![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי החברה > פסיכולוגיה > פסיכולוגיה התפתחותית |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
בשלב האופרציות הפורמאליות ההתפתחות השכלית מגיעה לשיאה, והאפיונים שלה הם: אגוצנטריות מחשבתית, חשיבה מופשטת, חשיבה על האפשרי וחשיבה רפלקטיבית. מהי משמעות השם אופרציות פורמאליות? - כפי שלמדתם בשלב האופרציות הקונקרטיות, פירוש המילה אופרציה הוא פעולה של חשיבה הגיונית. אם כן, אופרציות פורמאליות פירושן היכולת (של המתבגרים) לבדוק האם יש היגיון בהצהרות, ללא כל קשר לתוכנן אלא רק על-פי צורת הקשר ביניהן.
המעבר מחשיבה קונקרטית (חשיבה על המצוי) לחשיבה פורמאלית (חשיבה על הרצוי) אינו המאפיין היחידי של שלב זה. מכיוון שהחשיבה כבר בוגרת, עתה יש גם יכולת הפשטה, שלא הייתה קודם - בשלב החשיבה הקונקרטית. יתר על כן, חשיבה על האפשרי מאפשרת לשער השערות. השערות בודקות קשר בין משתנים, יכולת זאת אינה קיימת בגילים צעירים יותר. מסיבה זאת כאשר ילדים קטנים מבצעים עבודת חקר, הם מסתפקים בשאלת מחקר בלבד. ילדים בגיל בית-הספר היסודי (שלב החשיבה הקונקרטית), אשר אינם מסוגלים לגמישות מחשבתית, מתקשים להעלות פתרונות אפשריים שונים לבעיה, לתכנן את שלבי הפתרון ולהשיב תשובה בצורה מבוקרת. שיא התפתחות החשיבה בשלב האופרציות הפורמאליות מתבטא ביכולת החשיבה הרפלקטיבית, כלומר - היכולת לנתח את המחשבות האישיות שלנו והיכולת לשפוט אם מחשבותינו הגיוניות, נכונות, וכדומה. במילותיו של פיאז'ה הרפלקציה אינה אלא אופרציות על האופרציות (חשיבה על חשיבה). למשל, לכולנו קורה שאנו מוצאים את עצמנו תוהים, שואלים או מתפלאים: "למה בעצם אני חושב/ת על...?" או: "האם היה נכון לחשוב שמוישה'לה הוא פחדן/חכם/מקובל"?. תופעה מעניינת בשלב זה היא האגוצנטריות המחשבתית, השונה מאוד מזו הילדותית. מתבגרים נוטים לייחס למחשבותיהם כוח רב ואף חושבים כי הם היחידים, אשר חווים רגשות בעוצמות חזקות. לדעתם, אחרים (בעיקר ההורים, אלא מי?...) אינם יכולים להבין אותם, כי הם אינם חווים את האירועים כמוהם. אמנם, כרונולוגית שלב זה מתקשר לגיל ההתבגרות, אך כדאי לזכור שלא כולם מצליחים להגיע לשלב זה, הדורש רמה גבוהה של חשיבה מופשטת. קראו עוד: פסיכולוגיה התפתחותית : התיאוריה של פיאז'ה
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|