![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > תרבות ישראל > תורה שבעל פה > יחיד וחברה > מבנה החברה ומוסדותיה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
בפיליטון ידוע, מתאר אפרים קישון את תלאותיו בגביית חוב מ'קונשטטר' ("צריך לשכור עורך דין טוב", הג'ינג'י עם המפתח, עמ' 123):
כדרכו, קולע קישון למטרה בדיוק רב; פעמים רבות, הבא בשערי בית המשפט בחיפוש אחרי הצדק, יוצא ממנו בפחי נפש ובכיס מרוקן. הפתרון שמייעץ העורך דין ה'באמת טוב' מפתה מאוד שכן הוא שמביא לתוצאות. הסוגיה המובאת בתחילת הפרק השלישי של מסכתנו דנה במקרה קרוב, העוסק גם הוא ב'מכות' (ב"ק כז ע"ב, מארמית):
בשורות הבאות מתברר כי המחלוקת שאליה מפנה רב נחמן היא מחלוקתו שלו עצמו עם רב יהודה. לדעת רב נחמן עושה אדם דין לעצמו בכל מקרה, ואילו רב יהודה מתיר רק כאשר ללא עשיית הדין ייגרם הפסד לאחד מן הצדדים.
לאחר הצגת מחלוקת האמוראים ונימוקיה, מובאות שמונה קושיות – ארבע על רב יהודה וארבע על רב נחמן, לפי סדר זה. בראשונה שבהן מובאת ברייתא (המקבילה לתוספתא [י, ל"ח]) המדגימה יפה את עוצמת דעתו של רב נחמן:
כאמור, מבחינת קושיותיה, הסוגיה סימטרית לחלוטין; מספר הקושיות על כל אחד מן האמוראים שווה, וכולן מתורצות בדרך זו או אחרת. על אף זאת, נטיית הפוסקים היא לפסוק כרב נחמן וזאת מנימוקים שונים. אחד הקדומים שבהם הוא רבנו חננאל (קירואן, המאה ה-11): 'פסק: והביאו ח' הלכות לברר הלכה כמי משניהם (רב נחמן ורב יהודה)... וקיים לנו כרב נחמן'. ר"ח הולך ומונה את כל הקושיות, אולם על אף שכולן מתורצות, הוא מדגיש דווקא את הקשיים של רב יהודה ואת התירוצים של רב נחמן. את הסיבה לכך ניתן למצוא בצורה מפורשת בדברי ר' אשר (הרא"ש, אשכנז-ספרד, מפנה המאה ה-13): 'והלכתא כרב נחמן בדיני, ועוד דהרבה פירכות מקשים לרב יהודה ותירצום בדוחק'. כלל ידוע מזכיר הרא"ש, והוא שסמכותו של רב נחמן מכרעת בדיני ממונות והלכה כמותו בעניינים אלו. יש להניח שכלל זה הוא הגורם המכריע את פסיקתו, שכן ניתן לראות דחקים לא פחות גדולים בתירוצי הסוגיה ביחס לרב נחמן. באופן עקרוני, גם הרמב"ם פוסק ש'עביד איניש דינא לנפשיה' (הל' סנהדרין, ב יב):
המציאות המשפטית העולה מפסיקות אלו, ובייחוד מהלכתו של בן בג בג, אינה סימפטית כלל; האם 'לית דין ולית דיין'?! האיש הישר בעיניו יעשה?! הרי לשם מה קיימת מערכת משוכללת של ביורוקרטיה משפטית אם היא עצמה מאפשרת לעוקפה? ואכן, ישנה קבוצה (קטנה יחסית) של פוסקים הפוסקים כרב יהודה. הראשון שבהם הוא בעל 'ספר השאילתות' מתקופת הגאונים, המביע בצורה חריפה וברורה את העדפתו (בראשית, שאילתא ב [מתורגם מארמית]. יש לציין את פרשנותו של הנצי"ב המנסה ליישב את דעת הגאון עם הפסיקה כרב נחמן, אולם אין אלו פשוטם של דברים):
הנימוקים המובאים לעיל חזקים וברורים; התנהלותו של העולם תלויה בראש ובראשונה בדין, המנהל את התנהגותם של בני האדם ביחסיהם זה עם זה. הדין מושתת על האמת, וללא שניהם אין מקום לשלום בעולם. אולם כיצד מיושבת דעה זו עם הכלל המעדיף את רב נחמן ב'דיני'? על בעיה זו עומד ר' אפרים, תלמיד הרי"ף מקלעת חמאד שבאלג'יר (דף י"ב ע"ב בדפי הרי"ף. אני מודה לפרופ' שמחה עמנואל על זיהויו):
אם נושא הדיון אינו בקטגוריית ה'דינים', הרי שאין יותר חובה לפסוק כרב נחמן.
