![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעים > ביולוגיה > בעלי חייםעמוד הבית > מדעי כדור-הארץ והיקום > הידרולוגיה [מים] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
האוקיינוסים שופעים ושוקקים חיים: החל מיצורים חד-תאיים פשוטים ועד לווייתני ענק. מבין היצורים הרבים יש כאלה החיים במים רדודים ומוארים, ויש כאלה השוכנים באפלולית הים העמוק. חלקם חיים סמוך לקרקעית, ואילו אחרים שוחים בחופשיות במים ואף מסוגלים לנדוד למרחקים גדולים.
סברה אחרת גורסת כי האוקיינוסים נוצרו בעקבות פגיעה של מיליארדי שביטים בכדור הארץ. שביטים אלה הכילו קרח, גזים שונים וחומרים אורגניים. הגזים שהתנדפו מהם תרמו ליצירת האטמוספרה, והקרח שהותך תרם לתהליך יצירת האוקיינוסים. על פי סברה זו הגיעו עם השביטים גם החומרים האורגניים הראשונים, שהיו דרושים ליצירת החיים.
צורות החיים הראשונות הופיעו על פני כדור הארץ, ככל הנראה, לפני כ-3.5 מיליארד שנים. הן התפתחו בסביבות מימיות, כנראה סמוך לחופים של אוקיינוסים בעלי מים חמימים. על פי ההשערות, האוקיינוסים הקדומים רקחו כעין "מרק" של חומרים אורגניים. בין החומרים האלה היו חומצות אמיניות, סוכרים, חומצות שומן וחומצות גרעין. חומרים אלה היו חומרי המוצא לצורות החיים הראשונות על פני כדור הארץ: יצורים זעירים דמויי חיידקים שריחפו במים וניזונו מן החומרים האורגניים מסביבם.
בעקבות קרינת השמש הגבוהה והתחממות המים נוצרת באוקיינוסים הטרופיים תרמוקלינה - שכבת מים המפרידה בין מי שטח חמים ודלים בחומרי מזון ובין מי עומק קרים ועשירים בהם. באופן זה נמנע ערבולו וערבובו של עמוד המים. מסיבה זאת היצרנות הראשונית באוקיינוסים הטרופיים בדרך כלל נמוכה, למעט אזורים שיש בהם זרמי מעלה, או אזורים של שוניות אלמוגים שהיצרנות בהם גבוהה.
בניגוד לים הרדוד, הים העמוק הוא עדיין בגדר חידה ומעטים המחקרים שנעשו בו. צוללות מיוחדות שהגיעו לעומק של מספר קילומטרים, דיווחו על יצורים מוזרים החיים בתנאי חשכה מוחלטים, בלחץ הידרוסטטי גבוה של מאות אטמוספרות ובטמפרטורה נמוכה של כ-2 מעלות צלזיוס. בין המראות המוזרים שנתגלו בעומק הים היו "ארובות שחורות" הפולטות למים עננים שחורים וסמיכים. חקירת התופעה העלתה, כי "ארובות שחורות" אלה שוכנות סמוך לרכסים מרכז אוקייניים, והן פולטות מים חמים בטמפרטורה של 350 מעלות צלזיוס. המים האלו מכילים תרכובות של ברזל וגופרית המעניקות להם את הצבע השחור. בהיעדר אור שמש לקיום תהליך הפוטוסינתזה, נמצא בעומקים החשוכים מקור חיים אחר: מתברר כי חיידקים החיים בעומקים אלו מסוגלים להפיק אנרגיה מתרכובות הגופרית ולהשתמש בהן כדי לבנות לעצמם חומרי מזון. בעלי חיים בקרבת הנביעות החמות חיים בסימביוזה עם חיידקים אלו, המעבירים להם חומרי מזון. כך נוצרה סביב ה"ארובות" סביבת חיים מיוחדת במינה, ובה סרטנים לבנים, צדפות גדולות שאורכן מגיע עד 25 סנטימטרים ותולעים צינוריות שאורכן למעלה ממטר. יצורי מעמקים כאלה, החיים בתנאים של לחץ הידרוסטטי עצום, מגיעים לממדים מרשימים ביותר שאינם מקובלים בעומקים אחרים.
משחר ימי בריאתו תלוי האדם באוקיינוסים למחייתו. הוא שולה מהם דגי טונה, דגי אנשובי ודגים אחרים, אוסף צדפות, סרטנים ואצות ים וצד מהם כרישים ולווייתנים. בפעולות אלה שולט האדם בשרשרת המזון הימית. בעידן המודרני שכלל האדם את שיטות הדיג והציד. הוא המציא רשתות משוכללות שנועדו להגדיל את שלל הדיג. בעקבות זאת הפסיק הדיג להיות מבוקר, בעלי החיים הימיים נלכדים ברשתות ללא הבחנה, ומינים רבים נמצאים בסכנת הכחדה. בשנים האחרונות נמצאת החקלאות הימית בעולם ובישראל בתנופת פיתוח. האדם מגדל דגים, צדפות, סרטנים ואצות בברכות מלאכותיות ובכלובים תת-מימיים. מטרתה של החקלאות הימית היא להגביר באופן משמעותי את ייצור החלבון עבור אוכלוסיית כדור הארץ, ובכך להוות אפיק אפשרי לפתרון בעיית הרעב העולמי.
למרות הידיעה כי האוקיינוסים הם אחד ממקורות המזון החשובים על פני כדור הארץ, ממשיך האדם לזהם אותם ללא הרף. מגוון מקורות הזיהום בשנות האלפיים הוא רב: זיהומי נפט מפיצוץ בארות או כתוצאה של תאונות במכליות גדולות, פסולת תעשייתית רעילה ממפעלים, שפכים עירוניים ודשנים חקלאיים , חומרים רדיואקטיביים מניסויים גרעיניים ועוד. הזיהומים השונים גורמים לפגיעה בשרשרת המזון, לקריסה של סביבות חיים ימיות חשובות ולבסוף להרעלות ולפגיעה באדם. מה קורה, למשל, כאשר הים מזוהם בשפכים או בדשנים? במצב כזה עולה כמות הנוטריינטים במים בצורה מופרזת, ואצות חד-תאיות מתרבות במהירות עצומה וממלאות את פני המים שנראים אדומים לגמרי. תופעה זו ידועה גם בשם "פריחה אדומה" . אצות אלה מכילות חומרי רעל וכשהן נאכלות על ידי צדפות, נאגרים חומרי הרעל בצדפות וריכוזם עולה. הצדפות משמשות מזון לאדם העלול להיפגע מרעלים אלו.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|