילת עבודה זו בעבודה סמינריונית בחוג למקרא של האוניברסיטה העברית בהדרכת פרופ' משה ויינפלד בשנת תשל"ז. חלקה הראשון הושמע בסמינריון 'אמונות ודעות במזמורי תהלים' בהדרכת פרופ' מאיר וייס בשנת תשל"ח. חלקה האחרון הושמע בסימפוזיון של החוג למקרא, סיון, תשל"ח. תודתי נתונה לשני מורי הנ"ל שהדריכוני בכתיבת העבודה והעירו עליה הערות מאלפות.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|