| 
| 
|  | 
 |  |  
| 
 | חג השבועות : חג מתן תורה מחברת:
							מתיה קם
 
 | 
 |  
|  | 
 |  |  |  |  |  לאחר חורבן ירושלים ובית המקדש השני (בשנת 70 לספירה) לא היה אפשר לקיים את המנהג של עלייה לרגל והבאת ביכורים לבית המקדש. זאת ועוד: הגלות שבאה בעקבות החורבן ניתקה את עם ישראל מעבודת האדמה בארץ ישראל. וכך איבד חג השבועות את אופיו החקלאי וקיבל תוכן חדש – חג מתן תורה. בתקופת התלמוד, במהלך הקביעה של הלוח העברי, נקבע גם התאריך לחג השבועות – ו' בסיוון – כתאריך המציין את זמן מתן תורה: "בשישה בחודש [סיוון] ניתנה תורה" (תלמוד בבלי, מסכת יומא דף ד עמ' ב). במקרא עצמו אין לחג ציון תאריך (חודש ויום), אך בספר שמות מסופר שבני ישראל הגיעו להר סיני "בחודש השלישי" – הוא חודש סיוון.
 
 (תזכורת: החודש הראשון לפי הלוח הקדום הוא חודש האביב, חודש ניסן, שבו יצאו בני ישראל ממצרים).
 
 
 
 
 
 
|  | חג הפסח וחג השבועות |  לקשר שבין חג השבועות לחג הפסח יש במקרא בעיקר משמעות חקלאית: חג הפסח הוא חג האביב ואילו חג השבועות הוא חג הקציר (והביכורים). אבל כבר במקרא יש לקשר שבין שני החגים משמעות היסטורית ולאומית: פרשת הביכורים, שאותה נהגו לקרוא בבית המקדש בטקס הבאת הביכורים, כללה את תמצית ההיסטוריה של עם ישראל – את הירידה של יעקב ובניו למצרים, את השעבוד של בני ישראל במצרים ואת יציאת מצרים, עד לחזרה לארץ ישראל ולחובת הבאת הביכורים (דברים פרק כו פס' 11-1).
 שינוי אופיו של חג השבועות, מחג הקציר והביכורים לחג מתן תורה, חיזק והבליט את הקשר ההיסטורי והלאומי שבין חג הפסח לחג השבועות; בין יציאת מצרים ובין מעמד הר סיני ומתן התורה. וחמישים הימים – שבעת השבועות – שבין פסח לשבועות קיבלו משמעות היסטורית, כתחליף לתוכן החקלאי שאיבד את משמעותו בתקופת הגלות.
 
 
 
 
 
|  | חג שבועות - עצרת |  בתקופת המשנה והתלמוד נוסף לחג השבועות שם נוסף – עצרת. שם זה מחזק את הקשר שבין חג הפסח לחג השבועות: חג השבועות נחשב לסיום, ליום האחרון, של חג הפסח – כפי שחג שמיני עצרת הוא היום האחרון של סוכות.
 
 
 
 לקריאה נוספת בלקסיקון לתרבות ישראל:חג השבועות
 |