![]() |
|||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > אזרחות ומדע המדינה > מדינה וחברה > החברה בישראל > ערביםעמוד הבית > ישראל (חדש) > אוכלוסייה וחברה > קבוצות אוכלוסייה |
|||||||||||||||||||||||||||
מהמיעוטים הערביים בישראל. בעבר, הבדוויים התפרנסו מגידול גמלים ומרעיית עדרי צאן, ונדדו בתוך שדות המרעה הענקיים של המדבריות בהתאם לעונות השנה, כל שבט בתחומו המוגדר. במקומות שבהם האקלים מאפשר זאת, נוהגים הבדווים לעבד אדמות כחקלאים. עד תחילת המאה העשרים ישבו רוב השבטים הבדווים מחוץ לתחום שלטונן של מדינות, ממלכות ואימפריות ששלטו באזור, ופיתחו מערכת שלטון חלופית עצמאית. בסופה של התקופה העות'מאנית ועם קביעת גבולות בינלאומיים במזרח התיכון ובצפון אפריקה, הוגבלה נדידת הבדווים והוטלה עליהם מרות השלטון המרכזי, והדבר עורר התנגדות קשה ואף אלימה. כיום הבדווים משולבים בדרך כלל במערכת המדינות של המזרח התיכון. במאה העשרים השתנו אורחות חייהם של הבדווים, ובעיקר של הבדווים בישראל. אלה מתחלקים לשתי קבוצות: הבדווים בצפון הארץ, שחדלו לנדוד ורובם ככולם מתגוררים בכפרים ובעיירות (עיור כפוי, למשל בבסמת טבעון), והבדווים בנגב, שביניהם יש נוודים למחצה ותושבי עיירות וכפרים לא מוכרים, וגם יושבי יישובי קבע וערים (למשל, רהט, כסייפה, לקיה, חוּרה עוד ועוד). בשל הגידול הדמוגרפי החלו הבדווים בנגב להשתלט על אדמות המדינה, ונוצרו מוקדי חיכוך רבים בינם לבין מוסדות השלטון וכוחות הביטחון. הבדווים במדינת ישראל סובלים כיום מרמת אבטלה גבוהה במיוחד. הבדווים (בעיקר מהצפון) משרתים בהתנדבות ביחידות השונות בצה"ל ולהם גם שתי יחידות ייחודיות. הגיוס בקרב בני העדה שנוי במחלוקת, ובעקבות פריצת אינתיפאדת אל אקצא, ובגלל התחזקות התנועה האיסלמית בקרב העדה, וכן בגלל מחסור באפשרויות קידום, נרשמה ירידה במספר המתגייסים הבדואים לצה"ל. לאחרונה החלה תופעה של גיוס בנות בדואיות, אותה הובילה אמירה אל הייב, בדואית מהצפון, שהתגייסה למשמר הגבול (מג"ב).
|
|||||||||||||||||||||||||||
|