 |
|
 |
|
Pieta Rondanini צלם:
בואונרוטי מיכאלאנג'לו
|
|
 |
|
 |
|
יצירתו של מיכלאנג'לו, ה"פייטה רונדניני" שימשה מקור השראה ליצירה "עקדה" של לחמן. מה"פייטה רונדניני" קיבל לחמן את ההשראה לדמותו המוארכת של אברהם המתנשא מאחורי יצחק הכפוף. הפייטה היא רוחנית ומלאת רגש נעלה, גרסה הנאבקת בקשיחות של מעשה הקורבן. מכיוון שמיכלאנג'לו יצר את הפייטה בשני שלבים, לצדו הימני של ישו נותרה יד ימין מנותקת, שריד מהגרסה הראשונה של הפסל. ליד הקטועה שמיכלאנג'לו הותיר יש משמעות כפולה: מחד זהו גדם חסר חיים ומאידך זוהי אפשרות שהאמן קטע על מנת ליצור שפה אמנותית חדשה, מופשטת יותר. מיכלאנג'לו בוחר בהפשטה הרוחנית על פני הנטורליזם ה"חקייני" ממש כפי שאברהם בוחר באל המונותיאיסטי המופשט על פני הפגאניות המוחשית.
|