כפי שאמרנו, נטיית הפסיקה היא כרב נחמן, אולם הבעיות המערכתיות שמעלה פסיקה זו מחייבות את עיגונה המשפטי. שתי דעות מקובלות בספרות הרבנית למקור סמכותו של האדם לעשות דין לעצמו. י' דינרי, במאמר משנות השבעים (דיני ישראל ד') מתמצת אותן:
לשאלה האם עשיית הדין העצמית נגזרת מסמכותו של בית הדין או שמא מדובר בעניין פרטי של האדם ישנן מספר השלכות. על אחת מהן עומד למשל זקני, ר' שלמה יהודה טבק (סיגט, המאה ה-19), בספרו ערך ש"י (חו"מ סי' ה). באופן כללי, עשיית דין אסורה בשבת וביום טוב. אם עשיית הדין העצמאית נובעת מכוח בית הדין, הרי שגם היא אסורה בשבת, מה שאין כן אם מדובר על אדם פרטי. מאמץ זה של הפוסקים למצוא עיגון במערכת המשפט עצמה (בית הדין או בעלות) לפסיקתו של רב נחמן מובנת; שהרי על פניו, היתר 'לקיחת החוק לידיים' נוגד כל אינסטינקט משפטי וחברתי נורמטיבי. כיוון שכך, אין מוצא אחר מאשר מציאת נימוקים משפטיים רציונליים כדי להשיב פסיקה זו למסגרת המקובלת. אולם נראה שניתן להציע כיוון שונה מעט להבנת דעתו של רב נחמן, כיוון שניתן לראותו בנושאים מגוונים בדיני ממונות. יש נטייה למערכת המשפטית לצמצם את עצמה ולמנוע עד כמה שאפשר את הצורך בהתערבותה בחיי ה'שוק'. הרציונל לכך ברור; אם בכל דבר פעוט נידרש לבית הדין, כל היחסים הממוניים בין בני האדם ישקעו בבוץ כל כך עמוק וטובעני, עד שלא יהיה ניתן לקיימם. ויבוא הפיליטון של קישון ויעיד כאלף עדים! לעיתים, כדי לשמור על זרימה חופשית של חיי מסחר, יש לאפשר אפילו 'מאה מכות' – כלשונו של רב נחמן לרב חסדא. נכון, מכות הן לא דבר סימפטי, ובוודאי קשה לראותן כסעיף בספר החוקים של מערכת כלשהי. אך אל לנו לשכוח כי בבני אדם עסקינן, והשוק, או הרחבה שלפני בור ההשקיה, אינה מקום סטרילי. ופה יכולות בנותיו של לבן ושל יתרו או נעריו של דוד לבוא ולהעיד. כפיית הבירוקרטיה המשפטית על השוק עשויה לבטלו כליל, ומכאן הדרך לשווקים אפורים ושחורים קצרה ביותר. במקרים אלו, דווקא צמצום מעורבותו של החוק מאפשרת הכנסת תחומים ומגזרים נרחבים מאוד תחת כנפיו.
למאמרים נוספים באתר פשיטא
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|