![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > פסיכולוגיה > פסיכולוגיה התפתחותית |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ההתפתחות השכלית (קוגניטיבית) של תינוקות בראשית חייהם ועד תחילת הדיבור (בגיל שנה וחצי - שנתיים) מבוססת על כישורים תחושתיים (סנסוריים) ועל כישורים תנועתיים (מוטוריים), ומכאן גם שמו של השלב הראשון בהתפתחות השכלית: השלב הסנסורי-מוטורי. בתחילתו של שלב זה פעילות הגומלין בין התינוק לסביבה היא באמצעות תפיסת הגירויים מהסביבה (החלק התחושתי = הסנסורי) וכן באמצעות הפעלת השרירים לצורך פעולות על הסביבה (החלק התנועתי = המוטורי). מעניין לציין כי תינוקות נולדים מצוידים בסכמות פשוטות - רפלקסיביות (כגון: הסכמה של המציצה, של האחיזה, של הבליעה וכדומה), ובעזרת סכמות פשוטות אלה הם מתוודעים אל הסביבה. אם כך, בחודש הראשון התגובות של התינוקות הן רפלקסיביות בלבד, ולכן הם מבצעים רק הטמעה. רק לאחר כחודש, לאחר שהתנסו בגירויים שונים בסביבה, הם מתחילים לבצע תהליכי התאמה.
הסכמות הסנסוריות-מוטוריות משתנות ומתרחבות בעזרת תהליכי הטמעה והתאמה. אם בתחילת החיים התגובות של התינוקות הן רפלקסיביות, בהדרגה הן נעשות רצוניות, מכוונות למטרה מסוימת. ייצוגים פנימיים ותפקוד סמלי יכולת זאת מכונה על-ידי פיאז'ה תפקוד סמלי. התפקוד הסמלי מאפשר את הופעתן של שתי תופעות: קביעות העצם וחיקוי. קביעות העצם דוגמה: בתחילת השלב הדובי האהוב מתקיים, רק כאשר הוא בטווח החושי של התינוק. מה שלא בטווח זה - אינו קיים. במהלך השלב התינוק כבר יודע כי גם אם הדובי אינו נראה, הוא קיים, צבעו חום, אפו שחור וגופו הפרוותי רך למגע. לקראת סוף השלב התינוק לומד לקשר בין הפעולות שלו (האמצעים) לבין תוצאות הפעולות שלו (מטרה). למשל: הוא זורק את הדובי, וכשאמו מחזירה לו את הדובי, הוא זורק אותו שוב. כלומר - הוא מקשר בין אמצעי לבין מטרה. חיקוי
קראו עוד:
פסיכולוגיה התפתחותית : התיאוריה של פיאז'ה
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|