![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > נבואה > ישעיהעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > חורבן גלות וגאולה > נביאי שיבת ציון |
|||||||||||||||||||||||||||||
עניין זה מביאני לעיון קצר בקבוצת הכתובים, שיוחד להם הכינוי 'שירי עבד ה'': יש' מב, א-ד; מט, א-ו; נ, ד-ט (או יא); נב, יג-נג, יב.28 השאלה המרכזית שנשאלה לגבי העבד היא, כמובן, שאלת זהותו: האם הוא דמות אינדיבידואלית או קיבוצית? דמות פולחנית, משיחית או היסטורית? הדיונים הרבים וההשערות המגוונות בשאלה זו נובעים לא רק מן החשיבות התיאולוגית שיש לדמות העבד בנצרות, אלא בראש ובראשונה מן האופי המיוחד, המעורפל ורב הפנים של עיצוב דמות העבד, שיש בו תערובת של קווים אישיים וקיבוציים. משום כך קשה לקבל פתרון אישי מובהק, כגון זה המזהה את העבד עם דמות היסטורית מפורסמת מעברו של העם, כפי שהציע זלין. הוא זיהה את העבד תחילה עם זרובבל, אחר כך עם יהויכין או משה, ולבסוף נטה מכיוון זה, וזיהה את העבד עם הנביא עצמו, מחבר השירים.29 פתרון אחרון זה מקובל כיום על כמה וכמה חוקרים.30 ונראה לי שהוא עדיף על כל שאר הפירושים האישיים. עם זאת אין הוא מצדיק התעלמות מוחלטת מן הגוונים הקיבוציים המובהקים בדמות העבד, אף שאלו לכשעצמם אין בהם די כדי להכריע לטובת הפירוש הקיבוצי.31 לאחרונה ניכרת מגמה שלא לזהות את העבד באופן חד ומדויק. כך קבע קויפמן, שהעבד אינו אישיות מסוימת, אך גם אינו עם ישראל, אלא הוא 'דמות חזונית', אחת 'מדמויות ישראל'.32 בדומה לו קובע מקנזי:33 'The servant remains an individual, but an ideal who reflects the genuine character of all Israel'. מקנזי הדגיש את הזיקה הרבה בין קווי אישיותו הקיבוצית של העבד לבין דמותם של נביאי ישראל, ובייחוד ירמיהו. ראוילי, בהתבססו על התפיסה שהעלה רובינסון בדבר 'האישיות הקיבוצית' במחשבה הישראלית,34 קובע, שהעבד הוא התגלמות אישית של כל המעלות הדתיות והמסר הדתי של עם ישראל.35 יותר מכל פרשן אחר היה זה ווסטרמן, שהדגיש את האופי המעורפל בציור דמות העבד, בקבעו, שאין זה מקרי:36 'The cryptic, veiled Language used is deliberate… much in them was meant to remain hidden even from their original hearers'. לפיכך הוא קובע, כי אל לו למחקר להתרכז בשאלת זיהויו של העבד, והטעם הוא: 'Precisely this is what they neither tell nor intend to tell us'. אולם גם ווסטרמן מציין, שבין המוטיבים שבאמצעותם מעוצבת דמות העבד יוחד מקום חשוב לדמותו של הנביא, בזיקה ברורה לדמותו של משה. ואכן, סבורני, שהגישה הנכונה לבירור זהותו של העבד אסור לה להתעלם מן האופי המעורפל שבהצגת הדמות, ויש לראות בכך הנחיה מתודולוגית למי שבא לקבוע מיהו העבד. למרות ריבוי הפנים המכוון יש מקום להדגיש שתי מגמות ראשיות בעיצוב הדמות: מחד גיסא נטייה לצייר את העבד באופן שיזכיר את עם ישראל, ומאידך גיסא באופן שיזכיר את אישיותם של הנביאים – מעין אישיות קולקטיבית של נביא – תוך הדגשת תווי היכר המזכירים במיוחד את משה וירמיהו. העבד נבחר כבר מבטן אמו (יש' מט, א), כירמיהו; נשלח להושיע את העם מגלותו (שם מט, ו), כמשה. יחד עם זאת העבד הוא העם עצמו, כפי שעולה מכתובים רבים, לאו דווקא מן הזיהוי המפורש 'עבדי אתה, ישראל אשר בך אתפאר' (שם מט, ג); החשוד על רבים כגלוסה.37 מעניין שגם רש"י נוטה בפירושו לכיוון זה. היות שאינו מתייחס לכתובים על עבד ה' כאל קבוצת שירים העומדת ומתפרשת בפני עצמה, הוא מפרש כל כתוב באופן עצמאי; כך פירש את מב, א; נב, יג כמוסבים על עם ישראל, בעוד את מט, א; נ, ד פירש כאמורים על הנביא (למט, א הוא אומר: 'משאני בבטן עלתה לפניו במחשבה להיות שמי ישעיה'). כך גם מלגין; בכתובים מסוימים, הוא טוען, מצטייר העבד כעם ישראל, אך באחרים דמותו כשל נביא או מלך. מכאן קביעתו הבאה, כמעט כלשונו של ווסטרמן:38 'Precisely what is meant is not explained; it is as if the ambiguity were deliberate' דו-משמעות זו בציור דמותו של העבד עולה בקנה אחד עם מה שראינו באשר לשימוש במוטיבים של הקדשה. אף כאן יש ביטוי לתפיסתו העמומה של ישעיהו השני שככל שהדבר נוגע למהותם הנבואית, הוא וישראל חד הם: בחזקת נביאים; אלא שישראל – לו אין דבר זה מחוור כל צרכו.39 הערפול בציור דמות העבד אינו מקרי אפוא, אף אינו סממן ז'אנרי של אורקולום; הוא ביטוי הולם לתחושתו של הנביא, שאין הפרדה מוחלטת בין העם לבינו, כשמדובר ביעודם הנבואי. טשטוש תחומים זה, שמקורו בתחושה ולא בפילוסופיה או תיאולוגיה שיטתית, עונה גם לשאלות לגבי תפקיד העבד, כגון, אם העבד הוא ישראל, כיצד זה יגאל העם את עצמו; מיהו ש'משפט לגוים יוציא' (מב, א) – העם או הנביא, ועוד.40
לחלקים נוספים של המאמר: חזון הקדשה ותודעה נבואית : א הערות שוליים
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|