![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > נבואה > ירמיהעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > אמונות ודעות במקראעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > נבואה > מוסר הנביאים |
|||||||||||||||||||||||||||||
אצל ירמיהו מוצאים אנו את הנסיון להביע את החוויה הדתית בדרך אישית ולא אינסטיטוציונאלית. דבר זה בולט בעיקר בסדרת הכרזות בניסוח של אנטיתיזה ותיזה: "לֹא יֹאמְרוּ עוֹד" כך... "כִּי אִם"... "לֹא צִוִּיתִים" זאת... " כִּי אִם"... לא כך... כי אם אחרת. 1. "בַּיָּמִים הָהֵמָּה נְאֻם ה' לֹא יֹאמְרוּ עוֹד אֲרוֹן בְּרִית ה' וְלֹא יַעֲלֶה עַל לֵב וְלֹא יִזְכְּרוּ בּוֹ וְלֹא יִפְקֹדוּ וְלֹא יֵעָשֶׂה עוֹד" (ג' י"ח). "בַּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלַיִם כִּסֵּא ה', וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָּל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלַיִם " (שם, י"ז); (יש לקרוא את שני הפסוקים בנשימה אחת: לֹא יֹאמְרוּ עוֹד... כי אם יִקְרְאוּ...). 2. "הִנֵּה יָמִים בָּאִים... וְכָרַתִּי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה. לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְּיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם... כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם ה' נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתֳבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ לִי לְעָם. וְלֹא יְלַמְדוּ עוֹד אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת ה' כִּי כֻּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד גְּדוֹלָם נְאֻם-ה'" (ל"א, ל'-ל"ג). 3. "כִּי לֹא דִּבַּרְתִּי אֶת אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוֹצִיא (הוֹצִיאִי) אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח. כִּי אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר שִׁמְעוּ בְּקוֹלִי וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם" (ז', כ"ב-כ"ג). 4. "בַּיָּמִים הָהֵם לֹא-יֹאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָּנִים תִּקְהֶינָה. כִּי אִם אִישׁ בַּעֲוֹנוֹ יָמוּת" (ל"א, כ"ח-כ"ט). 5. "וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. כִּי אִם חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכָּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה" (ט"ז, י"ד-ט"ו, כ"ג, ז'-ח'). הדברים האלה באים כאילו להורות על תיאולוגיה חדשה הבאה לבטל עקרונות ישנים. ונתעכב על משמעותם של אלו. לפנינו תהליך של דחיית הביטוי החיצוני, כדי לפנות מקום לביטוי הפנימי; תהליך ההפנמה בא לידי ביטוי בדברי ירמיהו על המילה. ירמיהו אומר "הִמֹּלוּ לַה וְהָסִרוּ עָרְלוֹת לְבַבְכֶם אִישׁ יְהוּדָה וְישְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם" (ד', ד'). תחילת הכתוב היא למעשה נוסחה הלקוחה מתחום הפולחן, ודי להזכיר עשיית שבת לה' (שמות כ', י'). "פסח לה'" (שמות י"ב, מ"ח) וכדומה. אך ברור, שאין הנביא מתכוון כאן להטיף למילת בשר כי אם מצווה על מילת הלב. אולם, כדי לקדם את מטרתו משתמש הוא באמצעי ההפתעה. הוא פותח כאילו בלשון הרגילה והשגרתית, אבל מפרש את עצמו, מה הכוונה, כאילו רוצה הוא להדגיש את הביטוי הפנימי על חשבון הביטוי החיצוני. ומכאן אנו עוברים להטחתו של ירמיהו כלפי הקרבת קרבנות: עלותיכם ספו על-זבחיכם ואכלו בשר. כי לא-דברתי את אבותיכם ולא צויתים ביום הוציא (הוציאי) אותם מארץ מצרים על-דברי עולה וזבח". הפאתוס המתגלה אצל נביאים בדברם על עליונות המוסר על הפולחן (הפרימאט המוסרי בלשונו של קויפמן) אינו מיוחד לירמיהו. על כן אפשר להבין את החלק הראשון כנאמר בעידנא דריתחא ולצורך חיזוק הטענה: כאילו אמר: אם אתם מתנהגים כך – אתם יכולים לאכול גם את העולות. אולם ההמשך הוא מיוחד במינו ולא שמענוהו אצל נביא אחר. לפנינו קביעה חדשה, כאילו תורה, היוצאת עתה מפי הנביא: אלהים לא ציווה על הקרבנות כלל ועיקר. מה שקובע לגבינו זו ההחלטיות "לא צויתים" הדומה בבחינת מה להחלטיות שבענין הארון "ולא יעשה עוד". (אגב אותה לשון נקוטה אצלו לגבי הקרבת בנים לבעל ולמולך, "אשר לא-צויתי ולא דברתי". יש כאן מעין סטירת לחי לתורה הכהנית על דקדוקיה ועל פרטיה, שכן, תורה זו, תורת העולה ותורת הזבח, נאמרה למשה מסיני. אמנם, לפי התיאוריה של וולהויזן, שתורות אלה הן מתקופת הבית השני, הדברים מתישבים יפה. אך אם אין מקבלים תיאוריה זו, הרי מוכרחים אנו לומר שהכוונה כאן – כפי שכבר ראה הרד"ק – לעשרת הדברות. ואמנם, לפי ספר דברים, שירמיהו כל כך קרוב לו, רק אלה ניתנו בסיני. ואילו שאר המצוות נאמרו על ידי משה בברית ערבות מואב סמוך למותו. היינו מצפים שבעשרת הדברות לצד כיבוד הורים, יופיע גם צו על כיבוד האל, כפי שבעל ספר משלי (שהוא מא נייטראלי מבחינה דתית) אומר: "כבד את ה' מהונך" וכו' (ג', ט'), אך להפתעתנו אין דבר על כך. ואכן באותו פרק עצמו, ירמיהו מתייחס לעשרת הדברות בתוכחתו: "הגנב רצח ונאף והשבע לשקר וקטר לבעל והלך אחרי אלהים אחרים" – לפנינו התיחסות לחמשת הדברות: "לא תגנב", "לא תרצח", "לא תנאף", "לא יהיה לך אלהים אחרים", ו"לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא". עוד בנושא:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|