![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > משפחת האבות > סיפורי אברהםעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > מקרא באמנות > אברהם, יצחק ויעקב |
|||||||||||||||||||||||||||||
העקדה מופיעה על תשמישי קדושה וחפצים טקסיים באירופה ובמזרח בהם מושם דגש על סיפור העלילה ועל האמונה התמימה והשלמה שאותה מסמלת העקדה ואשר בזכותה יזכה העם לרחמי האל.
העקדה בהקשר של פדיון הבן מסמלת את רעיון ההמרה של קורבן האדם בבעל חיים, המתבטא בהמרתו של יצחק באיל 1. במזרח מופיעים תיאורי עקדה על צלחות משלוח מנות לראש השנה, על קמעות, ברקמות, על טבעות ועוד, כסגולה לישועה וכביטוי לאמונה. משה שאה, מהציירים הידועים של היישוב הישן בירושלים, מבטא את הקשר זה על ידי הכתובת המופיעה למעלה: "ועקדת יצחק לזרעו היום ברחמים תזכור" 2. ציורו משנת 1900 מציג את התבנית המסורתית של סיפור העקדה, המתארת את העלילה בשני שלבים: בחלק התחתון - מתוארים הנערים עם החמור, ולפניהם אברהם ויצחק מתקדמים אל ההר. בחלק העליון של הציור - מתוארת העקדה כסצנה שלווה וסטטית – אברהם עטוף בטלית, יצחק מתואר כמבוגר בעל זקן ועירום, וזאת בעקבות המדרשים המתארים את יצחק כאדם מבוגר ומדגישים את הסכמתו השלמה לעקדה ואת העובדה שפשט את בגדיו כדי ששרה לא תצטער כאשר תראה את בגדיו המוכתמים בדם: "ד"א א"ר יצחק בשעה שבקש אברהם לעקוד יצחק בנו אמר לו אבא בחור אני וחוששני שמא יזדעזע גופי מפחדה של סכין ואצערך ושמא תפסל השחיטה ולא תעלה לך לקרבן אלא כפתני יפה יפה. מיד ויעקד את יצחק. כלום יכול אדם לכפות בן שלושים ושבע שנה ? " 3. לקריאת חלקים נוספים בפרק: הערות:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|