![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
הלשון היא מערכת של סימנים מוסכמים, המשמשת לצורך תקשורת והבעה. זו מערכת אחת, ויש לה שני צדדים: הדיבור והכתב. הדיבור והכתב הם שתי פנים של אותה הלשון, שתי צורות ביטוי, שני סוגים של פעולה, שתי דרכי שימוש בלשון אחת. בחיי היום-יום אנו משתמשים בלשון בשני האופנים: הן בדיבור, הן בכתב. כשאנו משוחחים בטלפון, מאזינים לחדשות, מספרים סיפור או מתווכחים עם מישהו - אנו משתמשים בלשון הדיבור; ואילו כשאנו קוראים שלט, כותבים במחברת, מעיינים בספר או מדפיסים במחשב - אנו משתמשים בלשון הכתב. בלימוד הלשון נהוג לכנות את לשון הדיבור - הלשון הדבוּרה, ואת לשון הכתב - הלשון הכתובה.
בני האדם החלו להשתמש בלשון לפני עשרות אלפי שנה, ויש חוקרים הטוענים שהלשון האנושית התפתחה עוד לפני 150,000 שנה. הלשון הדבורה קדומה מאוד. לעומתה, הלשון הכתובה "צעירה" ממנה בהרבה. הכתב נוצר לפני כ- 5,000 שנה "בלבד". כך מגלים לנו סימני הכתב הראשונים, שנשתמרו בכתובות עתיקות. מאחר שלפני 5,000 שנה עדיין לא היו קלטות ורשמקולים ("טייפים"), היה צורך למצוא דרך כלשהי, שבאמצעותה אפשר לשמר או להעביר את הדברים שרוצים לומר. אנשים החלו לצייר ציורים, סמלים, לחרוט סימנים מוסכמים, וכך נוצר בהדרגה הכתב. כאשר רצה מלך "לדבר" עם מלך אחר של ארץ רחוקה, ולמסור לו דברים סודיים ביותר, הוא שלח לו את דבריו באיגרת חתומה, על גבי קלף או על גבי חרס. כאשר רצה מלך להקים לעצמו מצבת ניצחון, שתוכל "לדבר" גם אל הדורות הבאים, הוא הנציח את תיאור ניצחונו בכתובות אבן מפוארות ומעוטרות. כאשר ערכו סוחרים הסכם מסחרי, שכלל הרבה מאוד פרטים והחלטות, הם נהגו לרשום את כל החלטותיהם על גבי קלף, כיוון שבהסכם בעל-פה היו עלולים לשכוח פרטים (או שכל אחד היה עלול לזכור אותם קצת אחרת), אך בעזרת הכתב יכלו להעביר מידע רב - ובצורה אחידה, ולכן אמינה יותר. הכתב נוצר כתחליף לדיבור, במקום שהדיבור היה בלתי אפשרי, קשה או פחות יעיל. הכתב הוא תרגום של הדיבור לסימני כתב: את ההגיים (הצלילים) מתרגמים לאותיות ולסימני ניקוד, ואת ההפסקות וטון הדיבור - לסימני פיסוק. הלשון הדבוּרה קודמת ללשון הכתובה גם בהתפתחותו של כל אדם ואדם בפרט, ולא רק בהתפתחות האנושות בכלל. כאמור, תינוק לומד לדבר בגיל רך, וכל תינוק לומד זאת באופן טבעי. ואולם, לכתוב ולקרוא הילד לומד רק בגיל מאוחר יותר, בדרך כלל במסגרת בית הספר. לא כל הילדים לומדים לכתוב ולקרוא - כי לכך נדרשת הדרכה של מורים או של הורים היודעים מלאכה זו, ולא כל הילדים בעולם זוכים לכך.
העובדה שהלשון הדבורה קדומה מאוד, ואילו הלשון הכתובה צעירה מאוד - איננה ההבדל היחיד ביניהן. מלבד גילן של "שתי הלשונות", יש ביניהן עוד הבדלים רבים, למרות העובדה ששתיהן ביטויים שונים של לשון אחת. בעמודים הבאים טבלה ובה שלושה טורים: טור שאלות הרומזות על ההבדלים שבין הלשון הדבורה ללשון הכתובה, טור המאפיינים של הלשון הדבורה, וטור המאפיינים של הלשון הכתובה. קפלו את הדף, כך שתראו רק את טור השאלות הרומזות, ונסו לנחש בעזרת השאלות מה כתוב בטורים האחרים. כך תוכלו לגלות בכוחות עצמכם כמה מן ההבדלים שבין הלשון הדבורה ללשון הכתובה. לאחר מכן בדקו את תשובותיכם.
הלשון הדבורה היא לשון הדיבור, והלשון הכתובה היא לשון הכתב. הכתב נוצר כתחליף לדיבור, במקום שהתקשורת על-ידי הדיבור הייתה בלתי יעילה, כרוכה בקשיים או אף בלתי אפשרית. אף על פי שהלשון הדבורה והלשון הכתובה הן שני ביטויים של לשון אחת, הן שונות מבחינות רבות: דרך ההפקה שלהן, החושים הקולטים אותן, מערכת הסימנים שלהן, השימושים שלהן בחיי היום-יום, ובולט גם השוני בתכונות כגון: הישרדות ועמידות לאורך זמן, מידיות הקליטה שלהן, וההקפדה על הסגנון. עוד בנושא: הלשון בחיינו הלשון - מערכת סימנים וכללים לשון דבורה - לשון כתובה ההגיים בעברית העיצורים התנועות
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|